معمای داور دربی

برادران «حیدری» در حالت آماده‌باش! / در فاصله 10 روز تا برگزاری دربی پایتخت، گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب داور این مسابقه حساس آغاز شده است

معمای داور دربی

پرسپولیس و استقلال برگزارکننده حساس‌ترین تقابل هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر هستند؛ مسابقه‌ای که بدون‌شک در تعیین سرنوشت تیم قهرمان لیگ بیست‌ودوم هم می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد و طبق اعلام سازمان لیگ قرار است روز یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه به میزبانی ورزشگاه آزادی تهران به انجام برسد. سرخابی‌ها هنوز البته دیدار هفته بیست‌وششم خود را انجام نداده‌اند و شاگردان یحیی گل‌محمدی باید فردا (جمعه) به مصاف مس کرمان بروند و استقلال هم روز شنبه در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف هوادار خواهد رفت.

پرسپولیسی‌ها 10 بازیکن در خطر محرومیت از دربی را دارند و همین مسئله باعث شده تا شاگردان گل‌محمدی در کرمان در شرایطی ویژه برابر حریف پایین‌جدولی خود قرار گیرند؛ البته در اردوی استقلال شرایط کاملاً متفاوت است و آبی‌ها بدون بازیکن 3 اخطاره و با خیالی آسوده به مصاف تیم هوادار خواهند رفت. با توجه به اتفاقات و حواشی داوری در فصل جاری، مدیران، کادرفنی و البته بازیکنان 2 تیم چشم‌انتظار تصمیم نهایی کمیته داوران برای انتخاب داور دربی پایتخت هستند.

4 داور در فهرست خاکستری!

کوپال ناظمی در هفته بیست‌وششم ابلاغ داوری دریافت کرده و قرار است در نقش داور اول، نبرد مس کرمان و پرسپولیس تهران را قضاوت کند و موعود بنیادی‌فر هم باید در ورزشگاه آزادی در نقش داور تقابل تیم‌های استقلال تهران و هوادار تهران قضاوت خود را در هفته پیش‌روی لیگ برتر انجام بدهد. با توجه به این تصمیم کمیته داوران و فشردگی مسابقات لیگ برتر و البته استراحت‌های متداولی که به داورها بعد از هر قضاوت داده می‌شود، به نظر می‌رسد که ناظمی و بنیادی‌فر شانسی برای قضاوت در دربی پایتخت ندارند.

بیژن حیدری، پیام حیدری، وحید کاظمی و اشکان خورشیدی دیگر چهره‌های سرشناس داوری فوتبال ایران هستند که می‌توانند در دربی پایتخت قضاوت کنند. در سالیان گذشته در آستانه دربی بحث قضاوت علیرضا فغانی هم مطرح می‌شد اما این‌بار خبری از حضور احتمالی فغانی هم نیست تا از بین گزینه‌های معدود و مشخص، کمیته داوران تصمیم نهایی خود را بگیرد.

کاظمی در شرایطی یکی از کاندیداهای قضاوت در دربی پایتخت است که باید در هفته بیست‌ونهم لیگ یک روز شنبه در نبرد تیم‌های خلیج‌فارس ماهشهر و سایپا تهران قضاوت کند و اشکان خورشیدی هم به عنوان داور نبرد تیم‌های چادرملوی اردکان و مس شهربابک معرفی شده تا این 2 داور باتجربه هم در شرایطی مشابه ناظمی و بنیادی‌فر، در هفته منتهی به دربی استراحتی نداشته باشند و با توجه به رویه کمیته داوران در فصول گذشته، عدم استراحت این 2 داور هم باعث شده تا آن‌ها هم شانس‌شان برای قضاوت در دربی به حداقل برسد.

هت‌تریک «بیژن» یا دبل «پیام»؟

کمیته داوران به صورت رسمی گزینه‌های خود برای قضاوت در دربی پایتخت را معرفی نکرده اما دور از ذهن به نظر می‌رسد که فهرست مدنظر اعضای این کمیته نام‌هایی خارج از اسامی باشد که پیشتر نام‌شان مطرح شد. در میان داوران سرشناس و باتجربه فوتبال ایران در هفته پیش‌رو فقط بیژن حیدری و پیام حیدری ابلاغ داوری دریافت نکرده‌اند تا این 2 برادر باتجربه بیشترین شانس را برای قضاوت در دربی پایتخت داشته باشند.

بیژن حیدری در فصل جاری، در 3 مسابقه استقلال مقابل تیم‌های سپاهان اصفهان، صنعت‌نفت آبادان و پیکان تهران در لیگ برتر و مصاف آبی‌های پایتخت برابر نساجی مازندران در سوپرجام قضاوت کرده و همچنین نبرد پرسپولیس با تیم‌های هوادار و ملوان بندرانزلی در لیگ برتر و سپاهان اصفهان در جام حذفی را سوت زده است.

پیام حیدری هم تعداد قضاوت برابری برای سرخابی‌های پایتخت در فصل جاری داشته است؛ به‌طوری که او برای استقلال در لیگ برتر مقابل تیم‌های نفت مسجدسلیمان، ذوب‌آهن اصفهان و آلومینیوم اراک داوری کرده و مصاف پرسپولیس با فولاد خوزستان، صنعت‌نفت آبادان و سپاهان اصفهان هم با قضاوت پیام حیدری برگزار شده است.

دربی پایتخت در شرایطی به صدمین بازی خود می‌رسد که بیژن حیدری در 2 مسابقه دربی تجربه قضاوت دارد. او در دیدار رفت سرخابی‌ها در لیگ هفدهم در نقش داور اول فعالیت کرد که پرسپولیس با گلزنی علی علیپور به پیروزی رسید. همچنین بیژن حیدری در نبرد استقلال و پرسپولیس در دور برگشت لیگ نوزدهم هم قضاوت کرد که این مسابقه با تساوی 2-2 تیم‌های پرطرفدار پایتخت به پایان رسید.

پیام حیدری که برادر کوچک‌تر بیژن حیدری است هم تجربه یک‌بار قضاوت در دربی پایتخت را دارد؛ آن‌هم در مسابقه 3 فصل قبل سرخابی‌ها در نیمه‌نهایی جام حذفی که بازی در وقت معمول با تساوی 2-2 به پایان رسید اما استقلالی‌ها در ضربات پنالتی توانستند به فینال راه پیدا کنند. در فاصله 10 روز تا برگزاری مصاف تیم‌های پرسپولیس و استقلال، باید دید تصمیم نهایی کمیته داوران چیست و آیا به برادران حیدری برای قضاوت در دربی پایتخت اعتماد می‌شود یا در تصمیمی خلاف روال همیشگی، یکی از داوران شاغل در هفته پیش‌رو، شانس قضاوت در دربی پایتخت را به‌دست می‌آورد.