روزی که میرزا ابراهیم خان قوام متولد شد

گزارشی به مناسبت روز ملی ثبت احوال

روزی که میرزا ابراهیم خان قوام متولد شد
تغییرات نشانی محل سکونت خود را در سامانه ثبت احوال ثبت کنید

سهیلا رفیعی نژاد/ از صدور اولین سند سجلی و شناسنامه که به نام «فاطمه ایرانی» ثبت شده، یکصد و چهار سال می گذرد. در آن تاریخ کار تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه توسط ماموران شهرداری بین مردم در شهر تهران شروع شد. سال 1318 امر سرشماری هم به وظایف این اداره اضافه شد، بطوری که در سال 1320 نام این اداره به اداره کل آمار و ثبت احوال کشور تغییر یافت. از مهم ترین وظایف ثبت احوال می توان به مواردی از جمله ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت واقعه وفات و صدور گواهی فوت، تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم، صدور کارت هوشمند ملی، ثبت اطلاعات مهاجرتی و تغییر نشانی و ثبت ازدواج و طلاق اشاره کرد. در این خصوص اگر بخواهیم تاریخچه ثبت احوال در فارس را بازگو کنیم، نخستین سند ولادت تنظیم شده در استان که شماره شناسنامه یک را نیز داشته مربوط به «میرزا ابراهیم خان قوام» است. بر اساس این تاریخچه نخستین سند وفات تنظیم شده در فارس نیز مربوط به «منصور تیموری» است که در مهرماه 1310 ثبت شده است. از آن سال ها بیش از یک قرن می گذرد و ثبت احوال خدمات جدیدی را برای سرعت بخشیدن به کار مردم در این حوزه، اضافه کرده است. به طوری‌که فارس نیز توانسته در اکثر این خدمات پیشرو باشد. مدیرکل ثبت احوال استان فارس در این خصوص گفت: هدف ما ارائه خدماتی است که رضایت بیشتر مردم استان را به همراه داشته باشد و به منظور توسعه خدمات رسانی در عین حال خواستار همکاری بیشتر مردم در خصوص مسائلی از جمله ثبت تغییر نشانی محل سکونت هستیم.

علیرضا انصاری  با بیان اینکه ثبت تغییر نشانی محل سکونت در سامانه ثبت احوال ضروری است، بیان کرد: بسیاری از خدمات دولتی و نهادها براساس آدرس ثبت شده در سامانه ثبت احوال ارائه می شود، بنابراین شهروندان حتما در صورت تغییر نشانی، آدرس جدید محل سکونت خود را در سامانه ثبت احوال اعلام کنند. مدیرکل ثبت احوال استان افزود: اگر فردی محل سکونت ثبت شده اش تغییر کند، مطابق قانون باید در اسرع وقت آن را به اداره ثبت احوال اطلاع دهد. وی گفت: افراد برای ثبت تغییر نشانی، نیاز نیست که به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند، بلکه از طریق سایت سازمان ثبت احوال و ورود به قسمت تغییر نشانی، می توانند آدرس جدید محل سکونت خود را وارد کنند و در کمتر از 5 دقیقه تغییر محل سکونت خود را ثبت نمایند.

انصاری اضافه کرد: افراد می توانند به صورت رایگان، نشانی جدید خود را از طریق درگاه اینترنتی NCR.IR ثبت کنند ، چرا که این درگاه از طریق مرورگر تلفن همراه نیز در دسترس همه افراد است.

وی همچنین عنوان کرد: بسیاری از خدمات ادارات مانند استعلام بانک های عامل، راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی، پست و دیگر ارگان ها سرویس دهی خود را طریق نشانی ثبت شده در ثبت احوال افراد ارائه می دهند، بنابراین افراد باید آخرین آدرسی که در حال حاضر در آن سکونت دارند را در پایگاه ثبت احوال ثبت کنند.

انصاری افزود: ثبت آدرس شهروندان در سامانه ثبت احوال، مبنای بسیاری از برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مسئولان و دستگاه های اجرایی برای آموزش، بهداشت، میزان مهاجرت فرستی و مهاجرت پذیری، اشتغال و بیکاری، آمار مختلف اقتصادی و ابعاد امنیتی است که با تجزیه و تحلیل داده های آن، گزینه های تصمیم گیری را برای مسئولان تسهیل می کند.

وی تاکید کرد: به منظور تسریع و تسهیل امور شهروندان برای دریافت خدمات بهتر از دولت، شهروندان در زمان تعیین شده نسبت به ثبت تغییرات نشانی خود اقدام نمایند .مدیر کل ثبت احوال فارس در ادامه از راه اندازی سامانه سهیم «سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان» در استان خبرداد و گفت: این سامانه  با رویکرد الکترونیکی کردن خدمات و کاهش مراجعات حضوری مردم در استان فارس ایجاد شده است. انصاری تصریح کرد: سازمان ثبت احوال کشور در راستای ارائه مجموعه ای از خدمات هویتی مبنی بر اطلاعات خانواده به عنوان پنجره واحد خدمات دولت هوشمند از طریق درگاه الکترونیکی به نشانی sahim.sabteahval.ir اقدام به ایجاد سامانه الکترونیکی سهیم نموده است؛ این سامانه درگاه خدمات الکترونیکی مبتنی بر موبایل سازمان ثبت احوال کشور می باشد. وی در ادامه عنوان کرد:  این سامانه در شهریور سال 1401 با حضور وزیر کشور در هفته دولت راه اندازی شده است که در این سامانه آخرین اطلاعات سببی و نسبی موجود شهروندان شامل اطلاعات هویتی والدین، فرزندان و همسر هر شخص نمایش داده می شود.

انصاری افزود: همچنین در این درگاه الکترونیکی خدماتی مانند پایگاه اطلاعات خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی، ثبت تغییر نشانی، درخواست انتخاب یا تغییر نام، درخواست گواهی تجرد، مدارک پیدا شده، ثبت شکایات، اخبار و اطلاعات  و قوانین و مقررات ارائه و در دسترس است.

مدیر کل ثبت احوال فارس عنوان کرد: این سامانه در ساعات اداری دارای پشتیبانی تلفنی می باشد و هزینه خدمات در سامانه سهیم رایگان است.

انصاری همچنین در خصوص تبیین تحولات جمعیتی استان فارس در8 ماهه سال  1401 گفت: در 8 ماهه سال جاری،  38 هزار و 349 رویداد ولادت در استان ثبت شده است، که از این تعداد 19 هزار و 754 نوزاد پسر و 18 هزار و 595 نوزاد دختر بوده اند و نسبت جنسیتی ثبت ولادت استان 2/106 محاسبه شده، یعنی در برابر هر 100 دختر حدود106پسر در استان متولد شده است . این نسبت در در کشور 9/106 محاسبه شده است .

وی عنوان کرد: می توان گفت در این مدت به طور متوسط در هرماه 4 هزار و 794، در هر شبانه روز 156 و در هر ساعت 5/6 نوزاد در استان پا به دنیا گذاشته اند. آمار ولادت ثبت شده در مدت مشابه سال 1400، 39 هزار و 120 نوزاد بوده و در سال 1401،  2 درصد كاهش داشته است.

انصاری گفت: میزان ثبت ولادت که نشان دهنده تعداد ولادت ثبت شده در هر 1000 نفر جمعیت است و معیاری برای مقایسه استانها و شهرستانها است،  7/11 در هر هزار نفر محاسبه شده،  این میزان ثبت در کشور 2/13 در هزار است و فارس با عدد 7/11 در رتبه 22 بین استانها قرار دارد .استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان بیشترین و استانهای گیلان، مازندران و البرز کمترین نرخ ولادت را دارند. مدیر کل ثبت احوال فارس ادامه داد: مقایسه میزان ولادت در شهرستانها نشان می دهد شهرستانهای لامرد، شیراز و جهرم بیشترین میزان ولادت را به خود اختصاص داده اند . همچنین میانگین

سن مادران فارس ،8/30 محاسبه شده است که نسبت به سال 1400  افزایش یافته و از میانگین کشوری آن  که 6/29 بوده  بیشتر است. بر اساس آمارها میانگین سن مادران در شهرستانهای بختگان، بیضا و ارسنجان بالاتر از سایر شهرستانها است .میانگین سن پدران در استان فارس  8/35 بوده که از میانگین کشوری با عدد 6/34، بالاتر است . این میانگین در شهرستانهای کوار، ارسنجان و بختگان بیشتر از سایر شهرستانها است .

وی ادامه داد: 10 نام اول انتخابی پسران به ترتیب  امیر علی، آریا، محمد، آیهان، علی، حسین، آراد، امیر حسین، ماهان، کیان و 10 نام اول دختران به ترتیب  فاطمه، رستا، زهرا، دلوین، نیلا، آوا، آیلین، سلین، آوینا و هانا  است .

انصاری عنوان کرد: در 8 ماهه سال جاری  16هزار و 894 مورد فوت در استان ثبت شده، که از این تعداد 9هزار و 703 فوت مربوط به مردان و7 هزار و 191  مرگ مربوط به زنان بوده است. نسبت جنسی ثبت فوت در استان 9/134می باشد.  آمار فوت نشان می دهد به طور متوسط در هر ماه 2 هزار و 112 و در هر شبانه روز 69 فوت در استان ثبت شده است.  با توجه به ثبت 21531  فوت در مدت مشابه سال 1400 آمار فوت در در سال جاری، 5/21  درصد کاهش داشته است. نرخ ثبت فوت در استان فارس 3/5 در هزار بوده،  یعنی در برابر هر 1000 نفر جمعیت حدود 3/5 فوت ثبت شده است. اين نرخ در كل كشور2/5 محاسبه شده و استان فارس در رتبه 14 در ميان ساير استانها قرار دارد. استانهای گیلان، همدان و کرمانشاه بیشترین و استانهای هرمزگان، کهگیلویه و بوشهر کمترین میزان فوت را دارند  . مقایسه میزان فوت شهرستانها  نشان می دهد در آباده، رستم و شیراز میزان فوت بالاتر از سایر شهرستانها است  .میانگین سن فوت شدگان 9/65 سال است و در شهرستانهای خفر، اوز و زرقان بیشتر از دیگر شهرستانها است. این میانگین  برای مردان 7/62 و برای زنان 2/70 محاسبه شده است .

مدیر کل ثبت احوال فارس عنوان کرد: یکی از مهمترین اهداف ثبت احوال ثبت به موقع رویداد ولادت در مهلت قانونی 15 روز، و فوت در مهلت قانونی 10 روز است که با تلاش همکاران در استان 6/99 درصد از ولادت ها و  9/99 درصد از فوتها در مهلت قانونی ثبت شده است. با توجه به ولادت و فوت ثبت شده در سال 1401، بیش از 21هزار و 455 نفر به جمعیت استان اضافه شده است. نرخ رشد طبیعی جمعیت با توجه به ولادت و فوت ثبت شده 6 دهم درصد محاسبه می شود و میانگین آن در کل کشور 8 دهم درصد بوده است  .

وی با بیان اینکه بازه زمانی انتشار آمار ازدواج و طلاق 2 ماه بعد از وقوع است و به همین دلیل آمار این دو رویداد به صورت 6 ماهه ارائه شده گفت: در 6ماهه ابتدای سال،  15 هزار و 77رویداد ازدواج در استان رخ داده است. آمار ازدواج  نشان می دهد به طور متوسط در هر ماه  2 هزار و 513 و در هر شبانه روز 81  ازدواج در استان ثبت شده  است .نرخ ازدواج دراستان 9/5 و در کشور 4/6 در هزار نفر بوده است . انصاری افزود: میانگین سن ازدواج مردان در اولين ازدواج در استان 5/29 و زنان 1/25 سال است . میانگین سن ازدواج مردان و زنان در کشور به ترتیب 9/27 و 7/23 محاسبه شده است .بر اساس بررسی های آماری ما، میانگین سن ازدواج مردان در شهرستانهای ممسنی، شیراز و کازرون بالاتر از سایر شهرستانها است . میانگین سن ازدواج زنان نیز در شهرستانهای رستم، شیراز و ممسنی بالاتر از سایر شهرستانها است .آمار طلاق رخ داده در6 ماهه سال  1401 ، 5هزار و 340 رویداد  بوده است .

نرخ طلاق در استان فارس 2/2 در هزار نفر بوده که این نرخ در کشور 5/2 در هزار است . ميانگين سني مردان در زمان طلاق 2/39 و زنان 1/34 سال است . میانگین طول مدت ازدواج در طلاق های ثبت شده 7/11 سال بود است .بیشترین طلاق در فاصله 2-1سال بعد ازدواج رخ داده و 3/27 درصد طلاقها در 5 سال ابتدای زندگی مشترک به وقوع پیوسته است.