رواج پدیده فشار خون در کودکان زیر شش سال

رواج پدیده فشار خون در کودکان زیر شش سال

سبک زندگی ناسالم می تواند منجر به مشکلات سلامتی در هر سنی شود. با این حال نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که کودکان زیر شش سال ممکن است به دلیل عدم تحرک و تغذیه ناسالم دچار فشار خون بالا شوند.
 مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد، جوانان دارای اضافه وزن زمان زیادی را روی مبل و کاناپه گذرانده و به اندازه کافی فعال نبوده و ورزش نمی کنند. متاسفانه در بیشتر موارد، والدین مقصر هستند، توصیه می شود
کودکان با هم به فضای بیرون بروند تا وزن‌ اضافی را در سنین پایین کاهش دهند.
پروفسور جیوانی دی سیمونه (Giovanni de Simone)  از دانشگاه ناپل فدریکو دوم در این رابطه می گوید: والدین عوامل مهم تغییر در ارتقای رفتارهای سلامت کودکان هستند. اغلب اوقات، فشار خون بالا ویا چاقی در یک خانواده وجود دارد.به گزارش سیناپرس، اما حتی زمانی که اینطور نیست، مطلوب است که اصلاح سبک زندگی شامل همه اعضای خانواده شود.


بررسی های انجام شده نشان می دهد کم تحرکی، خوردن بیش از حد غذاهای شیرین و نمکی و اضافه وزن عامل ۹ مورد از هر ۱۰ مورد فشار خون بالا در کودکان و نوجوانان است.
توصیه های غذایی برای درمان این بیماری شامل افزایش مصرف میوه و سبزیجات تازه و سایر غذاهای پر فیبر، کاهش مصرف نمک و پرهیز از نوشیدنی های شیرین و چربی های اشباع شده است. این نوع چربی در غذاهای فوق فرآوری شده مانند همبرگر، پیتزا، ناگت مرغ، چیپس و وعده های غذایی آماده به وفور یافت می شود.

محققان توصیه می کنند که جوانان باید حداقل یک ساعت ورزش متوسط تا شدید را هر روز انجام دهند. این فعالیت شامل دویدن، دوچرخه سواری یا شنا می شود. همچنین کودکان نباید بیش از دو ساعت مداوم در یک بازی کم تحرک و نشسته قرار گیرند.
پروفسور دی سیمونه در این رابطه می گوید: والدین باید مدت زمانی را که فرزندانشان برای تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن های هوشمند صرف می کنند نظارت کرده و جایگزین های فعال را پیشنهاد کنند.
در این میان ثبت وزن، عادات غذایی و ورزش در طول زمان می ‌تواند به جوانان و خانواده‌هایشان کمک کند تا پیشرفت را به سمت اهداف خود دنبال کنند. البته در این رابطه نباید دچار وسواس شد.
در این گزارش از چاقی و فشار خون در دوران کودکی به عنوان تهدیدی مخفی یاد می شود که به تدریج به یک خطر جدی برای سلامتی تبدیل می شود. این عارضه می تواند خطر حملات قلبی و سکته مغزی را در سال های بعدی زندگی افزایش داده و خون رسانی به اندام های اصلی را قطع کند.
به باور متخصصان، افزایش فشار خون در دوران کودکی نگران کننده است زیرا با تداوم فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی عروقی در بزرگسالی مرتبط است.
در این میان تشخیص زودهنگام فشار خون بالا بسیار مهم است تا بیماران بتوانند سبک زندگی خود را مدیریت کنند و داروهای مناسب را مصرف کنند. حتی یک بار اندازه گیری فشار خون توسط پزشک یا پرستار می تواند کودکان مبتلا به فشار خون بالا را شناسایی کند، اما نویسندگان مطالعه تایید ویزیت دوم را توصیه می کنند.
فشار خون بالا در میان پزشکان به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود و به طور کلی ارتباط قوی تری با بزرگسالان دارد. نسل های قبلی کودکان، قبل از ظهور رسانه های اجتماعی و دستگاه های دیجیتال، زمان بسیار بیشتری را صرف بازی در خیابان ها یا پارک ها با دوستان خود می کردند.
علائمی که نشان می دهد کودک فشار خون بالا دارد شامل سردرد، خونریزی بینی، سرگیجه، اختلال بینایی، عملکرد پایین مدرسه، مشکلات توجه، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و غش است. محققان می گویند درمان فشار خون بالا در دوران کودکی باید بر آموزش و تغییر رفتار متمرکز شود. اگر این رفتارها منجر به تغییر فشار خون نشد، کودک باید زیر نظر پزشک متخصص، یک داروی با دوز کم مصرف کند.