رادیوداروی بومی ضدسرطان وارد فاز بالینی می‌شود

رادیودارویی کاملاً بومی و با طراحی داخلی برای درمان سرطان تولید شده و دوره آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده، پس از دریافت مجوز از وزارت بهداشت، وارد فاز بالینی می‌شود

رادیوداروی بومی ضدسرطان وارد فاز بالینی می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اهم دستاوردهایی که در سالروز ملی فناوری هسته‌ای سال۱۴۰۱ رونمایی می‌شود گفت: برای ما سلامت مردم بسیار مهم می‌باشد و لازم است با دانش هسته‌ای شرایطی را ایجاد کنیم که با حداقل عارضه و حداکثر تاثیر بتوانیم سرطان و بیماری‌های مشابه آن را درمان کنیم.

محمد اسلامی تصریح کرد: در این راستا رادیودارویی کاملاً بومی و با طراحی داخلی برای درمان سرطان تولید شده است که دوره آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده، پس از دریافت مجوز از وزارت بهداشت، وارد فاز بالینی می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تولید رادیوداروها جزو کشورهای پیشتاز جهان محسوب می‌شویم و ان‌شاءالله تلاش‌های دانشمندان صنعت هسته‌ای در حوزه درمان و سلامت مثمر ثمر باشد.
اسلامی ادامه داد: ما در بخش «فناوری پلاسما‌» که یک قسمتی از حوزه گسترده فناوری هسته‌ای است، اقدامات ویژه‌ای داشته‌ایم و برای درمان سرطان، دیابت و حوزه مواد غذایی و کشاورزی... از این روش به صورت حرفه‌ای استفاده خواهیم کرد.
وی در پایان با اشاره به دستاوردی مهم در زمینه‌ پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی تصریح کرد: یک مورد از دستاوردهای جدید سازمان، فناوری در حوزه پلاسما مربوط به سم‌زدایی از محصول پسته است که با بهره‌گیری از این تکنولوژی مشکل آفت پسته قابل پیشگیری و رفع خواهد بود. پسته ایران سهم بزرگی در صادرات و ارزش اقتصادی برای کشور دارد که ان‌شاءالله با این روش ارزش اقتصادی بالایی در صادرات این محصول ایجاد می‌شود.