پروژه Jingdezhen Imperial Kiln Museum | طرحی از Studio Zhu-Pei
مکان موزه در مرکز یک منطقه تاریخی واقع شده است و به خرابههای کورههای شاهانه و مجموعههای بسیاری از کورههای باستانی مجاور است. جینگدزهن به دلیل تولید سفالی برای ۱۷۰۰ سال، به عنوان “پایتخت سفال” در جهان شناخته شده است. در دورههای مینگ و قینگ، جینگدزهن مقدار زیادی سفال به اروپا صادر میکرد.
شهر Jingdezhen به طور طبیعی در درههای اطراف رودخانهها، کوهها و تپهها رشد یافته است، به خاطر صنعت سفال. نخستین نواحی شهری به دور مجموعههای کورهای که شامل کوره، کارخانهها و مسکن بود، بنا شدهاند. طرح جادهها توسط طبیعت و صنعت سفال تولید شده است. اکثر کوچههای کوچک بین مجموعههای کورهای همیشه به رودخانه چانگ برای حمل و نقل محصولات سفالی میرفتهاند، و خیابانهای اصلی همیشه برای جمعآوری تمامی کسب و کارها و فعالیتهای تجاری، طولانی رودخانه چانگ را پیش میگرفتهاند.
مکان عمومی
موزه کورههای شاهانه در یک منطقه تاریخی محدود واقع شده است که به طرف شرق خرابههای کورههای شاهانه مجاور است. طرح موزه با شبکه خیابانهای شمالی-جنوبی جینگدزهن هماهنگ شده است، ورودی، حوضچههای آب و پل به سمت غرب قرار دارند و به سمت فضای باز خرابههای کورههای شاهانه گشودهاند. این طرح مسافران را از پارک خرابههای کورههای شاهانه و پیادهروهای عمومی به جنگل زیر سایه سبز هدایت میکند، از پل عبور میدهد و به لویی موزه میرساند.
مفهوم
موزه کورههای شاهانه شامل بیش از نیم دهانه قوسی از معمایی است که بر اساس شکل سنتی کورهها طراحی شدهاند. هر یک از این قوسها به اندازه، انحنای و طول متفاوتی دارند. این ساختارها به طور طبیعی در مکان نصب شدهاند و با دقت با خرابههای موجود، از جمله چند خرابه که پس از ساخت پیدا شدهاند، ترکیب شدهاند.
ساختارهای خطی و قوسی بینظیر موزه، مانند کورههای قدیمی، به سطح زیر خیابان میرسند تا نه تنها انعطافپذیری برای تطبیق با مکان پیچیده را ارائه دهند، بلکه مقیاس محیطی داخلی را ملایم کنند. این استراتژی – که بخشی از پاسخ به ارتفاع ساختمانهای تاریخی اطراف است – به عدم قطعیت تولیدی نسبت به خط افقی ساختمان منجر میشود. “درج” ساختمان در زمین، مجموعهای از فضاهای عمومی را در سطح خیابان ایجاد میکند؛ همچنین و به طور مهمتر، به طراحی چند فضای باز و ملایم و دهانههای داخلی موزه کمک میکند. اکثر این فضاهای عمومی تحت سایه و در برابر باران محافظت شدهاند، به دلیل گرمی و بارش زیاد در تابستان در جینگدزهن. یکی از این فضاهای باز، دو دهانه باز در دو طرف، نیز نشانههای بافت تاریخی مکان را نشان میدهد.
وقتی که از پل عبور کرده و به لویی موزه میرسید، و سپس به چپ میخورید، سری از فضاهای نمایشی قوسی با اندازههای کمی متفاوت و بازی (بسته یا باز به آسمان) را میگذرید تا به پلهای نرم برسید، و در نهایت به سطح زیرزمینی با پنج دهانه غرق شده میروید.
در عین حال، شما میتوانید تجربهای سهگانه (کورهها-سفالها-افراد) در موزه داشته باشید، زمانی که این سفالها، خرابهها و دهانههای غرق شده را میبینید، که تجربههای چند لایهای با معماییهای باستانی در پوشش ایجاد میکنند.
وقتی به راست میچرخید، به ترتیب از فروشگاه کتاب، کافه، و اتاق چای عبور میکنید و در نهایت به یک منطقه نیمهباز زیر قوس میرسید، جایی که منظرهای زیبا را میبینید: در روزها، سطوح این قوسها نوسانهای آب را بازتاب میدهند و فواصل افقی پایینتر مردم را ترغیب میکنند که روی زمین نشسته و دید کشکی افقی خرابههای کورههای شاهانه را مشاهده کنند، بدون هیچ انتظار. شگفتی مشابهی زمانی رخ میدهد که از شکافهای عمودی، خرابههای کورههای شاهانه و پیوستهگاه لونگژو را میبینید، زمانی که در راه رسیدن به سالن اجلاس و قبل از ورود به لویی هستید.
پنج دهانه غرق شده با اندازههای مختلف، هر یک یک مفهوم مجزا دارند: طلایی، چوبی، آبی، آتشین و خاکی. این پنج مفهوم نه تنها فکر سنتی چینیها درباره زمین را بازتاب میدهند، بلکه با تکنیکهای ساخت سفال هم مرتبط هستند. تجربه کلی موزه تلاش دارد تا ریشههای جینگدزهن را مجدداً کشف کند و تجربههای گذشته را بین کورهها، سفالها و انسانها بازسازی کند.
ساختار و مواد
من از ساختار و مواد کورههای باستانی محلی جذب شدهام. با نگاه به گذشته، نجارات با روشی بسیار خاص، کورههای معمایی را بدون استفاده از پایهبندی ساختهاند. معماییهای خیلی نازک و سبک، فضا داخلی بیشینه را با مادههای حداقلی ایجاد میکردند و شکلهای معمایی به صورت ارگانیک ظاهر میشدند که حرارت را از یک سمت به سمت دیگر منتقل میکردند. ساختار اصلی موزه یک سیستم ساختاری قوسی است که از بتن بین دو لایه دیوارهای آجری ساخته شده است. قوسهای کوچکی به صورت عمودی برای اتصال دو قوس در نظر گرفته شدهاند.
استفاده از آجرهای بازیابی شده از کورهها برای ساخت خانهها و ساختمانهای مختلف، یک ویژگی مهم در جینگدزهن است، زیرا کورههای معمایی هر دو یا سه سال یکبار برای حفظ عملکرد حرارتی خود مورد تخریب قرار میگیرند. کل شهر با آجرهای بازیابی شده کورهها پوشیده شده است. این آجرها گرما را حفظ میکنند و از جوهر زندگی شهر جدا نمیشوند. در گذشته، کودکان میتوانستند آجرهای گرمی را از کورههای آتشکشی بردارند و در کیسههای مدرسه قرار دهند تا طی روز سرد زمستانی، گرم بمانند.
مواد موزه اصلیاً از آجر تشکیل شده است. آجرهای باستانی بازیابی شده با آجرهای جدید ترکیب شدهاند تا فرهنگ محلی ساخت و ساز را نشان دهند. این ترکیب از دو دوره تاریخی مختلف، باعث میشود که علاقه، خلاقیت، سؤالات جدید و پاسخهای جدیدی را در ذهن افراد برانگیزد که حتماً خاطرات را به یاد میآورند و تجربهای خاص داشته باشند. گذشته نمیتواند حذف شود، اما میتواند با بازنویسی آگاهی و بلوغ جدید، به صورت یک باستانشناسی معاصر بازنویسی شود.
تجربه حسی
میزبان میتواند تجربه حسی ۳۶۰ درجهای را از طریق تماس تکراری بین بیرون و درون داشته باشد که حس، بو، شنیدن و دید را تحریک میکند و میزبان را به سفری بین گذشته، حال و طبیعت ببرد
نور طبیعی
حتی نور نیز خاطرات فعال و ملموس را بازتاب میدهد و نشاندهندهای است که چگونه تکنیکهای باستانی میتوانند با کلیدهای معاصر بازخوانی و بازتعریف شوند. نور طبیعی داخلی با استفاده از روشنایی از بالا و دهانههای غرق شده به دست میآید. این روشنایی از بالا از حفرههای شکسته شکلی که بر سر قوسها توزیع شدهاند، الهام گرفته از سوراخهای دود کورههای باستانی معمایی است. این حفرهها در روزها نور طبیعی و در شبها نور مصنوعی را فراهم میکنند.
مشخصات پروژه:
• طراح: Studio Zhu-Pei
• معماران: موسسه طراحی و تحقیقات معماری دانشگاه Tsinghua
• مدیر طراحی: Zhu Pei
• نقد: Rong Zhou
• مشاور هنری: Mingxian Wang، Xiangning Li
• تیم طراحی: Changchen You، Mo Han، Fan He، Ling Liu، Zhigang Wu، Shun Zhang، Shuhei Nakamura، Shengchen Yang، Yang Du، Yida Chen، Chenglong He، Xinyue Ding
• مشاور سازه، MEP و ساختمان سبز: مؤسسه طراحی و تحقیقات معماری دانشگاه Tsinghua
• طراحی منظر: استودیو ژو پی، موسسه تحقیقاتی و طراحی معماری دانشگاه Tsinghua
• طراحی نمایشگاه: استودیو Zhu-Pei، پکن Qingshang Architectural Ornamental Engineering Co.، LTD.
• طراحی داخلی: Studio Zhu-Pei، Beijing Qingshang Architectural Ornamental Engineering Co.، LTD.
• مشاور نما: Shenzhen Dadi Facade Technology Co.، LTD.
• مشاور روشنایی: Ning Field Lighting Design CO.، LTD.
• مشاور آکوستیک: موسسه علم و فناوری ساختمان، دانشگاه ژجیانگ
• پیمانکار اصلی: China Construction First Group Corporation، Huajiang Construction Co.، LTD of China Construction First Group
• کارفرما: دفتر مطبوعاتی و گردشگری رادیو تلویزیون، دفتر فرهنگی شهرداری جینگ دژن، گروه گردشگری فرهنگ سرامیک Jingdezhen
• مساحت: ۱۰۳۷۰ مترمربع
• محل پروژه: چین، جیانگشی
• سال: ۲۰۲۰
• تصاویر: Courtesy of Studio Zhu-Pei، Schran Image، Fangfang Tian