راه‌اندازی آزمایشی اتوبوس برقی در شیراز

راه‌اندازی آزمایشی اتوبوس برقی در  شیراز

اتوبوس برقی ساخت ایران بصورت آزمایشی همزمان با هفته شیراز و در حاشیه بیست‌ونهمین نشست تخصصی کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان شهرهای ایران روز یکشنبه در شیراز آغاز بکار کرد.

شهردار شیراز در آیین امضای تفاهم‌نامه برقی سازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری این کلان‌شهر همزمان با بزرگداشت هفته شیراز، گفت: در صورت موفقیت اتوبوس برقی  در آزمایش‌ها، ۵۰ اتوبوس برقی خریداری می‌شود و به ناوگان حمل‌ونقل شهری اضافه خواهد شد.

سید احسان اصنافی افزود: حمل‌ونقل از دغدغه‌های بسیار مهم و اصلی کلان‌شهرهای کشور از جمله شیراز است که از روزهای نخست دوره جدید مدیریت شهری شیراز نیز در ابعاد مختلف پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت کیفی و کمی باید دنبال شود، تصریح کرد: تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی با کاهش آلایندگی هوا،  تعداد سفرهای تک نفره، ترافیک و تسهیل عبور و مرور خواهد بود.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه از سالیان گذشته موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز مطرح بوده، گفت: در مقطعی بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز انجام و در مقاطعی نیز صورت مسئله پاک شده و عمر مفید ناوگان، افزایش داده شده که امری بیهوده بوده است.

وی با بیان اینکه شیراز کلان‌شهری است که از هوایی پاک بهره‌مند است، عنوان کرد: در موضوع حمل و نقل و ترافیک در شیراز اگر کنترل نداشته، مراقبت نشده و اقدامات لازم صورت نگیرد، آلودگی هوا در این شهر نیز به حد بحرانی خواهد رسید.

اصنافی ادامه داد: در هشت ماه گذشته با چهار مجموعه بزرگ تولیدکننده خودروهای برقی جلساتی برگزار شده تا زمینه حضور اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی در شیراز فراهم شود.

وی با تاکید بر این موضوع که اتوبوس برقی پایین ترین سطح میزان آلایندگی زیست محیطی را دارد، ادامه داد: تلاش داریم در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل عمومی سطح و کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

به گفته اصنافی؛ نمونه اتوبوس برقی ۱۲ متری شرکت شتاب طی تفاهم نامه چهار جانبه شهرداری شیراز، شرکت مپنا، شرکت ماهان و شرکت شتاب برای مدت یک ماه به‌صورت آزمایشی در شهر شیراز تردد خواهد داشت تا تست‌های لازم را گذارنده و درصورت موفقیت نتایج حاصله طی تشریفات قانونی قراردادی در این خصوص منعقد خواهد شد.

وی با بیان اینکه به‌جای بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تلاش خواهیم کرد که نوسازی ناوگان عملیاتی شود، گفت: در روزهای پایانی سال گذشته ۷۶ دستگاه اتوبوس خریداری شده و تلاش داریم با استفاده از ظرفیت وزارت کشور ۸۰ اتوبوس دیگر نیز با استاندارد روز دنیا خریداری و تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اضافه شود.

انعقاد تفاهم در راستای حفظ هوای پاک شیراز

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه امروز تفاهم‌نامه برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل درون شهری امضا شد،گفت: این پروژه با هدف حفظ هوای پاک در راستای برنامه پنج ساله شهرداری شیراز اجرا می‌شود.

هادی شه‌دوست شیرازی با بیان اینکه این پروژه بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز در دستور کار قرار گرفته است، افزود: تفاهم‌نامه ٤ جانبه برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی ما بین شرکت مپنا( مکو)، ماهان، شتاب و شهرداری شیراز با هدف گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز انرژی پاک منعقد شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز به مذاکرات چهار جانبه انجام شده شهرداری با شرکت‌های مذکور طی چندین ماه اخیر که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه شده است، اشاره کرد و گفت: مذاکرات در بخش مطالعات جامع حمل و نقل برقی شهر شیراز، همکاری‌های مشترک در حوزه راه‌اندازی خودروهای برقی اشتراکی، همکاری در جهت استفاده از اتوبوس‌های برقی در خطوط اتوبوس‌رانی شهر شیراز، ایجاد زیرساخت‌های شارژ برای خودروهای سواری و اتوبوس‌های برقی در کلان‌شهر شیراز و تجهیز و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در فضاهای پارکینگ‌های طبقاتی و دیگر اماکن تحت تملک شهرداری بوده است.

شه‌دوست با بیان اینکه اتوبوس برقی تولید داخلی دارای استانداردهای جهانی است، عنوان کرد: پک باتری لیتیوم یون با ظرفیت ٣١٨ کیلووات ساعت با تعداد عمر سیکلی بیش از ۵٠٠٠ و شیوه‌های مختلف شارژ داخلی و سریع، سامانه مانیتورینگ و عیب یابی پیشرفته از مهمترین تجهیزات و امکانات این اتوبوس است.

حمل‌ونقل الکتریکی هزینه سلامت شهری را کاهش می‌دهد

 کامبیز مرادی مدیرعامل شرکت شتاب نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری کلان‌شهر شیراز با اشاره به سیاست‌های کلان کشور در حمایت از تولید داخلی و رویکرد این شرکت بر همین اساس گفت: رویکرد جدی ما نیز همین سیاست استفاده از توان و تجهیزات داخلی است که این موضوع مورد توجه شهرداری شیراز نیز است.

وی با تاکید بر حمل‌ونقل الکتریکی به عنوان یک منظر مورد توجه مدیریت شهری افزود: با حمل‌ونقل الکتریکی، کاهش آلودگی‌های محیطی نظیر سوخت‌های فسیلی و آلودگی صوتی را در کلان‌شهرها خواهیم داشت که از نگاه مدیریت شهری حائز اهمیت است.

 مدیرعامل شرکت شتاب تصریح کرد: حمل‌ونقل الکتریکی هزینه سلامت شهری را کاهش می‌دهد و راندمانی معادل با دو برابر حمل و نقل سوخت‌های فسیلی دارد.

وی با بیان اینکه ناوگان و زیرساخت آن برای تحقق تفاهم‌نامه با شهرداری شیراز نتیجه کار متخصصین داخلی است، خاطرنشان کرد: یک سامانه هوشمند سیاست‌های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران را در خود دارد و مدیریت و اجازه مانور عملیات شهری را می‌دهد.