حذف فارسی از کنکور، یادگیری دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد

حذف فارسی از کنکور، یادگیری دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد

سرگروه زبان و ادبیات فارسی اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به نقش زبان فارسی در هویت‌سازی، گفت: حذف درس ادبیات فارسی از کنکور سراسری اصلا کار درست و صوابی نیست و باعث می‌شود که گرایش دانش‌آموزان به یادگیری عمیق و گسترده زبان فارسی کم شود.

دکتر حشمت‌الله پاک‌طینت در خصوص اهمیت آموزش زبان فارسی به دانش‌آموزان، اظهار کرد: زبان و ادبیات فارسی نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای هر ایرانی بسیار پر اهمیت است و باید باشد. زبان فارسی زبان مادری، زبان فرهیختگان و زبان عرفان است و اساسا زبان و ادبیات فارسی برای هر ایرانی هویت و شناسنامه روشن ما است؛ مگر می‌شود با هویت خود بیگانه باشیم؟

وی  با اشاره به لزوم یادگیری زبان فارسی توسط همه اقشار جامعه، افزود: ما با زبان فارسی مهارت‌های زندگی را می‌آموزیم و با آن رشد می‌کنیم و دوام پیدا می‌کنیم؛ یادمان باشد که زبان، هویت‌ساز است.

سرگروه زبان و ادبیات فارسی اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به آسیب به درس ادبیات فارسی در پی حذف از کنکور گفت: حذف درس ادبیات فارسی از کنکور سراسری اصلا کار درست و صوابی نیست و باعث می‌شود که گرایش دانش‌آموزان به یادگیری عمیق و گسترده زبان فارسی کم شود و حتی انگیزه دبیران ادبیات فارسی در تدریس، مقداری کاهش پیدا کند.

پاک‌طینت خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان به کتاب فارسی به عنوان درسی که بتوانند از آن نمره قبولی بیاورند نگاه خواهند کرد و حتی تمایلی به شرکت در کلاس‌های درس زبان و ادبیات فارسی نشان نخواهند داد و گاه دبیر وارد کلاسی خواهد شد که تهی از دانش‌آموز است.

این معلم در پایان یادآور شد: اگر بنا است که تنها درس‌هایی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی در درس‌ها و سوالات آزمون کنکور سراسری باقی بمانند، طبیعتا دانش‌آموزان به درس های فارسی و دین و زندگی توجهی نداشته باشند.