جنگ بالنی پکن و واشنگتن/ گسترش رقابت از اقتصاد به اطلاعات!

پیش از این، فناوری‌ای در اختیار نیروهای دفاعی آمریکا نبود که آنها را قادر به رهگیری این نوع پرنده‌ها کند

جنگ بالنی پکن و واشنگتن/ گسترش رقابت از اقتصاد به اطلاعات!
تنها یک سال است که سیستم‌های شناسایی و دفاعی هوافضایی ایالات‌متحده قادر به شناسایی بالن‌ها و سایر اشیای پرنده ناشناس شده‌اند

به نظر می‌رسد جنگ دیپلماتیک ایالات‌متحده با چین بر سر تایوان و جنگ تجاری‌ای که از زمان ترامپ به راه افتاده بود، هم‌اینک وارد فاز رونمایی از تکنولوژی‌های نوین نظامی شده است.

به گزارش وطن امروز، از زمان پیدا شدن بالن تحقیقاتی چین بر فراز آسمان ایالات‌متحده، مسئولان دولت بایدن نسبت به پرواز هر پرنده ناشناسی در آسمان این کشور دچار حساسیت شده‌اند. دولت بایدن که به دلیل اطلاع‌رسانی دیرهنگام درباره بالن تحقیقاتی چین، زیر شدید‌ترین انتقادات رسانه‌ها و جمهوری‌خواهان قرار داشت، حالا به سمت هر شیء ناشناس پرنده‌ای در آسمان این کشور موشک پرتاب می‌کند و حتی پرنده ناشناس بر فراز آسمان کانادا را نیز مورد هدف قرار می‌دهد. جدیدترین اقدام نظامی ایالات‌متحده در این باره، به روز یکشنبه بازمی‌گردد که دوباره یک شیء ناشناس پرنده را بر فراز ایالت میشیگان در شمال غرب این کشور مورد هدف قرار داد.

مسؤولان دفاعی آمریکا اعلام نکرده‌اند این شیء ناشناس پرنده که مورد هدف قرار گرفته چه بوده است اما چاک شومر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد این شیء نیز مانند اشیای قبلی، بالن بوده است.

شومر که بعد از جلسه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن با رسانه‌ها صحبت می‌کرد، بیان کرد: بالن‌های هدف گرفته شده، این بار کوچک‌تر از بالن اولی بوده‌اند و به‌سرعت نیز مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. این اشیای پرنده به ظاهر شبیه بالن بوده‌اند، بنابراین همچنان به آنها شیء گفته می‌شود نه بالن. مسئولان دفاعی کانادا اما برخلاف آمریکایی‌ها- که این شیء را یک بالن معرفی کرده بودند- معتقدند این شیء، یک شیء استوانه‌ای بوده و تفاوت زیادی با بالن داشته است. البته هنوز مشخص نیست آیا این بالن یا شیء ناشناس پرنده نیز متعلق به چین بوده است یا نه. مطبوعات آمریکایی اما در سوال پرسیدن از مسئولان دفاعی کشورشان پا را از این نیز فراتر گذاشته و از احتمال غیرزمینی بودن این اشیا سوال کرده‌اند. ژنرال گنل ونهرک، فرمانده نیروی دفاع هوافضای آمریکا در منطقه آمریکای شمالی پاسخی به این سوال نداده است اما سایر مقامات دفاعی آمریکا در پاسخ به این سوالات که به صورت نگران‌کننده‌ای شمارشان افزایش می‌یابد، اعلام کرده‌اند مردم نباید نگران باشند، زیرا مطمئن هستند این اشیا مطمئناً از طرف فضایی‌ها نبوده است!

از هفته گذشته که ماجرای بالن چینی به وجود آمد، نیروهای دفاع هوا فضای ایالات‌متحده، میزان نظارت خود بر فراز آسمان این کشور را بالا برده‌اند و به همین دلیل، تا به حال 2 مورد دیگر از این اشیای پرنده ناشناس را شناسایی کرده و با موشک و هواپیماهای جنگی به سمت‌شان شلیک کرده‌اند.

نکته جالب توجه در مورد اخیر که بر فراز میشیگان و دریاچه هورون، مورد هدف قرار گرفت، پنهان شدن از رادارها بوده است. نیروهای هوایی آمریکا و کانادا با جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی و اف ۱۸ کانادایی در نزدیکی مرز ۲ کشور در حال رصد و تعقیب این شیء بودند که ناگهان از رادار خارج و سپس در ویسکانسین دوباره روی صفحه رادار نمایان شد. این مساله نگرانی‌های زیادی را برای شهروندان آمریکایی به وجود آورده است. دولت بایدن بارها اعلام کرده است دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و جان شهروندان مورد تهدید قرار نگرفته است اما مردم بیشتر از آنکه از تحقیقات و جاسوسی بالن‌ها برای دولت چین نگران باشند، نگران حضور فرازمینی‌ها در آسمان آمریکا هستند!

سوالی که برای بسیاری از مردم و رسانه‌ها به وجود آمده، این است: چرا شناسایی اشیای پرنده ناشناس، هم‌اینک در آمریکا آغاز شده است و آیا پیش از این سیستمی برای ردیابی و شناسایی آنها وجود نداشته است؟ مسئولان دفاعی ایالات‌متحده در گفت‌وگوهای خود با مطبوعات اعلام کرده‌اند تنها یک سال است که سیستم‌های شناسایی و دفاعی هوافضایی ایالات‌متحده قادر به شناسایی بالن‌ها و سایر اشیای پرنده ناشناس شده‌اند و پیش از این، فناوری‌ای در اختیار نیروهای دفاعی آمریکا نبود که آنها را قادر به رهگیری این نوع پرنده‌ها کند. دلیل دیگر در این باره، عدم ردیابی اشیایی بوده است که با سرعت پایین در حال حرکت بر فراز آسمان ایالات‌متحده بوده‌اند. بعد از شناسایی نخستین بالن، دولت بایدن پروتکل‌های دفاعی را تغییر داد تا بتواند اشیای پرنده با سرعت پایین را نیز شناسایی کند و حالا هر روز تعداد اشیائی که شناسایی می‌شود، بالاتر می‌رود.

روزنامه نیویورک‌تایمز فرضیه‌های مختلفی را در این باره مطرح کرده و نوشته است: ریشه این بالن‌ها و اشیای ناشناس هر چه باشد، فعلا کسی در آمریکا نمی‌تواند به صورت قطعی حقیقت درباره آنها را بداند و اعلام کند. در این باره البته تئوری‌های مختلفی وجود دارد. برخی نظریه‌پردازان دفاعی آمریکا بیان کرده‌اند احتمالا این بالن‌ها و اشیای ناشناس از طرف کشور خارجی بوده‌ و این کشور خارجی- که می‌تواند چین یا روسیه باشد- در حال آزمایش توان دفاع هوایی آمریکا در برابر اشیایی است که سیستم دفاعی این کشور کمتر توان شناسایی آنها را دارد. نظریه دیگر نیز بیان می‌کند این بالن‌ها در سطحی از زمین پرواز می‌کنند که پروازهای تجاری ایالات‌متحده در حال حرکت هستند و با این کار تهدید اصلی برای هواپیماهای تجاری و مسافری اتفاق می‌افتد و همین مساله می‌تواند تهدیدی جدی برای جان انسان‌ها در این کشور باشد. البته بالن اول که در ارتفاع ۶۰ هزار پایی در پرواز بود، تهدیدی برای هواپیماها نبود و ارتفاع بسیار زیادی از سطح زمین داشت و همین مساله تردیدهایی را نسبت به چینی بودن باقی بالن‌ها ایجاد کرده است.

در گزارشی که ماه پیش توسط سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده منتشر شد، تعداد حوادثی که در آن اشیای پرنده ناشناس دخیل بوده‌اند، ۳۶۶ مورد برشمرده شده که در نهایت مشخص شده است ۱۶۳ حادثه از طریق بالن‌ها به وقوع پیوسته است. روزنامه نیویورک‌تایمز ۲ ماه پیش نیز بخش‌هایی از یک گزارش طبقه‌بندی شده را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود ۲ حادثه در پایگاه‌های نظامی آمریکا در داخل خاک این کشور رخ داده است که احتمالا توسط تکنولوژی‌های نوین به کار رفته در جنگ‌افزارهای چینی رخ داده باشد.

چین نیز البته روز یکشنبه اعلام کرد بالنی ناشناس وارد مرزهای هوایی این کشور شده است و تهدید کرده بود هر نوع پرنده ناشناس را بر فراز مرزهای هوایی‌اش هدف قرار خواهد داد. 

به نظر می‌رسد جنگ دیپلماتیک ایالات‌متحده با چین بر سر تایوان و جنگ تجاری‌ای که از زمان ترامپ به راه افتاده بود، هم‌اینک وارد فاز رونمایی از تکنولوژی‌های نوین نظامی شده است و هر ۲ کشور سعی دارند آخرین دستاوردهای دفاعی خود را بر فراز آسمان کشور دیگر به رخ رقیب بکشند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز شاهد حوادث اینچنینی و برخوردهای نظامی محدود ۲ کشور با یکدیگر باشیم.