مالیات بر خانه‌های خالی فارس به کجا رسید؟

مالیات بر خانه‌های خالی  فارس به کجا رسید؟

موضوع مالیات بر خانه‌های خالی از جمله مطالبات رسانه‌های استان فارس است که پیگیری این مسئله نشان داد بناست کمیته‌ای با محوریت راه و شهرسازی برای شناسایی این خانه‌ها تشکیل شود.

طبق ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، به خانه‌هایی که بیش از 120 روز در طول سال خالی بمانند، مالیات تعلق می‌گیرد. در تاریخ 22 تیر ماه سال 1399 این طرح با 11 تبصره تصویب و در دستور کار دولت قرار گرفت.

براین اساس تمامی خانه‌ها مشمول مالیات نمی‌شوند مگر خانه‌ای که تبصره‌های قانونی شامل حال آن‌ شود؛ با این حال این قانون تاکنون اجرایی نشده که همین امر از جمله مطالبات رسانه‌ها بوده است.

پیش از ظهر امروز سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو با حضور معاون امور اقتصادی استاندار فارس و مدیرکل امور مالیاتی تشکیل و در این باره نیز پرسش شد که پاسخ‌هایی درباره وضعیت خانه‌های خالی در استان ارائه شد.

هرچند پاسخ ارائه شده، پاسخی مورد رضایت نبوده که البته این امر تحت تاثیر اجرای این قانون در سطح ملی بوده است.

محسن ربانی‌زاده، معاون امور اقتصادی استاندار فارس در این نشست با تاکید بر مدیریت امور مالیاتی اظهارداشت: مدیریت مالیات‌ها منجر به جلوگیری از فرار مالیاتی و پرداخت حق و حقوق دولت و مردم می‌شود و در این زمینه با کسی تعارف نداریم.

وی با بیان اینکه 50 درصد از مالیات‌ها در قالب عوارض به شهرداری‌ها و ارائه خدمات عمومی به مردم است، گفت: اگر مودی قصد فرار مالیاتی داشته باشد وظیفه دولت است که راه جلوگیری از فرار را پیش‌بینی و مانع شود‌.

ربانی‌زاده با تاکید بر شفافیت مالیاتی افزود: قانون‌گذار موارد بخشودگی را نیز پیش‌بینی کرده و صرف دریافت مالیات نیست که در این راستا سامانه‌های مختلفی طراحی شده است و سامانه مودیان برای حداقل رساندن فرار مالیاتی و شفافیت در پرداخت‌ها است.

معاون امور اقتصادی استاندار فارس با تایید گزارش‌هایی مبنی بر فرار مالیاتی در حوزه صنوف و پزشکی عنوان کرد: فرار مالیاتی هنر و زرنگی نیست چون به حق و حقوق جامعه اجحاف می‌شود و شان جایگاه و شغل خود را زیر سوال می‌برند.

ربانی‌زاده با بیان اینکه خروج مالیات از استان را نیز نمی‌پذیریم، گفت: 31 بنگاه شناسایی شده که باید مالیاتشان در استان وصول و به نفع مردم داخل استان هزینه شود و اگر فرار مالیاتی محرز شود واحد تولیدی یا تجاری حمایتی از سوی دولت نمی‌شود به ویژه کارخانه‌هایی که دو دفتری هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مالیات بر خانه‌های خالی نیز افزود: با محوریت راه و شهرسازی کمیته‌ای برای شناسایی خانه‌های خالی در استان تشکیل می‌شود و اگر اطلاعات جامع باشد می‌توان اقدام کرد.

حمیدرضا محمدابراهیمی؛ مدیرکل مالیات استان فارس نیز با بیان اینکه هوشمندسازی مالیاتی امروز دنبال می‌شود، گفت: مجلس با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که روند اجرای آن امروز به بهره‌برداری رسیده است به شفافیت مالیات کمک کرده از اول مهرماه این دو سامانه به صورت کامل اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه روند مالیات باید در این سامانه ثبت شود، افزود: 210 دستگاه از این سامانه بهره می‌برند و تصمیم‌گیری برای تامین کالاهای مورد نیاز در استان با استفاده از این سامانه با سهولت بیشتری انجام می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان فارس با اشاره به روند افزایشی منابع درآمدهای مالیاتی استان از سال 97 تا 1400 تصریح کرد: در سال گذشته مالیات مستقیم 57 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 59 درصد رشد داشته و در 3 ماه اول امسال نیز درآمدهای مالیاتی وصول شده 69 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه 98 هزار و 361 مورد پرونده جدید با قانون پایانه‌های فروشگاهی اجرایی شده است، گفت: 150 هزار اظهارنامه سال قبل دریافت کرده بودیم اما اکنون به 284 هزار مورد رسیده است که 207 هزار مورد تبصره ماده 100 و مابقی اظهارنامه است و 105 هزار مورد از تبصره 100 مالیاتشان صفر است چون درآمدشان کمتر از میزان مشخص شده برای پرداخت مالیات است.

محمدابراهیمی با بیان اینکه قانون براساس ماده 181 این اجازه را داده تا اسناد و مدارک اخذ و مالیات ثبت شود، عنوان کرد: در این راستا 673 درصد رشد وصول مالیات از محل فرار مالیاتی از سال 97 تاکنون در استان ثبت شده است و رشد عوارض ناشی از مالیات بر ارزش افزوده از سال 87 تا 1400 بالغ بر 4500 درصد بوده است همچنین هزار و 80 میلیارد تومان بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد از پزشکان استان فرار مالیاتی ندارند و بخش زیادی از تبصره 100 استفاده می‌کنند، گفت: با موارد تخلف در این حوزه نیز با جدیت برخورد و حتی منجر به ابطال پروانه طبابت می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی درباره تخلف در ثبت اظهارنامه که توسط برخی از کافی نت‌ها رخ می‌دهد، افزود: اگر تخلف محرز شود دادگستری ورود می‌کند اما فرهنگ‌سازی هزینه دارد و این روند برخورد با تخلفات با هوشمندسازی ادامه دارد و در سنوات آتی تخلف در این حوزه به شدت کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع مالیاتی ابزار رصد پرونده‌ها و پیگیری آنهاست، تصریح کرد: این سامانه نرم افزار قوی و توانمند اما نیازمند اطلاعات و داده است و ارتباط با سازمان مالیاتی کاملا الکترونیکی می‌شود؛ طرح جامع مالیاتی شکست خورده نیست البته ضعف دیتایی و اطلاعاتی دارد چون اطلاعات به خوبی در آن ثبت نشده که در حال رفع شدن است.

محمدابراهیمی درباره مالیات بر خانه‌های خالی و خودروهای لوکس نیز گفت: این امر در سطح ملی پیگیری می‌شود و در سطح استان دسترسی به اطلاعات آن نداریم، زمانی که برای اجرای وصول ابلاغ از سوی سازمان به استان ارجاع شود می‌توان آماری از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس در استان فارس ارائه داد.