تحصیل، زیر سایه اسکناس!

تحصیل، زیر سایه اسکناس!

سهیلا رفیعی نژاد/اگرچه دهه شصتی ها خودشان در کلاس هایی درس می خواندند که کیپ تا کیپ دانش آموز نشسته بود و برخی والدین برای نپرداختن پولی اندک به مدرسه، بهانه های زیادی می آوردند اما حالا همین دهه شصتی ها پدر و مادر شده اند و مجبورند سالانه چند ده میلیون خرج کنند تا فرزندشان درس بخواند. در این بین بیشتر از 15 درصد دانش آموزان فارس در مدارس غیرانتفاعی مشغول به تحصیلند و درصد قابل توجهی هم به دلیل ناتوانی اقتصادی والدین در این گونه مدارس تحصیل نمی کنند.

یکی از این والدین که هزینه های بسیار تحصیل کودکش را نمی تواند پرداخت کند گفت: منزل مان جای چندان خوبی از شهر نیست، به دلیل وجود طرح آدرس هم نمی توانیم کودکمان را در مدرسه مورد نظرمان ثبت نام کنیم. فقط مدارس غیردولتی می ماند که هر سال گران تر از قبل می شود در حالی که توان پرداخت چند میلیون به مدرسه را نداریم.

مادر سارینا می افزاید: در مدارس غیرانتفاعی به دلیل کمتر بودن دانش آموزان و وجود کلاس های فوق برنامه، امکان پیشرفت تحصیلی بیشتر فراهم است. مادر دانش آموزانی که امسال دخترش به کلاس اول می رود هم عنوان کرد: 10 میلیون شهریه داده ام و باز هم پیامکی از مدرسه آمده که برای پرداخت مبلغی دیگر مراجعه کنید، واقعا مدارس غیرانتفاعی به جز شهریه هم می توانند پولی با عناوین دیگر دریافت کنند؟

رئیس ستاد ثبت نام مدارس آموزش و پرورش استان فارس در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: در صورتی که مدرسه غیردولتی نسبت به دریافت شهریه تخلف داشته باشد، برخورد می کنیم.  فرشید قاسمی افزود: در مورد میزان شهریه هر مدرسه متفاوت است و این مبلغ ثابت نیست. هر مدرسه با توجه به امکانات و میزان کیفیت آموزشی شهریه ای دارد و البته این میزان را روی سایت مدارس غیردولتی قرار داده ایم تا مردم قیمت شهریه هر آموزشگاه و مدرسه ای  را می خواهند ببینند.

وی عنوان کرد: در صورت اخذ شهریه ای بیش از میزان مصوب و در صورت بروز تخلف خانواده ها می توانند مورد را به ما اطلاع دهند تا پیگیری کنیم.

رئیس ستاد ثبت نام مدارس آموزش و پرورش استان فارس گفت: اما کاری که در سال تحصیلی جدید در حال انجامش هستیم تاکید روی کیفیت این مدارس است تا اگر مردم هزینه می کنند کیفیت بالا باشد. 

قاسمی افزود: در این باره برنامه هایی که منجر به افزایش کیفیت آموزشی  می شود باید از سوی مدارس ارائه گردد. وجود فوق برنامه و نظارت روی آن جزو فعالیت های نظارتی امسال است.

رییس ستاد ثبت نام آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: رشد مهارت های بچه ها و موارد این چنینی باید در فوق برنامه ها گنجانده شود و در این باره مدارس غیردولتی باید برنامه ها را به ما ارائه دهند البته ما قبل، حین و پس از اجرای کار بازدید می کنیم تا ببنیم ادعایی که کرده اند درست هست یا نه؟

قاسمی بیان کرد: در سال های قبل برخی مدارس غیردولتی اگر چه نسبت به اجرای فوق برنامه ادعا می کردند اما پس از بررسی مشخص شد که خلاف واقع عمل کرده اند. 

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش نیز در خصوص قیمت مدارس غیردولتی استان به «خبرجنوب» گفت: طبق بررسی ها در مقطع متوسطه دوم بالاترین مبلغ شهریه 19 میلیون و 700 هزار تومان است که البته اگر دانش آموز متقاضی شرکت در برنامه مکمل باشد این میزان به حدود 28میلیون تومان می رسد.

عقیل علیشاهی افزود: در مقطع دبستان نیز شهریه گران ترین مدرسه در استان 14 میلیون تومان است که این میزان اگر از کلاس های مکمل هم استفاده کنند به 18 میلیون می رسد البته کمترین میزان شهریه ها در استان نیز 3 میلیون تومان و مربوط به مقطع دبستان است.

این مسئول آموزش و پرورش فارس افزود: گران ترین مدرسه غیردولتی استان در مقطع متوسطه اول نیز 16 میلیون تومان است که این میزان با برنامه مکمل به 19 میلیون می رسد.

وی عنوان کرد: بخش مکمل به مبلغ اصلی شهریه اضافه می شود، اما به هیچ عنوان اجباری نیست و اگر اولیایی بخواهند که فرزندشان 5 شنبه ها برای شرکت در برنامه مکمل به مدرسه بیاید، باید این بخش را هم پرداخت کنند.

علیشاهی عنوان کرد: هیچ مدرسه غیردولتی اجازه ندارد والدین  را برای پرداخت مبلغ مربوط به برنامه مکمل اجبار کند اگر غیر از این باشد تخلف است و مردم می توانند مورد را به ما اطلاع دهند تا علاوه بر پیگیری و برخورد با مدرسه، وجه مربوطه به آن ها برگردانده شود.    وی گفت: تعیین شهریه در مدارس غیردولتی بر اساس نوع فضا و امکانات فرق دارد به طور مثال میزان شهریه مدرسه ای که استیجاری باشد کمتر از ملکی است. مساحت مدرسه نیز در این باره موثر است هر قدر بزرگ تر باشد شهریه اش بالاتر است.

علیشاهی عنوان کرد: تعداد کلاس و دانش آموزی که مدرسه مربوطه دارد و وضعیت حقوق پرسنل و دستمزد آن ها هم در این باره نقش دارد علاوه بر این اگر پرسنل دوره های ضمن خدمت را گذرانده باشند یک آیتم مثبت محسوب می شود.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش تصریح کرد: سامانه ای به نام مشارکت ها داریم که قسمتی به عنوان استعلام شهریه دارد والدین از این طریق می توانند میزان شهریه هر مدرسه را به نام رصد کنند و نباید بیشتر از این میزان از آن ها دریافت گردد.  علیشاهی افزود: هیچ مدرسه ای نباید به غیر از شهریه اصلی، مبلغی از والدین دریافت کند مگر اینکه متقاضی برنامه مکمل پنجشنبه ها باشند.  وی تصریح کرد: دریافت چیزی فراتر از شهریه مشخص و تعیین شده، از سوی مدارس غیردولتی از جمله به اسم کمک های مردمی صددرصد خلاف است و با این وجود متاسفانه خیلی از اولیا خودشان پیشنهاد می دهند که بچه ما را ثبت نام کنید و ما به مدرسه کمک می کنیم اما اگر مواردی با این عنوان از مدرسه سر بزند و والدین اطلاع دهند بطور جدی برخورد می شود.

علیشاهی گفت: درآمد مدارس غیردولتی به غیر از شهریه، می تواند از خیرین، نهادها و ادارات دولتی باشد و اگر خودشان به والدین پیشنهاد کمک بدهند تخلف کرده اند.  وی افزود: ما شورای نظارت داریم اگر مدرسه ای تخلف کند علاوه بر تذکر به مدرسه، پول اضافه هم به والدین برگردانده می شود. بیشترین شکایت های مردم از مدارس غیردولتی استان در مورد شهریه و عدم برگزاری کلاس های مکمل است و در این باره ورود کرده ایم و امسال تصمیم به تشدید نظارت ها داریم.

علیشاهی گفت: یکی دیگر از مشکلات این است که برخی مدارس غیردولتی برای جذب دانش آموز شرایط می گذارند، در حالیکه اجازه چنین کاری را ندارند و حتی نمی توانند شرط معدل بگذارند یا آزمون وردی برگزار نمایند علاوه بر این باید تا 20 درصد ظرفیت مدارس غیردولتی به طرح آدرس اختصاص یابد و اگر متقاضی نباشد می تواند از جاهای دیگر دانش آموز بگیرند.

رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی توسعه مشارکت های مردمی آموزش و پرورش تصریح کرد: طبق آخرین آمار تعداد مدارس غیردولتی در متوسطه اول 205 مورد است که 23 هزار دانش آموز دارد. در متوسطه دوم هم 142 مدرسه در استان وجود دارد که 14 هزار دانش آموز در آن تحصیل می کنند. در مقطع ابتدایی نیز 78 هزار دانش آموز استان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.  علیشاهی گفت: بطور متوسط سالانه حدود 140 هزار دانش آموز در این مدارس درس می خوانند. بطوریکه بیش از 15 درصد دانش آموزان فارس در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند.

وی از مردم خواست شکایات خود در مورد مدارس غیردولتی را به آموزش و پرورش اطلاع دهند تا پیگیری صورت گیرد.