امتیازات خوب برای ورزش فارس با "شار"های رنگارنگ

پای صحبت های سرپرست هیات بولینگ و بیلیارد استان

امتیازات خوب برای ورزش فارس با "شار"های رنگارنگ

علی جمشیدپور – خبرنیوز/ محمدعلی جعفری سرپرست هیات بولینگ و بیلیارد فارس، پس از حواشی پیرامون هیات استان، چند ماهیست که به این سمت منصوب شده است. وی داور گلد جهانی و داور A آسیایی پاکت بیلیارد محسوب می شود.جعفری اسنوکر را از سال 80 به عنوان بازیکن آغاز کرده و در اولین دوره مسابقات کشوری که در مشهد برگزار شد عضو تیم منتخب فارس بوده است. سپس از سال 82 تا 94 در زمینه مربیگری و داوری مدارک معتبر آسیایی را کسب نموده است.همچنین چندین سال به عنوان مسئول کمیته داوران فدراسیون بولینگ و بیلیارد فعالیت داشته است.

سرپرست هیات بولینگ و بیلیارد فارس فعالیت حرفه ای در این رشته ورزشی را اینگونه توضیح می دهد: اگر بخواهیم در رشته اسنوکر فعالیت حرفه ای داشته باشیم باید از سنین پایین تحت آموزش قرار بگیریم. نهایتا تا 19 سالگی میزان فراگیری خوبی در این رشته برای ورزشکاران وجود دارد و پس از آن سرعت پیشرفت پایین آمده و دیگر نمی شود با بازیکنان جوان رقابت کرد. لذا ورزشکاران باید از سنین نوجوانی برای فعالیت حرفه ای در رشته بیلیارد، فراگیری را آغاز نمایند.

جعفری در رابطه با چگونگی فعالیت در زمینه مدیریتی اظهار کرد: پس از مدتی که به عنوان بازیکن فعالیت داشتم رفته رفته به سمت داوری و مربیگری سوق پیدا کردم و پس از آن هم در تلاش برای ارتقای ورزش استان در سمت های مدیریتی برآمدم.

وی در مورد جایگاه استان فارس در سطح کشور اینگونه توضیح می دهد: 3 رشته اصلی در بیلیارد وجود دارد؛ اسنوکر، ایت بال و ناین بال.

با زحماتی که مسئولین هیات های گذشته کشیده اند همچنین به دلیل وجود تجهیزات حرفه ای که باشگاه داران خوب استان وارد کرده اند، باعث شد که سطح کیفی استان همیشه بالاتر از کشور باشد.

در حال حاضر مقام های اول و دوم و سوم کشور در ناین بال را عمدتا بازیکنان استان فارس به دست می آورند. اخیرا در مسابقات رنکینگ اسنوکر کشوری، شروین امیدوار مقام نایب قهرمانی را کسب کرده است.

سرپرست هیات بولینگ و بیلیارد فارس ضمن بیان این موضوع که در دو سال گذشته مسابقات کشوری برگزار نشده و به ندرت مسابقات استانی داشته ایم ابراز داشت: در این چند ماه گذشته با تلاش های صورت گرفته موفق شدیم مجوز برگزاری جشنواره رویدادهای ورزشی بیلیاردی در رشته های ناین بال، اسنوکر، پِتانک و بولینگ که تحت عنوان جام دهه فجر بود را در سطح کشوری کسب کنیم. اما به دلیل اوج گیری سویه امیکرون مسابقات به تعویق افتاد و از اردیبهشت سال جاری در شیراز آغاز شد. مجموع ورزشکارانی که در این مسابقات شرکت می کنند 464 نفر می شوند.

وی در رابطه با برگزاری این دوره از مسابقات در رشته پِتانک بیان داشت: قرار بود مسابقات پِتانک با حضور تقریبا 100 خانم و آقا در زمین های اختصاصی برگزار شود، ولی با بخشنامه جدیدی که توسط وزارت ورزش و جوانان ابلاغ شده است رشته پِتانک از فدراسیون بیلیارد جدا شده است و لذا بازی ها را معوق کردیم تا تصمیمات نهایی در خصوص نحوه جداسازی رشته پِتانک از فدراسیون بولینگ و بیلیارد اعمال شود.

سرپرست هیات بولینگ و بیلیارد فارس در رابطه با برنامه هایی که در آینده در نظر دارد گفت: انشاالله در پایان این دوره مسابقات که با حضور رئیس فدراسیون برگزار خواهد شد، جوائز به برترین های بیلیارد و بولینگ اعطا می شود و در رابطه با اخذ مجوز مسابقات آسیایی در شیراز در مهر ماه جلساتی را برگزار خواهیم کرد. همچنین با رایزنی هایی که با دانشگاه علمی- کاربردی صورت گرفته برای برگزاری اولین دوره مسابقات در سطح دانشگاهی و پس از آن برپایی دوره های آموزشی، مربیگری، داوری و ... برنامه ریزی کرده ایم. در ضمن با آموزش و پرورش هم جلساتی داشته ایم تا در صورت امضای تفاهم نامه بتوانیم رشته بولینگ و بیلیارد را از سنین پایین در مدارس به اجرا در آوریم.

جعفری در رابطه با نگرش هیات در بخش بانوان اظهار کرد:به دلیل نداشتن مکان تمرین اختصاصی ویژه بانوان، با مشکلات عدیده ای در این بخش دست و پنجه نرم می کنیم.

البته این معضل در بخش آقایان هم نمود دارد اما به دلیل شرایط خاص بانوان و اینکه باید در محلی که تمرین می کنند از هر لحاظ آرامش و آسایش داشته باشند، می توان از نداشتن یک سالن تمرین اختصاصی برای ورزشکاران بیلیارد شیراز به عنوان یکی از نقاط ضعف هیات نام برد که با کارشناسی های فراوان در تلاش برای رفع این مشکل هستیم. جایگاه این رشته ورزشی بسیار بالاتر از این است. در حال حاضر استان فارس و شهر شیراز با دارا بودن ورزشکاران عنوان دار و استعداد های فراوان در این رشته ورزشی از یک سالن اختصاصی محروم است. البته باید در این جا عنوان کنم که یک سالن تخصصی در مجموعه ورزشی والفجر تا نود درصد تکمیل شده است و انشاالله با پایان یافتن این پروژه نوید این را به ورزشکاران می دهیم که صاحب یک خانه تخصصی بیلیارد زیر نظر هیات استان خواهند شد.

وی در رابطه با بودجه لازم برای تجهیز خانه بیلیارد افزود: به دلیل گرانقیمت بودن وسائل استاندارد ورزش بیلیارد مبلغی بالغ بر 3 میلیارد تومان برای راه اندازی خانه بیلیارد نیاز است که با رایزنی هایی که با اداره ورزش و جوانان استان صورت پذیرفته، برای پرداخت مابغی هزینه های موجود جهت تجهیز و راه اندازی خانه بیلیارد اعلام آمادگی کرده ایم.

محمدعلی جعفری در پایان گفت: از تمامی کسانی که در مسیر پیشرفت رشته ورزشی بولینگ و بیلیارد ما را یاری کرده اند، همچنین رئیس فدراسیون و سرپرست اداره ورزش و جوانان استان فارس تشکر ویژه ای دارم.

*  "شار"  اصطلاحی رایج در ایران و به معنی «گوی» است که از زبان روسی قرض گرفته‌ شده است. از این لغت به عنوان معادلی برای واژه‌ی «توپ» استفاده می‌شود.