معاون وزیر علوم: از مطالبه گری در دانشگاه نهراسیم

آغاز به کار دهمین جشنواره ملی رویش در شیراز

معاون وزیر علوم: از مطالبه گری در دانشگاه نهراسیم
از انتقاد و مطالبه گری در فضای دانشگاه ها نهراسیم

سهیلا رفیعی نژاد/ معاون وزیر علوم گفت: از نشاط و مطالبه گری در دانشگاه ها نهراسیم و از این امر برای پویا شدن فضای دانشگاهی استفاده کنیم.

دکتر عبدالحسین کلانتری در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره ملی رویش در شیراز افزود: البته در این مسیر باید به قواعد گفت و گو و مطالبه گری در متن جامعه و جامعه دانشگاهی پایبند بود.

وی تصریح کرد: از خلال  فعالیت های جمعی دانشگاهی و از جمله کانون ها به این نتیجه می رسیم که فرهنگ را باید در متن دانشگاه قرار داد و به آن توجه بیشتری کرد.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: هر نوع کنشی در فضای علمی اتکا آن به فرهنگ دانشگاهی است، در واقع اعتلای فرهنگ دانشگاهی اعتلای سایر حوزه های دانشگاه هم هست و بر عکس بی توجهی به آن گران تمام می شود.

کلانتری با اشاره به برخی انتقادها که از سوی دانشجویان صورت می گیرد، نیز گفت: انتقاد و مطالبه گری به این پویایی جهان دانشگاهی می انجامد و نباید از نشاطی که در فضای دانشگاهی صورت می گیرد بهراسیم.

وی ادامه داد: همچنین از مطالبه گری و نقدی که در این فضا صورت می گیرد نباید بهراسیم چرا که این نقد و گفت و گو و مطالبه گری باعث می شود کنش های ما جهت بهتری پیدا کنند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: البته در این مسیر باید به قواعد گفت و گو و مطالبه گری در متن جامعه و جامعه دانشگاهی پایبند بود.

کلانتری با اشاره به کاهش فعالیت های فرهنگی در سال های کرونایی عنوان کرد: در سال هایی که فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها دچار رخوت شده بودند تاثیرات عمیقی را بر بدنه فرهنگی کشور گذاشت که بخشی از تاثیرات آن را در وقایع اخیر شاهد بودیم.

وی افزود: کم کاری ها و ضعف هایی که در حوزه فرهنگ وجود داشت زمینه را ایجاد کرد و البته از این نیز می توان برای رفع نواقص و مشکلات بهره برد.

معاون وزیر علوم عنوان کرد: باید همه با هم  کمک کنیم تا فعالیت های فرهنگی در دانشگاه مانند قبل رونق و جهت پیدا کند.

کلانتری با اشاره به برگزاری جشنواره رویش گفت: این جشنواره به نوعی نمایش تنوع فرهنگی و اجتماعی و علایق در دانشگاه‌هاست که توسط کانون های فرهنگی هنری و مذهبی به آن انسجام بخشیده می شود.

معاون وزیر علوم با اشاره به اهمیت با هم بودن و در کنار هم زیستن، مدارا کردن، تحمل کردن، گفت وگو و احترام به ارزش های هم عنوان کرد: در ایران مردم در استان های مختلف  فرهنگ های مختلف دارند و جمع شدن همه از جمله سیستان و بلوچستان، خوزستان، گیلان، فارس و کردستان قابل توجه است و این تنوع را باید پاس بداریم و کانون ها در متن دانشگاه تجلی این تکثر هستند و به نحو متمدنانه‌ای این تکثر را نمایش می دهند.

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی دانشجویی جلوه و نمایش مدنیت و مدارا در کشور هستند، تاکید کرد: این کانون ها فرصت عظیمی برای مهارت افزایی، جامعه پذیری، ارتقای تعهد اجتماعی، فعالیت جمعی و پیگیری اهداف مشترک و فرصتی برای تمرین زیست جمعی در متن دانشگاه است. به نحوی که اگر به آن توجه نشود، سایر ابعاد دانشگاه هم در حاشیه قرار خواهد گرفت.