برگزاری دوره آشنایی با روش های طراحی و اجرای ساختمان های آجری و بلوک مسلح در شهرستان اوز استان فارس

برگزاری دوره آشنایی با روش های طراحی و اجرای ساختمان های آجری و بلوک مسلح در شهرستان اوز استان فارس

دوره آشنایی با روش های طراحی و اجرای ساختمان های آجری و بلوک مسلح در شهرستان اوز به همراه بازدید از اولین نمونه های اجرا شده در کشور در شهرستان  توسط  محمد رضا ماهری با حضور مهندس رسولان مدیر کل دفتر فنی و نظارت و ارزیابی امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

فرج الله نصیری معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان فارس در حاشیه این کارگاه آموزشی اظهار داشت : ساختمان های بنایی غیر مسلح معمول ترین و قدیمی ترین و در عین حال خطر آفرین ترین نوع ساختمان در جامعه  ما و سایر نقاط  است، مصالح عمده ای که در ساختمان های بنایی غیر مسلح از خشت خام یا سنگ های رودخانه ای یا شکسته شده از معادن و همچنین بلوک و آجر می باشد که با ملات گل در ساخت دیوارها به کار می رود. در ساختمان های بنایی غیر مسلح، از فولاد و یا کلاف استفاده نشده و عملاً تمام بارهای ثقلی و جانبی باید توسط مصالح غیرمسلح دیوارها تحمل می گردد.

 این ساختمان ها در زمین لرزه های مخرب و ویرانگر در سالهای مختلف خسارت های جانی و مالی فراوانی بر جای گذاشته است.

 مهندس نصیری  ادامه داد : ساختمان های بنایی مسلح با استفاده از آجر، سنگ، بلوک سیمانی یا ترکیبی از آنها ساخته شده و همچنین توسط میلگرد های فولادی تقویت می ‌شوند. 

نحوه عملکرد ساختمان های بنایی مسلح به گونه‌ای است که عملاً واحد های بنایی نقش تحمل نیروهای ثقلی را بر عهده دارند و میلگرد های فولادی برای افزایش باربری جانبی ساختمان استفاده می‌ شوند. این روش در برخی از مناطق استان فارس اجرا شده و در زمین لرزه های مختلف مقاون خودرا نشان داده است.