پروژه دوباره، خانه

کانسپت و توضیحات طرح به بیان معماران – زوج جوانی قطعه زمینی را در محله جلفای اصفهان، محله ارامنه، خریده بودند و می خواستند خانه ای مدرن و امروزی در آن بسازند. زمین در مجاورت کلیسایی چهارصد ساله قرار داشت و آنها نمی دانستند که خانه ای با همان قدمت در زمینشان است. معدود خانه های تاریخی در این بافت یا به عنوان اقامتگاه و رستوران بازسازی شده اند و یا در انتظار تخریب به سر می برند و تقریبا هیچ خانه تاریخی ای برای استفاده مسکونی و بازگشت به چرخه اصلی حیات خود مرمت نمی شود. ساکنان خانه های قدیمی، رویای تخریب خانه و ساخت آپارتمان در سر دارند و کمتر کسی به گزینه ای برای ادامه زندگی در این خانه ها می اندیشد.

پروژه دوباره، خانه

بناهایی که قرن ها با تغییرات فراوان شکل هایی مختلف از زندگی را در خود جای داده اند، برای تکامل در دنیای مدرن الگویی نیافته اند. ما در این بستر تلاش کردیم به الگویی دست یابیم تا از یک طرف با تکامل یک خانه حیاط مرکزی، خانه ای مدرن و به روز پیشنهاد دهیم و از طرف دیگر آشتی ای بین بناهای قدیمی و بافت جدید شهری برقرار کنیم. قسمت جدید در نهایت شفافیت با بنای قدیمی مواجه می شود، تراز حیاط را بالا و پایین می برد و مقطعی سیال ایجاد می کند و در نهایت کل خانه را به مثابه پرده ای در برابر خاطره حیاط قدیمی و کلیسای آن طرف کوچه تعریف می کند.

در واقع پروژه شامل دو بخش است:

اول: نگهداری، مقاوم سازی و مرمت بخش قدیمی موجود

دوم: الحاق سازه ای سبک و هایتک به وضع موجود

در نهایت از اتصال این دو بخش خانه شکل می گیرد؛ خانه ای با پلانی باز که برای زندگی امروزی یک زوج جوان منعطف و خوانا است. خانه ای برای بچه ها، مهمان ها، ورزش، شنا، مطالعه و استراحت، خانه ای خلوت ولی شفاف در میان بافت متراکم و پر هیاهوی شهر اصفهان.

مشخصات پروژه:

طراح: فرآیند منطقی در طراحی معماری – Logical Process Office

تیم طراحی: الهام گرامی زاده، احسان حسینی، نیلوفر موسوی، شیرین شریف النسب

اجرا، مقاوم سازی، اجرای فونداسیون: فرهاد بهرامی پور

سفتکاری: مسعود انصاری

نازک کاری و جزییات: علیرضا قانع

کارفرما: نسیم مومن زاده، شهاب محمودی

رده: مسکونی

محل پروژه: اصفهان / جلفا

جایزه:

رتبه اول جایزه معمار | ۱۴۰۲ | بازسازی

• تصاویر: علی گرجیان، استودیو دید