نگاهی به پروژه «کلینیک پوست و مو بافتار»

ایده طراحی داخلی مطب پوست و مو بافتار، به منطور تلاش برای تداعی کردن و تجلی بخشیدن به مفهوم های مرتبط با فرایند درمان و ظرافت کاری پزشک متخصص، شکل گرفته است

نگاهی به پروژه «کلینیک پوست و مو بافتار»

این پروژه حائز رتبه های زیر شده است:

رتبه اول عمومی در دهمین جایزه ملی طراحی داخلی ایران معاصر، ۱۴۰۱

رتبه دوم در بخش طراحی داخلی فستیوال معماری و مردم، ۱۴۰۲

مشخصات پروژه:

دفتر معماری: شرکت طرح و ساخت ازنو

معماران: سولماز تاتاری، احسان توسلی

تیم طراحی: نیلا شاه محمدی، امیر نجیمی

طراحی فاز دو: نیلا شاه محمدی، امیر حسین نجیمی

زیربنا: ۱۱۰ مترمربع

موقعیت: ایران / تهران / جردن

سال: ۱۴۰۱- ۱۴۰۰

نوع: طراحی داخلی، درمانی

• کارفرما: دکتر فرید صفر

با تفکر در واژگان مرتبط در این حوزه، ویژگی هایی همچون بافت دار و ملموس بودن، لایه لایه بودن، پاکسازی، ظرافت و حساسیت و انعطاف پذیری به ذهن خطور می کند. با عینیت بخشیدن به این واژگان از طریق تشابه کالبدی و گاهاً تضادهای سنجیده، سعی بر درگیر کردن حس مخاطب در این جعبه فضایی، محدود و کوچک شده است.

شروع فرآیند طراحی همانند روند کار پزشک، از لایه برداری اضافات صورت گرفت؛ عناصر مازاد از قبیل دیوارهای مخل عملکرد، پوشش سقف و دیوارهای لوله های تاسیساتی حذف شدند.

قرار بر این بود که با نمایش تمامی عناصر ساختاری فضا چه به لحاظ سازه ای (حذف یونولیت های زیر سقف کاذب و شبکه ی دال گونه ی سقف را عریان نمود) و چه به لحاظ تاسیساتی (آشکار شدن شبکه ی اصلی و اجرای با دقت سیستم جدید مکانیکال و الکتریکال)، فرصتی برای شکل گیری پوسته ای فرمال و منعطف فراهم آید.

کلیت فضا به کمک این لایه مشبک، شکلی منسجم گرفت و در مرحله بعد با قرارگیری جعبه درمانی در فضا، برش هایی بر آن ظاهر گردید تا تحت تاثیر این نیرو، شکافی در شبکه ایجاد شود.

چالشی که پلان فضا برای طراحی ایجاد می کرد، گوشه ای بی تناسب با چشم اندازی زیبا به درختان چنار کوچه بود و مسیر دسترسی طویلی که اتاق های درمان و این کنج دنج (فضای استراحت پزشک و کارکنان) را به هم متصل می کرد. این راهروی طویل با پتانسیلی که درختان در انتهای محور ایجاد کرده بودند، فرصتی برای شکلگیری قاب سبز فراهم آورد که جلوه و کیفیت فضایی این مسیر را افزایش می دهد.

فضای طاقی شکل که علاوه بر زیبایی بصری، پاسخی به نیازهای عملکردی فضای کوچک مطب می باشد. فضای رختکن کارکنان با دو درب تعبیه شده در دیواره طاق، حریمی خصوصی ایجاد کرده و حتی در مواقع لزوم، دید مراجعه کننده به فضای استراحت را مسدود می کند.

جعبه ی ظریف و حساس درمان باکس نیمه شفاف شیشه ای است، تضاد محسوسی با بافت خشن توری ها دارد. کنجکاوی مراجعه کنندگان نشسته در فضای انتظار، با دیدن حجم شیشه ای نیمه شفاف سقف، نسبت به اتاق درمان برانگیخته می شود. این فضای براق که مطابق با ضوابط بهداشتی اتاق معاینه و جراحی طراحی شده است، در تبعیت از ماهیت کل فضا شکلی خمیده به خود گرفته و برنامه فیزیکی طرح را با قوس های برش خورده در خود جای داده است.