برنامه سختگیرانه چین برای نجات ۴ میلیون انسان!

برنامه سختگیرانه چین برای نجات ۴ میلیون انسان!
نمک یا کلرید سدیم، بخش مهمی در رژیم غذایی روزمره ماست

دولت چین این روزها در حال برنامه‌ریزی طرحی با نام "چین سالم ۲۰۳۰" است که تمرکز آن برروی بهبود سلامت تمام شهروندان این کشور و کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم‌های غذایی ناسالم است. یکی از مواردی که در این برنامه حسابی برروی آن تاکید شده، میزان نمک ورودی به بدن به صورت روزانه است

غزال زیاری: طبق تحقیقی که اخیرا در مجله BMJ منتشر شده، مدل‌های کامپیوتری ثابت کرده‌اند که کاهش تنها یک گرم نمک در زندگی روزانه، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ در کشور چین، از ۹ میلیون مورد بیماری قلبی جلوگیری کرده و جان ۴ میلیون نفر را از مرگ نجات دهد.

واقعیت‌های عجیب درباره نمک

نمک یا کلرید سدیم، بخش مهمی در رژیم غذایی روزمره ماست و ماده معدنی مهمی برای بدن به شمار می‌رود. طبق اعلام دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، بدن هر فرد به حجم اندکی نمک نیاز دارد تا بتواند تکانه‌های عصبی را کنترل کرده، ماهیچه‌ها را شل کند و در عین حال تعادل مناسب آب و مواد معدنی را در بدن حفظ نماید.

بدن انسان روزانه به میزان مشخصی نمک نیاز دارد تا بتواند فعالیت‌هایش را انجام دهد؛ اما رعایت تعادل در مصرف نمک، نکته بسیار مهمی است و مصرف بیش از حد نمک باعث ایجاد مشکلاتی مثل سنگ کلیه، افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی خواهد شد.

دکتر ارنست فون شوارز، متخصص قلب و عروق در لس‌آنجلس درباره عوارض مصرف بیش از حد نمک گفته:« میزان نمک دریافتی افراد تاثیر مستقیمی بر فشار خون بالا و افزایش ریسک فاکتورهای قلبی عروقی که منجر به تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی و مرگ قلبی می‌شود، دارد.»

کاهش ریسک بیماری‌های قلبی با کاهش میزان نمک مصرفی

دکتر مونیک تان از دانشگاه کوئین ماری لندن و همکارانش با استفاده از مدل کامپیوتری، به بررسی تاثیر کاهش مصرف نمک در شهروندان چینی در راستای بهبود سلامتی‌شان پرداخته‌اند. طبق این تحقیق، چینی‌ها روزانه ۱۱ گرم نمک استفاده می‌کنند که بیش از دو برابر بیشتر از میزان توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

به گفته متخصصان، ۴۰% از مرگ و میرها در چین، به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است و از آنجا که مصرف بیش از حد نمک، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود، این متخصصان به جمع‌آوری اطلاعاتی درباره بیماری‌های قلبی در چین پرداخته‌اند.

یکی از نکات کلیدی در این بررسی، بررسی فشار خون سیستولیک بود که یکی از دو عدد کلیدی در اندازه‌گیری فشار خون افراد است. بالا بودن فشار خون سیستولیک، با مشکلات قلبی عروقی مرتبط است و مصرف بیش از حد نمک، در افزایش فشار سیستولیک موثر است. طبق اعلام پزشکان، کاهش تنها یک گرم نمک در مصرف روزانه، ریسک بیماری‌های ایسکمیک قلب را ۴% و ریسک حملات قلبی را تا ۶% کاهش خواهد داد.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اگر افراد تا سال ۲۰۳۰ روزانه یک گرم کمتر نمک مصرف کنند، می‌توان از ابتلای ۹ میلیون نفر در چین به بیماری قلبی عروقی جلوگیری کرد. طبق پیش‌بینی‌ها ۴ میلیون از این موارد، ممکن است منجر به مرگ افراد شود. پس کاهش ۱ گرم مصرف نمک روزانه، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ مانع از مرگ ۴ میلیون چینی شود.

در عین حال به این نکته اشاره شده که کاهش مصرف نمک ورودی، علاوه بر کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی، به کاهش استرس سیستم سلامت بدن نیز کمک خواهد کرد.

البته مدل‌های کامپیوتری، نتوانستند دیگر دستاوردهای سلامت بدن، با کاهش مصرف یک گرم نمک در روز را به دست بیاورند. به عنوان مثال توجه متخصصان به ارتباط میان مصرف بالای نمک و افزایش فشار خون جلب شده و از همین رو توصیه کرده‌اند که با کاهش مصرف روزانه نمک، فشار خون بالای فرد نیز کاهش خواهد یافت که آماری در این رابطه در تحقیقات مدل‌های کامپیوتری به دست نیامده.

دکتر ریچارد رایت، متخقصص قلب و عروق در سانتا مونیکای آمریکا درمورد محدودیتهای موجود دراین تحقیق گفت:« نتیجه این تحقیق، در واقع تجزیه و تحلیل جالبی است، اما نتیجه‌گیری باید درمورد هر یک دانه نمک انجام شود. تجربه نشان داده که کاهش مصرف نمک، مشکلات قلبی عروقی را کاهش خواهد داد و این موضوعی است که افراد نباید آن را نادیده بگیرند»

گام‌های مهم در کاهش مصرف نمک

به گفته دکتر فون شوارز، نمک به طور طبیعی در اکثر غذاهایی که مصرف می‌کنیم، از نان گرفته تا گوشت و میان‌وعده‌ها وجود دارد. شاید افراد از دانستن این موضوع که در برخی از انواع نان، نمک بیشتری مصرف شده متعجب شوند ولی با درنظر داشتن این نکته، افراد باید سعی کنند که تا حد امکان، با بررسی برچسب سلامت مواد غذایی خریداری شده، میزان نمک ورودی به بدنشان را کنترل کنند. اگر محصولی نمک بالایی دارد، می‌توان از تهیه آن محصول اجتناب کرد و یا در صورت مصرف آن، در طول روز، خوراکی‌های کم‌نمک‌تری را مصرف کرد.»

افراد به علاوه باید مراقب میزان نمک اضافه شده به غذاهایشان در هنگام آشپزی باشند. برخی از ادویه‌های آماده، حاوی نمک زیادی هستند و احتمالا افراد در هنگام آشپزی به این مورد توجه نمی‌کنند و باز هم نمک به غذا اضافه می‌کنند که این مورد نیز باید در نظر گرفته شود.