ترویج فرهنگ چک با مبلمان شهری شعرپخش‌کن

ابتکار چک، مفهوم جدید را در کاربری مفهوم مبلمان شهری به ارمغان آورده است؛ ماشین شعرپخش‌کن یکی از مبلمان‌های جدید چک است که برای ترویج فرهنگ شعر ایجاد شده است.

ترویج فرهنگ چک با مبلمان شهری شعرپخش‌کن

مسئولان فضاهای شهری چک، برای تحول‌آفرینی در ایجاد مبلمان‌های شهری سعی کردند کاربری جدید را به آن‌ها ببخشند. شهرهای چک اکنون میزبان ساختارهایی شبیه پریسکوپ‌های سیاهی هستند که از زمین بیرون زده‌اند. آن‌ها ماشین‌های شعری به نام پوزیومات هستند که در فضاهای عمومی برای شهروندان تدارک دیده شده‌اند.

ایده پشت پوزیومات در واقع ایجاد نوعی جوک باکس (دستگاه خودکار پخش موسیقی) در دسترس عموم برای ترویج فرهنگ شعر بود.

اولین نمونه از این نوع در سال ۲۰۱۵ در میدان می‌روی پراگ نصب شد و از آن زمان به یک ویژگی رایج در سایر شهرها، روستاها، روستاها و حتی قلعه‌های چک تبدیل شده است.

گوش دادن به فرهنگ

هدف پوزیومات احیای جذابیت شعر از طریق دسترسی آسان برای عموم مردم است. این دستگاه‌های شعر می‌توانند حاوی اشعار، آهنگ‌ها و صداهای مربوط به مکان خاصی باشند که در آن قرار دارند. در اصل، این به آن معناست که هیچ دوتایی از آن‌ها از نظر محتوای فرهنگی شبیه به هم نیستند.

دستگاه‌های شعر از فولاد ساخته شده و حدود ۱۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد که از سه قسمت مونتاژ شده تشکیل شده است. داخل هر یک از آن‌ها یک بلندگو و نرم‌افزار الکترونیکی وجود دارد که حاوی ۲۰ فایل mp3 از اشعار مختلف است. عابران می‌توانند دسته‌ای را که از یک طرف دستگاه بیرون زده است بچرخانند و انتخاب کنند که چه شعری را گوش دهند.