سرنوشت ساختمان‌های متروکه پاریس برای تحقق اهداف کربن‌صفر

ایستگاه‌های قدیمی، کارخانه‌ها، پارکینگ‌ها، انبارها، بیمارستان‌ها و بسیاری از مکان‌های بلااستفاده در پاریس اکنون در حال تبدیل شدن به استودیوهای هنری، محله‌های پایدار، باشگاه‌های ورزشی، فروشگاه‌ها و رستوران‌های پایدار هستند؛ پایتخت پاریس با چنین اقداماتی قصد تحقق اهداف کربن‌صفر تا سال ۲۰۵۰ را دارد.

سرنوشت ساختمان‌های متروکه پاریس برای تحقق اهداف کربن‌صفر

استفاده مجدد از ساختمان‌های بلااستفاده و تغییر معماری موجود، تصمیمی است که پاریس برای مبارزه با گرمایش جهانی و استفاده از زیرساخت‌ها و منابع موجود اتخاذ کرده است. هدف این است که با احترام به میراث معماری تا سال ۲۰۵۰ به سمت ردپای کربن‌صفر پیش برود و اهداف توافقنامه ۲۰۵۰ را برآورده سازد.

در سال‌های اخیر، ۷۰ درصد از مجوزهای برنامه‌ریزی شهری ارائه شده در پاریس بر پروژه‌های بازآفرینی متمرکز است و سه‌چهارم از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مجوز صادر شده در این شهر از سال ۲۰۲۰ تاکنون، مربوط به درخواست تغییر ساختارهای موجود است. با استدلال منطقی و اتخاذ رویکردی بلندمدت، پاریس در حال آماده‌سازی برای رویارویی با گرمایش جهانی و کمبود فزاینده منابع است؛ چراکه بخش ساختمان، مسئول ۳۶ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در اروپا است. فرانسه امیدوار است که تا سال ۲۰۵۰، به هدف کربن‌صفر و تحقق استراتژی اتلاف صفر خود از طریق بازیابی گرما از شبکه فاضلاب به منظور استفاده صددرصدی از منابع تجدیدپذیر دست پیدا کنند.

پاریس به ساختمان‌های متروکه خود جان تازه می‌بخشد

سیاست‌های شهری پاریس در بخش ساخت‌وساز، متکی بر سه تعهد کلیدی حفاظت، ارتقا و انتقال میراث معماری شهر به نسل‌های آینده است و بیشتر از پروژه‌های احداث ساختمان‌های جدید، بر پروژه‌های بازآفرینی و تغییر کاربری ساختمان‌های موجود متمرکز است. پاریس برای اجرای این سیاست‌ها در پروژه‌های تحول شهری، از همکاری با شهروندان و گروه‌های محلی بهره می‌گیرد تا علاوه بر استفاده از نظرات آن‌ها درباره کاربری‌های مورد نیاز در هر محله یا خیابان، اطمینان حاصل کند که تمام جنبه‌های بازآفرینی و استفاده مجدد از ساختمان‌های قدیمی برای مردم قابل درک است. در ادامه به بعضی از طرح‌های استفاده مجدد و بازآفرینی که با حمایت گروه‌های اجتماعی انجام شده است، اشاره می‌شود.

تبدیل بیمارستان سنت وینسنت دوپل به یک محله پایدار

بیمارستان کودکان و زایشگاه سنت وینسنت دوپل در پاریس که قدمت آن به سال ۱۶۳۸ باز می‌گردد، در سال ۲۰۱۲ به فعالیت خود پایان داد. در سال ۲۰۱۷، پروژه‌ای برای تبدیل این بیمارستان به یک محله جدید راه‌اندازی شد که شامل ساخت چهار بلوک است و در حدود چهار هزار متر مربع فضای سبز در آن سازماندهی شده است. به‌خاطر قدمت تاریخی این بیمارستان، ۶۰ درصد از بناهای تاریخی آن حفظ می‌شود. از ۶۰ هزار متر مربع زیربنای قابل استفاده، حدود ۴۳ هزار متر مربع به مسکن اختصاص دارد که نیمی از آن مسکن اجتماعی خواهد بود، پنج هزار متر مربع برای مهدکودک، مدرسه و سالن ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و۷۵۰۰ متر مربع دیگر از مشاغل و مغازه‌ها و یک فضای خصوصی برای فعالیت‌های فرهنگی و خلاق تشکیل خواهد شد.

تبدیل پارکینگ طبقاتی به ساختمانی با کاربری مختلط

شورای شهر پاریس تصمیم دارد یک پارکینگ بزرگ چهار طبقه واقع در خیابان لامارک را به یک محله با کاربری مختلط شامل دفاتر اداری، مسکن، مکانی برای تدارکات شهری و یک مجموعه ورزشی تبدیل کند. بازسازی این پارکینگ نیاز به تجزیه‌وتحلیل عمیق در استفاده مجدد از مواد و تجهیزات پروژه دارد. جدای از اجرای برنامه اقدام پاریس برای آب‌وهوا، این پروژه اهداف زیست‌محیطی بالایی دارد و در نظر دارد گواهینامه‌های مربوطه از جمله NF HQE Bâtiment Durable Excellent، BREEAM RFO Excellent، BEE + و WiredScore Silver را دریافت کند.

تغییر کاربری یک انبار توسط گروه‌های اقتصاد اجتماعی

انبار TLM، واقع در کمربندی راه‌آهن سابق در پاریس که در گذشته به عنوان ایستگاه بارگیری استفاده می‌شد، توسط یک گروه از انجمن‌های و سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی در پاریس اداره خواهد شد. هدف از این پروژه تغییر فضا در سه موضوع مد، غذای پایدار و فرهنگ است. در موضوع مد، یک فروشگاه لباس با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه در ورودی این انبار راه‌اندازی شده است، یک رستوران با غذاهای کمتر از ده یورو نیز در این انبار تأسیس شده است، همچنین برای پرداختن به جنبه فرهنگی پروژه، چندین برنامه مختلف تئاتر دارد. علاوه بر این، در فضای بیرونی و زیر درختان، از طریق کندوها و حوضچه یک اکوسیستم واقعی ایجاد کرده است.

کنگره جهانی موسوم به «ساختمان فردا» که در نوامبر ۲۰۲۴، در بارسلون برگزار خواهد شد، یک رویداد جهانی جدید با هدف تسریع تغییرات مثبت در نحوه برنامه‌ریزی، ساخت، نوسازی و بهره‌برداری ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری است که اجرای طرح‌های تغییر کاربری ساختمان‌ها و زیرساخت‌های شهری به جای تخریب را تشویق می‌کند. هر سه پروژه عنوان شده، در این کنگره ارائه می‌شوند و در کنار سایر پروژه‌های آینده‌نگر که انعطاف‌پذیری و کربن‌صفر بودن را تضمین می‌کنند، مورد بررسی کارشناسان ساخت‌وساز شهری قرار خواهند گرفت.