انصراف از طلاق در بوشهر، کمتر از کشور

انصراف از طلاق در بوشهر، کمتر از کشور
مدیرکل بهزیستی: درخواست ها در بوشهر برای طلاق جدی تر است

با افزایش روند طلاق در کشور، سامانه ای با نام تصمیم ایجاد شد تا قبل از بررسی دادخواست های طلاق، زوجین در جلسات مشاوره ای حضور یافته و درصورت عدم سازش، پرونده به دادگاه ارجاع شود.

متولی این سامانه سازمان بهزیستی است و زوجین را به نزدیک‌ترین مراکز مشاوره و مددکاری ارجاع می‌دهد تا با مشاوره‌های روانشناختی، برای انصراف از طلاق تلاش شود.

براساس آمارهای بهزیستی، از میان زوجین متقاضی طلاق که در سامانه تصمیم ثبت نام کرده اند، حدود 18 درصد پس از جلسات مشاوره از خواسته شان انصراف داده و سازش می کنند.

اما این آمار در بوشهر پایین تر از کشور است، طوری که 11 درصد متقاضیان طلاق در استان به سازش می رسند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در پاسخ به سوالی درباره دلیل پایین بودن آمار سازش در سامانه تصمیم، آن را ناشی از شرایط فرهنگی می داند و می گوید: بررسی ها نشان می دهد اغلب زوجین متقاضی طلاق در بوشهر آخرین حربه و اهرم فشار خود را رو کرده اند و برای طلاق مصمم هستند، این درحالی است که در بسیاری دیگر از استان ها عمدتا درخواست های طلاق برای تهدید طرف مقابل یا گرفتن مهریه و نفقه است.

حسین اسدی راد ادامه داد: به عبارتی در استان های دیگر، پیگیری تامین خواسته زوج یا زوجه از سوی مشاوران راحت تر است، ولی در بوشهر، متقاضیان طلاق کمتر به مرحله ای رسیده اند که شانس کمتری برای سازش می باشد، از این رو دستیابی به 11 درصد سازش هم رقم قابل اعتنایی است.

وی یادآور شد: سال گذشته 2 هزار و  556 درخواست طلاق استان در سامانه تصمیم ثبت شد که 289 مورد آن معادل 11 درصد به سازش منجر شد که از میانگین کشوری پایین تر است.