سامانه اجاره بها در بندرعباس را راه اندازی کنید

درحالی‌که شهریور سال گذشته قراربود سامانه اجاره بها در بندرعباس راه اندازی شود تا بازار رهن واجاره در این شهر بندری مهاجرپذیر سامان یابد و حباب اجاره و ودیعه از بین برود، اما متاسفانه این وعده مسئولان کشوری واستانی راه و شهرسازی نیز مانند وعده ساخت وساز۱۵ هزار واحد مسکن ملی در شمال اتوبان شهیدرجایی بندرعباس عملی نشد.

سامانه اجاره بها در بندرعباس را راه اندازی کنید

در دور دوم سفر رئیس جمهور به هرمزگان‌در دهه فجر سال گذشته هم اعلام شد که ۱۴هزار واحد در استان به بهره‌برداری رسید که جزئیات آن مشخص نشد و ما هم‌نفهمیدیم چند واحد از این تعداد ۱۴هزار واحد در بندرعباس است و چه تعداد بصورت واقعی جزو طرح نهضت ملی مسکن هستند و به کدام اقشار واگذار شده است ؟ اگر واقعا این تعداد واحد در استان و شهربندرعباس افتتاح و به مردم تحویل داده شده بود که بایستی اثراتش بر روی بازار مسکن ملموس می شد که متاسفانه اینگونه نشد.

اگر بخشی از این‌۱۴هزار واحد در بندرعباس افتتاح شده بود که بایستی حباب اجاره بها و قیمت مسکن کاهش می یافت که این حباب نه تنها کمتر نشده که روزبه روز در حال افزایش است و هیچ نظارتی هم بر آن وجود ندارد واز طریق پلتفرم های مجازی، مشاوران املاک و دلالان در حال قیمت سازی مسکن هستند وآب از آب هم تکان نمی‌خورد.

حداقل انتظار این است که سامانه اجاره بها راه اندازی شود تا املاک‌برای رهن و اجاره در مناطق مختلف ارزش گذاری شوند و کف وسقف اجاره بها مشخص شود و مشاوران املاک و مالکان موظف شوند برهمین‌اساس املاک را اجاره دهند. مسئولان راه و شهرسازی استان سال گذشته مدعی بودند که ارزش‌گذاری و راه‌اندازی این سامانه به یکی از شرکت های دانش بنیان واگذار شده است و تا قبل از سال گذشته قرار بود سامانه راه اندازی شود که این وعده محقق نشد.

انتظار می رود با تغییر مدیریت در اداره کل راه وشهرسازی هرمزگان ، مدیر جدید راه اندازی سامانه اجاره بها و شروع ساخت وساز ۱۵هزار واحد مسکن در بندرعباس را با جدیت در دستور کار قرار دهند تا در کمتر از یک سال و نیم باقیمانده از عمر دولت سیزدهم، این‌املاک‌ساخته شوند و به متقاضیان واگذار گردند .سامانه اجاره بها هم بایستی زودتر راه‌اندازی شود تا مردم در فصل جابجایی املاک‌در تابستان، بتوانند املاکی را بدون‌حباب اجاره کنند وفشار کمتری بر مستاجران وارد شود و نظارت ها در این بخش باید افزایش یابد. برای اخذمالیات از خانه های خالی و برخورد با مافیا و دلالان مسکن‌هم‌بایستی تدبیری اندیشیده شود.