۱۹ پروژه مرمت و نگهداری مجموعه تاریخی تخت فولاد به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

شهردار اصفهان گفت: در مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد ۱۹ پروژه مرمت و نگهداری فعال است که امیدواریم بتوانیم به‌زودی شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

۱۹ پروژه مرمت و نگهداری مجموعه تاریخی تخت فولاد به‌زودی بهره‌برداری می‌شود

علی قاسم‌زاده امروز _شنبه بیست‌وششم خرداد_ در برنامه رادیویی «سلام اصفهان» اظهار کرد: اصفهان را می‌توان از جهات مختلف به سه دوره «اصفهان دیروز»، «اصفهان امروز» و «اصفهان فردا» تقسیم کنیم.

وی افزود: در اصفهان دیروز بخش زیادی از هویت و شخصیت ما تعریف می‌شود؛ اصفهان امروز هر آن‌چیزی است که می‌بینیم و با آن درگیر هستیم و مسئولیت اصفهان فردا که باید آن را رقم بزنیم، بر عهده کسانی است که امروز مسئول اداره شهر هستند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در اصفهان دیروز باید مراقب تمام عناصر هویتی شهر باشیم و آن بخش‌هایی از شهر که به نوعی آئینه گذشته، هویت و شخصیت شهر است را در بافت تاریخی بیابیم، تصریح کرد: یکی از بافت‌های تاریخی بزرگ شهر اصفهان با وسعت ۷۵ هکتار، مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد است که این اثر بزرگ و مهم تاریخی، بیست‌وششم خرداد سال ۱۳۷۵ به عنوان اثر ملی در کشور ثبت شد و با توجه به اینکه شناسنامه ملی دارد، باید نسبت به حفظ این اثر، حساسیت بیشتری داشته باشیم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: در مجموعه تاریخی فرهنگی مذهبی تخت فولاد ۱۹ پروژه مرمت و نگهداری فعال است که امیدواریم بتوانیم به‌زودی شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه تخت فولاد مجموعه‌ای ارزشمند از عناصر فرهنگی، معنوی، تاریخی و معماری برای اصفهان است و کسی که می‌خواهد تاریخ معماری اصفهان را بداند، در تکیه‌های مختلف تخت فولاد می‌تواند انواع سبک‌های معماری را مشاهده کند، ادامه داد: کسی که دنبال مشاهیر و بزرگان این شهر می‌گردد، می‌تواند تاریخچه و سرگذشت شعرا و فقهای بزرگ و زنان مشهور را در تخت فولاد مشهده کند.

شهردار اصفهان گفت: تخت فولاد سرمایه‌ای ارزشمندی است که باید آن را به عنوان اندوخته و سرمایه معنوی شهر حفظ کنیم، چرا که پس از قبرستان‌های بقیع و وادی‌السلام از جمله مهمترین و مقدس‌ترین قبرستان‌های جهان اسلام به‌شمار می‌رود.

قاسم‌زاده اظهار کرد: قدمت این مجموعه به قرن چهارم هجری بازمی‌گردد، البته بعضی شواهد از جمله قبر یوشع نبی یکی از پیامبران قوم بنی اسرائیل بیانگر آن است که این قبرستان حتی قبل از اسلام احداث شده است.

وی گفت: امیدوارم شهروندان و گردشگران در تورهای معنوی تخت فولاد که هر هفته برگزار می‌شود، شرکت و از این قبرستان بزرگ بازدید کنند و گذشته شهر ما را یکجا و در آئینه این اثر بزرگ تاریخی مطالعه کنند.