نگاهی به پروژه خانه نمای ششم

زمین پروژه از نظر اقتصادی در منطقه‌ای متوسط و ارزان قیمت قرار داشت. سه کارفرمای پروژه به طور مساوی در مالکیت این زمین شریک بودند و به قصد سرمایه‌گذاری و فروش آن را برای طراحی و ساخت به دفتر ما ارجاع دادند.

نگاهی به پروژه خانه نمای ششم

از آغاز فرآیند طراحی با این سوال روبرو شدیم که چگونه می‌توان با وجود محدودیت اقتصادی و قرارگیری پروژه در زمینی محدود از سه طرف، ساختمانی طراحی کرد که علاوه بر تامین انتظارات مالکین، کیفیت‌هایی معمارانه به بستر و کوچه‌ای که در آن قرار دارد ارائه دهد.
از آنجا که قوانین شهری اجازه پیش آمدگی و بالکن در کوچه ۸ متری را نمی‌دهد و محدودیت اقتصادی پروژه نیز امکان ایجاد تو‌رفتگی و کاهش سطح قابل فروش را فراهم نمی‌کرد، تصمیم گرفتیم تا با خالی کردن بخش‌هایی در نمای همکف و تغییر مصالح، حجم ساختمان را به صورت یک مکعب معلق نمایش دهیم و با نمایاندن زیر سقف همکف به عنوان ضلع ششم و تحتانی توده ساختمان، امکان ادراک سه بعدی بنا را فراهم آوریم. در عین حال فرو رفتگی‌های جزئی در دو سمت بنا محلی برای باغچه و تعریف فضای ورودی ایجاد نمود.
آجر به عنوان مصالحی ارزان و متناسب با اقلیم و معماری منطقه انتخاب شد. از میان انواع آجر، نوع رسی به منظور القای فضای گرم و صمیمانه‌ی خانه، و نمود متواضعانه‌ی ساختمان در ارتباط با کوچه به کار گرفته، و برای تقویت این حس به صورت یکپارچه و بدون بندکشی اجرا شد.
از آنجا که نمای ششم، سطح زیرین مکعب آجری‌مان را تشکیل می‌داد، برای تجسم بهتر ایده تصمیم گرفتیم تا این سطح را با نمای سوراخ‌دار آجر بپوشانیم. به طوری که کل بنا از نگاه ناظر بیانگر یک حجم یکپارچه ساخته شده از آجر سوراخ‌دار باشد. به این منظور مدول‌هایی شش‌تایی از آجرهای پیچ شده به یکدیگر ساختیم و آن‌ها را با اتصال خشک به شاسی فولادی زیر سقف متصل کردیم. همچنین با برش یک آجر سوراخ‌دار از میانه، سطح دندانه‌دار حاصل را برای ایجاد یک بافت متفاوت در نمای سمت حیاط به کار بردیم.
در طراحی فضاهای مشاع تلاش کردیم تا به طور حداکثری از نور طبیعی بهره ببریم و در عین حال ارتباط آن‌ها با حیاط را تقویت کنیم. به این منظور راه پله را در قسمت جنوبی قرار دادیم تا بتواند به واسطه‌ی بالکن‌ها نور طبیعی دریافت کند و ساکنین در بخش‌های مختلف پلکان به حیاط دید داشته باشند. علاوه بر این گشایش‌های یاد شده در نمای اصلی، به طور طبیعی فضای پارکینگ و ورودی را روشن می‌کنند.
در طراحی آپارتمان‌ها، آشپزخانه در قلب پلان جانمایی شده است و دو ورودی مجزا از سمت اتاق خواب‌ها و نشیمن دارد. یک دیوار کوتاه L شکل تا حدودی فضا را تقسیم و این دو ورودی را تفکیک می‌کند.
همچنین در محل ورودی پیاده ساختمان یک کریدور مستقیم از کوچه تا حیاط طراحی شد. در انتهای این محور در حیاط، یک حوض آب و تک درخت نارنج قرار دارد، به طوری که فرد در محور ورود به ساختمان منظره درخت نارنج و حوض روبروی آن را مشاهده نماید.
به جز نیمکتی سنگی و سکویی اختصاصی برای واحد همکف، بیشتر مساحت حیاط به باغچه اختصاص یافته تا با رشد درختان، منظر مناسبی برای واحدها ایجاد شود.

مشخصات پروژه:
• طراح: گوه معماری کاراکتر
• معماران مسئول: امیرحسین رفعتی، مریم اسفندیاری
• کاربری: مسکونی
• محل پروژه: شیراز
• سال: ۱۴۰۱ – ۱۳۹۸
• جوایز و افتخارات:
رتبه اول در شانزدهمین دوره جایزه معماری ایران | ۱۴۰۲ | معماری مسکونی آپارتمانی