«پیاده روی ذهنی» روشی جدید برای کمک به خوابیدن

به گفته متخصصان اختلالات خواب، «پیاده روی ذهنی» روشی ملایم است که به بهتر خواب رفتن فرد کمک می‌کند

«پیاده روی ذهنی» روشی جدید برای کمک به خوابیدن
در این تکنیک با استفاده از تخیل، مغز را فریب می‌دهیم

مقابله با بی خوابی و به خواب رفتن بدون مصرف دارو کار ساده‌ای نیست. اما برخی تمرینات مانند یوگای نیدرا، مدیتیشن و تمرینات تنفسی می‌توانند به خوابیدن کمک کنند. روش جدید «پیاده روی ذهنی» نیز می‌تواند در کنار این کار‌ها به خوابیدن کمک کند.

پیاده روی ذهنی به این صورت است که خود را در حال پیاده روی که بخشی از زندگی روزمره ما است تصور کنید. این پیاده روی می‌تواند گردشی باشد که روز تعطیل از آن لذت می‌بریم یا پیاده روی در مسیری برای دیدار با خانواده، به طور خلاصه، مسیری که برای شما آرامش و شادی به همراه دارد.

این روش در یک پادکست آمریکایی به نام «Zoe Science And Nutrition» ارائه شده است. متیو واکر، متخصص مغز و اعصاب و مدیر مرکز علوم خواب انسان در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب پرفروش «چرا می‌خوابیم»، می‌گوید: «برای اینکه این تکنیک موثر باشد، باید روی هر مرحله از مسیر، تمرکز کنید و همه چیز از اشیا، احساسات، رنگ‌ها و حتی بو‌ها را در طول مسیر تجسم کنید.»

جوآنا شورتی، یک مربی سلامت آمریکایی به مجله Stylist گفت: «غالبا مغز ما زمانی بر خواب مان تأثیر می‌گذارد که خسته هستیم؛ اما از نظر ذهنی درگیریم و این یک علامت مطمئن است که پاسخ ما به استرس بسیار فعال است.»

او افزود: «پیاده روی ذهنی ارزش امتحان کردن را دارد، زیرا بسیار شبیه به ذهن آگاهی و مدیتیشن است. بردن مغزمان به مکانی امن و آرام، ابزاری فوق العاده قدرتمند برای خاموش کردن صدا‌های ذهنی و بردن جسم مان به مکانی است که می‌تواند تسلیم خواب شود.»

از نظر تانیا تیلور، متخصص هیپنوتیزم، اضطراب و روان درمانگر، در این تکنیک با استفاده از تخیل، مغز را فریب می‌دهیم تا هورمون‌های آرام بخش و تسکین دهنده آزاد کند؛ بنابراین کارشناسان این روش را به مراقبه ذهن آگاهی نزدیک می‌دانند. هرچند که هدف آن تمرکز بر روی افکار نیست، بلکه تمرکز بر تنفس یا احساسات است و این دو تمرین به تمرکز بر چیزی غیر از نشخوار‌های فکری هنگام خواب، کمک می‌کند.

وی افزود: «شاید این یک راه حل سریع یا فوری نباشد. اما باید به آن فرصت داد تا این روش به یک روتین و عادت تبدیل شود و این پیاده روی ذهنی برای شما به معنای خواب شود.»