پناه گرم

گزارشی در خصوص ساماندهی کارتن خواب ها و بی خانمان های شیراز در زمستان

پناه گرم

سهیلا رفیعی نژاد/ با شروع فصل زمستان، کاهش دمای هوا و سردی استخوان سوز هم آغاز می شود تا حدی که بیشتر از چند ساعت بیرون بودن از منزل به خصوص در ساعات پایانی شب و بامداد، سرما استخوان را می ترکاند. با این وجود برخی معتادان به دلیل نداشتن سرپناه، شب را با یک پتو در کوچه و خیابان های شهر سر می کنند و به صبح می رسانند. این وضعیت به خصوص در روزهای بارانی و سردتر می تواند به مرگ کارتن خواب ها منجر شود و می طلبد برنامه ریزی های موثری به منظور پیشگیری از حوادث غم انگیز این چنینی صورت گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس در این باره به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: کارتن خواب ها را نیروی انتظامی جمع آوری می کند و تحویل مرکز ماده 16بهزیستی  واقع در دهکده سلامی می دهد، اما سایر معتادین که متجاهر نیستند اگر مکانی برای ماندن در ساعات سرد شب را ندارند می توانند به شلترهای شبانه مراجعه کنند یا معرفی شوند.  

زهرا اثنی عشری افزود: در حال حاضر 3 شلتر (سرپناه) شبانه در فارس وجود دارد که دو مورد از آن ها مربوط به مردان و یکی مربوط به زنان است.

وی گفت: در عین حال به مسئولان این شلترها تاکید کرده ایم که با افراد بی سرپناه فقط برای اسکان در ساعات شب تا صبح همکاری کنند تا کسی از سرما یخ نزند.

  معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس عنوان کرد: شلترهای یادشده برای معتادانی است که حاضر به ترک نیستند و در این سرپناه های شبانه، یک وعده غذای گرم، حمام گرم و برخی وسایل بهداشتی ارائه می شود تا علاوه بر پیشگیری از انتقال برخی بیماری ها امکان حفظ این معتادان از سرمازدگی فراهم شود.

سرپرست اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز نیز در خصوص گرم خانه ها و امکان پناه دادن شبانه به معتادان و افراد در راه مانده به «خبرجنوب» گفت: با توجه به اینکه زمستان سردی در پیش داریم در گرمخانه های شیراز به افرادی که جایی برای خواب ندارند پناه داده می شود.

عبادا... زارعی افزود: در حال حاضر سه گرمخانه در شیراز فعال است که دو مورد در بلوار مدرس و یکی در بلوار رحمت واقع است و یک مورد مختص زنان می باشد.

او عنوان کرد: ظرفیت این گرمخانه ها برای مردان 90 تخت و برای زنان 45 تخت است و در این خصوص کمبود نداریم چرا که استقبال از گرمخانه ها در شیراز ضعیف است و معمولا گرم خانه برای افراد در راه مانده تاسیس می شود.

سرپرست اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز در خصوص دلایل استقبال کم از این گرمخانه ها گفت: معتادان در گرمخانه اجازه مصرف مواد مخدر را ندارند و به همین دلیل اکثرا ترجیح می دهند بیرون  باشند تا به راحتی مواد استفاده کنند.

زارعی عنوان کرد: گرمخانه ها از 4 عصر تا 9 صبح روز بعد پذیرای بی خانمان هاست اما از آن جا که اکثر معتادان یادشده زباله گرد هستند و ساعات شب را برای جمع آوری زباله یا مصرف مواد مخدر در خیابان پرسه می زنند، از گرمخانه چندان استقبال نمی کنند.

او گفت: در پاییز و زمستان هر ساعتی از شب که معتادان به این مراکز مراجعه کنند پذیرش خواهند شد اما محدودیت های این مراکز مانند عدم امکان مصرف مواد و گلایه و انتقادهای همسایه ها باعث کاهش مراجعات می شود. اگر چه  ما سعی کردیم گرمخانه ها جایی از شیراز باشد که خانه مسکونی کمتری باشد اما حتی یکی دو ساختمان هم که نزدیک باشد مشکل ساز می شود و حتی گاهی مردم محله با معتادان درگیر می شوند و از مراجعه آن ها به گرمخانه ممانعت می کنند.  زارعی افزود: البته اینکه ساعت خاموشی در گرمخانه ها 12 شب است نیز باعث می شود برخی کمتر مراجعه کنند.

 سرپرست اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز همچنین گفت: درصدد این هستیم که یک گرمخانه برای افراد در راه مانده سالم و غیر معتاد هم در شیراز راه اندازی کنیم و به محض تامین ساختمان این اقدام انجام می گیرد با توجه به اینکه گاهی برخی صاحبخانه ها وسایل اجاره نشین را در خیابان می ریزند، وجود چنین مکان هایی می تواند حداقل چند روز از ماندن آن ها در سرما و خیابان پیشگیری کند.

زارعی عنوان کرد: بطور کلی پس از مراجعه افراد به گرمخانه ها همکاران ما با پرسیدن سوالاتی وضعیت فرد را بررسی می کنند و بعد اجازه استفاده از گرمخانه را می دهند، چون گرمخانه مکانی است که افراد ناتوان که جایی برای ماندن در ساعات شب را ندارند باید از آن استفاده کنند.

مدیرعامل مرکز نگهداری معتادان بی سرپناه شیراز نیز در این باره به «خبرجنوب» گفت: در فصل زمستان در دو حیطه فعالیت می کنیم و هدف ما ساماندهی و درمان معتادان بی سرپناه است در صورتی که تشخیص داده شود افراد جمع آوری شده، فاقد سرپناه و متجاهر هستند در مراکز درمانی ماده 16، پذیرش می شوند.

پوریا لطف پور افزود: دهکده سلامی700 نفر ظرفیت دارد و یکی از مشکلات عمده ما این است که ظرفیت و فضا کمتر از میزان مراجعه است.  

وی گفت: در زمستان جمع آوری معتادان متجاهر شیراز در چند مرحله در حال انجام است. لطف پور افزود: وقتی معتادان متجاهر جمع آوری می شوند، غربالگری صورت می گیرد و افرادی که زخم باز و بیماری عفونی داشته باشند و معتادانی که کهولت سن دارند تفکیک می شوند. گروه اول به بیمارستان ها تحویل داده می شوند، سالمندان به مراکز شبانه روزی فرستاده می شوند.

مدیرعامل مرکز نگهداری معتادان بی سرپناه شیراز عنوان کرد: سایر معتادان نیز در شلترهای شبانه شیراز با ظرفیت 120 تخت خدمات دهی می شوند، خدمات به این صورت است که یک وعده غذای گرم به آن ها داده می شود. علاوه بر این در صورت لزوم پانسمان برای آن ها انجام می گیرد  و امکان استحمام و دریافت سرنگ یکبار مصرف هم برای آن ها فراهم است. 

لطف پور در خصوص مشکلات کمپ ماده 16 که زیر نظر بهزیستی است گفت: علاوه بر کمبود فضا، در خصوص معتادان متجاهر با مشکل اشتغالزایی و نداشتن اوراق هویتی آن ها مواجه هستیم و برخی کد ملی ندارند و همین مسئله بیمه و ارایه خدمات درمانی و دارویی را نیز برای ما مشکل کرده است، در عین حال با مشکلات اساسی بودجه ای هم مواجه هستیم و از انجا که در فصول سرد سال مراجعه افزایش می یابد خواستار اختصاص بودجه هایی که قول داده اند هستیم.

او عنوان کرد: تعدادی از افراد یادشده نیز که وضعیت بهتری دارند به کمپ های خصوصی درمان اعتیاد ارجاع داده می شوند. در حال حاضر 15 کمپ در شیراز با ما همکاری می کنند که دو کمپ هم ویژه زنان   و یک مرکز هم ویژه افراد زیر 20 سال است.

لطف پور افزود: برای دستیابی به اهداف مورد نظر انتظار می رود پروسه طولانی رفع مشکلاتی مانند اوراق هویتی و کد ملی این معتادان، کوتاه تر شود تا به نحو موثرتری بتوانیم به آن ها خدمات بدهیم.