چینی‌ها برای ساخت مسکن به ایران می‌آیند 

وزارت راه و شهرسازی: قبلاً هم یک شرکت چینی آمده بود که با آنها به توافق نرسیدیم

چینی‌ها برای ساخت مسکن به ایران می‌آیند 

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ایران می‌آیند؛ قبلا هم یک شرکت چینی آمده بود که با آنها به توافق نرسیدیم.

روح الله اکبری در حاشیه امضای تفاهم‌نامه ساخت ۸۴ هزار واحد نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در خصوص طرح نهضت ملی مسکن روی بحث استفاده از سایر ظرفیت‌ها از جمله یوزانس کوتاه مدت، فاینانس و تهاتر کار می‌کنیم. چرا که با توجه به پروژه‌های زیربنایی دولتی نمی‌شود فقط از یک روش استفاده کرد.

وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده بحث تهاتر نفت است. رویکرد آن است که باید از ابزارهای دیگر مثل فاینانس و یوزانس کوتاه مدت هم بهره ببریم.

اکبری تصریح کرد: بعد از سفر اخیر دولت به چین گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی به کشور ما می‌آیند و ما با رعایت منافع ملی و مصالح مردم در حال تعامل با این شرکت‌ها هستیم تا بتوانیم روی تعدادی واحد به نتیجه برسیم.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این مذاکرات شرایط اجرای طرح‌ها در کشور خودمان را لحاظ کرده‌ایم، گفت: به هر حال تفاوت‌هایی بین کشور ما و سایر کشورها به لحاظ زلزله و دیگر موارد وجود دارد که این موارد را لحاظ می‌کنیم. دوستانی در حال هدایت این مذاکرات هستند تا در حداقل زمان ممکن و کاهش بروکراسی زائد اداری مسائل را حل و فصل کنیم.

اکبری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه تاکنون برای ساخت چه تعداد واحد مسکونی با شرکت‌های خارجی به نتیجه قطعی رسیده‌اید؟ اظهار کرد: تا الان نتوانسته‌ایم از ظرفیت خارجی استفاده کنیم و فعلا در حال مذاکره هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند قرار است چینی‌ها طرح نهضت ملی مسکن را با هزینه متری ۴.۵ میلیون تومان بسازند، خاطرنشان کرد: آن مجموعه‌ای که قبلا از چین آمده بود دوستان وزارتخانه به آنها گفته بودند شما هم مثل سایر پیمانکاران بیایید واحدهای ویلایی بسازید با همان قاعده و شرایط تعدیل. در حالیکه این قاعده خیلی برای ما مطلوب نیست. چرا که اگر بخواهیم با همین روش سنتی بسازیم پیمانکاران داخلی هستند. آن شرکت تامین مالی چندانی هم نمی‌توانست بر عهده بگیرد.

اکبری مهمترین چالش طرح نهضت ملی مسکن را قیمت تمام شده دانست و افزود: با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی سازی باید نقدینگی در زمانی کوتاه به پروژه‌ها تزریق شود. این احتیاج دارد تا از شرکت‌های خارجی یا سایر روش‌های تامین مالی برای اجرای طرح استفاده کنیم. زیرا متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عمدتا اقشار ضعیف هستند.