واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز در ازای هیچ!

واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز در ازای هیچ!

رئیس پیشین انجمن هنرهای تجسمی خوزستان با اشاره به واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: اداره کل ارشاد خوزستان در آن زمان بدون دریافت هیچ چیزی موزه هنرهای معاصر را به پیمانکار واگذار کرد.

سیدجلال خراسانی اظهار کرد: بلافاصله بعد از واگذاری موزه اداره کل ارشاد خوزستان اعلام ترک تشریفات کرد.

منتها در ترک تشریفات نکته مهمی نهفته ماند؛ اینکه فقط طبقه همکف و رستوران یا همان کافه‌ای که قرار بود به اسم موزه هنرهای معاصر افتتاح شود را به بخش خصوصی واگذار کنند ولی آن طور که مشاهده می‌کردیم کل موزه هنرهای معاصر و حتی طبقه اداری به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی ادامه داد: در آن زمان به عنوان هیات مدیره هنرهای تجسمی بارها به اداره ارشاد مراجعه و اعتراض خود را اعلام کردیم و نکته حایز اهمیت و جالبی را متوجه شدیم که مدیر کل ارشاد وقت یعنی آقای همایون قنواتی طرف قرارداد را ندیده و قرارداد به نام علی منوچهری ولی با امضای محمد منوچهری است و اینکه پیمانکار به برادر خود این وکالت را واگذار کرده است.

او با اشاره به اینکه طبق مصوبه‌هایی که مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه‌ها و ادارت ابلاغ کرده بود باید مکان‌هایی به را بخش خصوصی برای اداره بهتر واگذار می‌کردند تاکید کرد: تعریف موزه هنرهای معاصر این نیست که محل برگزاری جشنواره و نمایشگاه باشد ولی این مصوبه به صورت کلی ایرادی ندارد و تنها زمانی دارای ایراد می‌شود که وزارت ارشاد و ادارات مربوطه بخش فرهنگ و هنر را به افرادی واگذار کنند که صلاحیت اداره این بخش را نداشته باشند.

خراسانی یادآور شد: با عملکردی که از بخش خصوصی این موزه مشاهده کردیم و صحبت‌هایی که ایشان می‌گفتند و می‌شنیدم، مطمئن شدیم که قرار نیست در این موزه اتفاقات خوبی رخ دهد و متأسفانه کارهای غیرتخصصی از قبیل نمایشگاه‌های غیرمرتبط و برنامه‌های ظاهرا درآمدزا در این موزه برگزار می‌شد.

مدرس هنرهای تجسمی همچنین با اشاره به اثر کوروش شیشه‌گران و با اظهار اینکه این اثر بدون طی مراحل قانونی از موزه هنرهای معاصر خارج شده است اضافه کرد: در ابتدا اداره کل ارشاد خوزستان هنگام پیگیری این موضوع مهم گفته‌های ما را تکذیب کرد اما بعد از ارایه مدرک و اثبات این امر که این اثر روی دیوار یک گالری در تهران به نمایش درآمده است و هنگام تهیه یک گزارش مبنی بر آسیب دیدن آثار برخوردهای تهدیدآمیزی با ما شد و با اینکه در شبکه‌های خبری و رسانه ملی اعلام شد که کارهای موزه انجام و در اسرع وقت آثار را برمی‌گردانند در عمل هیچ پیگیری انجام نشد.

 وی خاطرنشان کرد: این معضل چندساله آسیب‌های بسیاری به جامعه هنرمندان خوزستان و همچنین فرهنگ عمومی وارد کرده و با بی‌اعتنایی و عدم نتیجه‌گیری از اعمال و گفتار مدیران، هنرمندان حرکت‌های اعتراضی بسیاری را به صورت کاملا مسالمت‌آمیز و به شیوه‌های مختلف در مقابل موزه برگزار کردند.

او گوشزد کرد: موزه هنرهای معاصر با هزینه بیت‌المال ساخته شده است و آثار گنجینه متعلق به یک شخص یا اداره خاص نیست و نمی‌شود با امضای یک مدیر کل این امر انجام شود، اما ظاهراً در راس مدیریت این استان علاقه‌ای برای بازگشت موزه به دوره قبل وجود ندارد و حداقل در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هزینه لازم است تا این موزه به دوره قبل بازگردد.

خراسانی یادآوری کرد: هنگام چک کردن قرارداد متوجه شدیم که این قرارداد کاملا یک‌طرفه و به نفع پیمانکار است و این مساله طبق جلسات برگزار شده و بازرسی‌هایی که با معاون حقوقی وزیر ارشاد از گنجینه موزه هنرهای معاصر داشتیم تایید شد که واگذاری اشتباه و قرارداد کاملا یک‌طرفه است.

او در خصوص وضعیت موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: طبق آخرین بازدیدی که از موزه داشتیم و در پی نبود امکانات ضروری به طور قطع تا به حال گنجینه موزه از بین رفته است و در داخل موزه فقط با یک خانه وحشت مواجه می‌شوید.

این هنرمند هنرهای تجسمی با اشاره به آسیب‌ها، سرقت‌ها و آتش‌سوزی‌های چند سال اخیر موزه گفت: تاسیسات برق موزه هنرهای معاصر به طور کامل از بین رفته و نبود سیستم تهویه مناسب باعث شده تا خاک روی تمام آثار را بپوشانده و این به معنی نابودی آثار هنرمندان به صورت تدریجی است و قطعا مسبب اصلی این وضعیت تلخ و اسف‌بار بی‌تدبیری مدیران آن وقت و پاسخگو نبودن آنها است.