نشانه‌های مهم کمبود منیزیم در بدن

نشانه‌های مهم کمبود منیزیم در بدن

منیزیم یکی از املاح ضروری بدن است که اگر فرد میزان انرژی دریافتی و تعادل رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، به کمبود آن دچار نمی شود.

خدیجه میرزایی، دکترای تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه منیزیم یکی از ریزمغزی های مورد نیاز بدن است، افزود: ریزمغزی ها موادی هستند که بدن به مقدار کم به آنها نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه منیزیم در ساختمان بیش از ۳۰۰ آستریم در بدن شرکت می کند، ادامه داد: در جامعه ما، کمبود آن مانند کمبود آهن و کلسیم شایع نیست. منیزیم در سلامت پوست و مو نیز نقش دارد. همچنین به بهبود خلق و خو کمک می کند.

میرزایی در ادامه به علائم کمبود منیزیم اشاره و بیان کرد: اسپاسم های عضلانی یا گرفتگی عضلانی یعنی افراد شبها هنگام خواب با گرفتگی عضلانی از خواب بیدار می شوند؛ لرزش دستها و حرکت غیرارادی اعضای بدن که با برخی بیماریهای مغز و اعصاب اشتباه می شود. لرزش دست بصورت تکان خوردن های ناخودآگاه است؛ پرفشاری خون مقاوم به درمان.

وی ادامه داد: یعنی افرادی که به علت مشکل فشارخون، دارو مصرف می کنند، ممکن است بعلت کمبود منیزیم با وجود مصرف دارو فشارخون شان کاهش پیدا کند؛ زیرا یکی از کارکردهای منیزیم گشاد کردن عروق است که در افراد مبتلا به پرفشاری خون تنگی عروق ایجاد می شود؛ نینناگموس یا حرکات غیرارادی چشم ها به خصوص در برخی از بچه ها؛ در افراد مبتلا به نارسایی کلیه، ممکن است کمبود منیزیم به دنبال نارسایی کلیه ایجاد شود و علائم کمبود منیزیم در آنها مشاهده شود.

این دکتری تغذیه در ادامه با بیان اینکه منیزیم بیشتر در منابع گیاهی یافت می شود، گفت: البته این مساله برخلاف آهن و منگنز است که این دو، در منابع حیوانی وجود دارند. مغزها، غلات تصفیه نشده و آسیاب شده، سبزیجات برگ سبز تیره(علت آن این است که منیزیم جز ساختار کلروفیل گیاهی است) حاوی منیزیم هستند.

وی با تاکید بر اینکه البته شیر و ماست نیز حاوی منیزیم هستند، ادامه داد: در نتیجه هر ماده غذایی(سبزیجات) که ویتامین k دارد، منیزیم هم دارد. از این رو، ماهی، گوشت ها و البته میوه های زرد و نارنجی مثل سیب و پرتقال منیزیم ندارند.

میرزایی با بیان اینکه افراد سالم که زندگی طبیعی دارند و داروهای خاصی مصرف نمی کنند و تغذیه متعادل دارند نباید نگران کمبود این ماده معدنی باشند، اظهارداشت: در افرادی که سردردهای ناشناخته و اسپاسم عضلانی دارند، احتمال کمبود منیزیم وجود دارد. افرادی که داروهای دیورتیک مصرف می کنند مثلا بخاطر فشارخون بالا فورسماید مصرف می کنند باید مراقب علامتهایی مانند اسپاسم عضلانی و لرزش دست ها باشند.