نذر نجات

سی‌وششمین جشن گلریزان رهایی در شیراز / فاصله 188میلیارد تومانی تا کسب عنوان اولین استان فاقد زندانی جرائم غیرعمد

نذر نجات

مرجان دهقانی/ جشن گلریزان ویژه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد فارس در بهار طبیعت و بهار قرآن با رنگ و بوی همدلی و متفاوت‌تر از سال های گذشته برگزار شد.

در این مراسم مسئولان استان و خیران دست به دست هم دادند تا با زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کنند و چشم خانواده های این زندانیان را به نور امید و شادی روشن نمایند. آنگونه که آمارها نشان می دهد جمع ریالی دیات، بدهی ها، پرداخت مهریه و... زندانیان جرایم غیر عمد در استان فارس رقمی در حدود 200 میلیارد تومان است که با برگزاری این جشن، مبلغ 12 میلیارد و 159 میلیون و 600 هزار تومان گردآوری و جمع بدهی ها به حدود 188 میلیارد تومان رسید. در همین ارتباط رییس کل دادگستری فارس از اجرای طرح  «سهم من چهل» در این استان خبرداد و گفت: هدف از اجرای این طرح جمع آوری کمک های مربوط به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد می باشد.  

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی افزود: در حال حاضر 950  زندانی جرایم غیرعمد در زندان های فارس با بدهی 300 میلیارد تومان به سر می برند که با قبولی دادخواست اعسار توسط دادگستری فارس، اعلام رضایت شکات و کمک های خیرین و نیکوکاران به ميزان 100ميليارد تومان از اين بدهي كاسته شده كه امیدواریم  زمینه آزادی و بازگشت این زندانیان به کانون خانواده شان هرچه زودتر فراهم گردد. 

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه در سال گذشته  550 زندانی جرایم غیرعمد آزاد شدندادامه داد: در بهمن ماه سال گذشته 3 هزارزندانی مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند، 9 هزار نفرحکم جایگزین حبس گرفتند وبیش از هزار نفر ازپابند الکترونیک استفاده کردند که امسال نیز این رقم ها افزایش خواهد یافت. وی  با اعلام اینکه تعداد  39 زندانی بانو با بدهکاری 20 میلیارد تومان در زندان نگهداری می‌شوند، افزود: امیدواریم تا در سال جاری تمام زنان زندانی  را آزاد کنیم تا استان فارس فاقد زنان زندانی جرایم غیرعمد شود.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به جمعیت استان فارس و نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار برای آزادی همه زندانیان جرایم غیرعمد گفت: اگر این اتفاق بیافتد فارس، اولین استان فاقد زندانی جرایم غیرعمد خواهدبودوی  تصریح کرد: تلاش مان بر این است هم ورودی زندان ها کم شود و هم  کسانی که در زندان ها به سرمی برند مشمول ارفاقات قانونی قرار بگیرند .

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از زندانیان به جرم بدهکاری و جرایم غیرعمد در زندان‌ها به سر می‌برند و با توجه به جمعیت استان، سهم هر شهروند استان فارس ۴۰هزار تومان است که امیدواریم در این پویش که تا پایان ماه مبارک رمضان هم ادامه دارد مشارکت و کمک نمایند. 

 فرمانده سپاه فجر فارس نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: ورود سپاه فجر فارس به مسئله آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد استان نتیجه همراهی و هم‌افزایی مسئولان و مردم فارس است.  سردار یدالله بوعلی ادامه داد: در هر یک از امور خیر که ورود کردیم، هیچ برآورد قبلی در ذهنمان نبود که از چه منبعی تحقق پیدا مي‌کند اما به نحو احسن انجام شد، به‌عنوان مثال، در موضوع جهیزیه دو سال گذشته بیش از ١١هزار سری جهیزیه تأمین شد. پیش از ایام نوروز امسال هم ٥٠٠ سری جهیزیه به ارزش ٤٠ میلیارد تومان تأمین و به‌صورت رایگان به زوج‌ها اهدا شد و پس از ماه مبارک رمضان هم ٥٠٠ سری جهیزیه دیگر اهدا خواهد شد.

 او با بیان اینکه فارس استان اول از نظر اهدای بسته‌های معیشتی بوده است خاطرنشان کرد: برای این ایام همچنین توزیع ١٠٠هزار بسته پیش‌بینی شده که بیش از ٧٠هزار بسته آن آماده توزیع است. فرمانده سپاه فجر فارس همچنین با بیان اینکه هر ٤ ماه یک‌بار مرحله آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را انجام داده‌ایم، افزود: بیش از 191میلیارد از بدهی 200میلیارد تومانی را که بخشی از آن با بخشودگی شاکیان همراه بوده، پرداخت کرده‌ایم. وی تصریح کرد: 2میلیارد تومان برای زندانی معسر در قالب بسته‌های معیشتی کمک خواهیم کرد و 2میلیارد تومان هم برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد در نظر گرفته شده است. 

 مدیرکل زندان‌های فارس هم در این آيین ضمن قدردانی از مشارکت مردم و نیک‌اندیشان فارس برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، اظهار داشت: با کمک خیران و ستاد دیه استان، سال گذشته 521 زندانی جرائم غیرعمد با بدهی بیش از 765میلیارد تومان از بند زندان‌های استان آزاد شدند.

 اسحاق ابراهیمي ‌با بیان اینکه سال گذشته ستاد دیه فارس صرفا از طریق شیوه‌نامه‌ها، ۵۲۱ نفر از محکومان جرائم غیرعمد را با مبلغ بدهی ٧٦٥میلیارد و ٨٦٨میلیون و ٥٠٠هزار تومان آزاد کرد، افزود: شکات پرونده‌ها از این میزان مبلغ بدهی، ٣٠٥میلیارد تومان از حق و حقوق خود گذشتند. وی اظهار داشت: هم‌اینک بیش از ٩٥٠ نفر زندانی بدهکار مالی، تصادفات، مهریه و نفقه و حوادث کارگاهی در زندان‌های استان منتظر دستان پرسخاوت مردم و خیرین هستند.

 مدیرکل زندان‌های فارس خاطرنشان کرد: متاسفانه به لحاظ مسائل اقتصادی، خشکسالی و... فارس در سطح کشور جزو سومین استان در تعداد زندانیان جرائم غیرعمد است.

وی با اشاره به اینکه فارس از استان‌های برتر در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد است که این نشان از همت والای خیران دارد، ادامه داد: تولیت آستان مقدس رضوی و دبیرخانه‌های استان، سپاه فجر استان فارس، ستاد دیه و مراجع قضایی عنایت ویژه‌ای در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد دارند.