مرکززدایی و رشد شهرهای غیر از پایتخت؛ ارمغان کرونا برای استرالیا

محبوبیت شهرهای استرالیا از نظر سکونت و اشتغال، طی دوران کرونا و پس از آن میان مردم تغییر یافته که پیش‌بینی شده است همین امر ایجاد تحولات بسیاری را در آن‌ها رقم بزند

مرکززدایی و رشد شهرهای غیر از پایتخت؛ ارمغان کرونا برای استرالیا

شیوع بیماری کووید -۱۹ تحولات بسیاری را در شهرها و محبوبیت آن‌ها میان مردم به وجود آورده و حتی به گرایش مردم به تغییر محل سکونت خود منجر شده است. بسیاری از مردم استرالیا پس از انتشار این بیماری محل زندگی خود را تغییر داده و تلاش کرده‌اند مناطقی با زیست‌پذیری بیشتر را برای ادامه زندگی خود برگزینند، ضمن این‌که در انتخاب محل سکونت خود اشتغال را نیز مورد توجه قرار داده‌اند. همین امر مدیران را نیز به ایجاد تغییرات چشمگیری در فضاهای شهری سوق داده است به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود بسیاری از شهرهای این کشور در آینده به‌زودی کاملاً متحول شود.

شواهد حاکی از آن است که شهرهای بزرگ، ساحلی و نزدیک به کانبرا، پایتخت استرالیا، پس از شیوع کرونا برای زندگی و حتی کار نسبت به سایر شهرهای کشور از محبوبیت بیشتری میان مردم برخوردار شده است. بسیاری از شهروندان در تلاش هستند در صورت یافتن شغل مناسب به چنین شهرهایی مهاجرت کنند که این امر احتمال وقوع دو موج مرکززدایی و رشد بیشتر شهرهای غیر از پایتخت را به یک امر حتمی تبدیل کرده است؛ اول این‌که احتمال مهاجرت شهروندان از کانبرا به سمت شهرهای بزرگ افزایش خواهد یافت و سپس، چنین تصور می‌شود که اثرات طولانی‌مدت شیوع بیماری کووید -۱۹ سکونت در شهرهای کوچک، دور از سواحل و حتی با فاصله زیاد از کانبرا را نیز به طور کامل متحول کند.

نتیجه تحقیقات پژوهشگران

گروهی از پژوهشگران استرالیایی به منظور اثربخشی انتشار ویروس کرونا بر گرایش مردم در تغییر محل سکونت خود طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، دو هزار و ۹۰۰ خانواده را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که مردم همچنان زندگی در شهرهایی با نواحی مرکزی تجاری را به سایر مناطق ترجیح می‌دهند چراکه بر این باور هستند که در سایر شهرها قادر به یافتن شغل‌های باکیفیت و بازارهای بزرگ نیستند. از سوی دیگر، بررسی ۹۰۰ صاحب کسب‌وکار توسط همین محققان نشان داد که این افراد مایل هستند به ازای هر متر مربع ملک برای تجارت خود ۷۰۰ دلار بیشتر هزینه پرداخت کنند تا در نزدیکی پایتخت یا سایر شهرهای بزرگ تجاری مشغول به فعالیت شوند. جالب است بدانید که خسارات مالی ناشی از کرونا نیز در نواحی تجاری مرکزی و پایتخت بیش از سایر نقاط کشور ارزیابی و به تعدیل ۱۱ درصد از نیروهای کسب‌وکارهای مختلف منجر شد، در حالی که این نرخ در سایر مناطق استرالیا حدود چهار درصد بود. با این حال به دنبال افزایش گرایش مردم به زندگی و اشتغال در شهرهای بزرگ چنین پیش‌بینی شده است که توقف یا پایان فعالیت در بسیاری از مراکز تجاری، که به دنبال شیوع بیماری کووید -۱۹ اتفاق افتاد، دوام زیادی نداشته باشد و به‌زودی رونق چشمگیر تجارت و اقتصاد جایگزین آن شود.

در واقع بسیاری از محققان پیش‌بینی کرده‌اند که باوجود کاهش محبوبیت ملبورن و سیدنی میان شهروندان طی دوران کرونا، این دو شهر همچنان پرجمعیت‌ترین شهرهای استرالیا باقی بماند و این در حالی است که بریزبن از نظر تجارت به محبوبیت بالایی میان مردم کشور دست یابد و در نهایت، آدلاید و پرت نیز در مقایسه با دوران پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ تغییرات چشمگیری را تجربه نکند.