داور برجسته بازنشسته: آوردن VAR حرام است!

داور برجسته بازنشسته: آوردن VAR حرام است!
احترام بین داور و بازیکن و مربی از بین رفته است

چند سالی است که کمک داور ویدئویی به کمک داوران آمده است و میزان اشتباهات آنها را کاهش داده است. البته با این وجود هنوز هم در برخی از بازی ها تصمیمات اشتباه گرفته می شود که این به خاطر برداشت های متفاوت داوران از اجرای قانون است. نمونه اش را در جام جهانی 2022 در بازی پرتغال – اروگوئه، مسابقه ای که علیرضا فغانی داورش بود، دیدیم. در صحنه ای علیرضا فغانی برخورد توپ به دست را پنالتی تشخیص نمی دهد اما کمک داور ویدویی اصرار به پنالتی دارد و داور وسط پنالتی می گیرد و به خاطر همین اشتباه ادامه بازی ها را از دست می دهد.

از این موضوع بگذریم. ورود VAR به فوتبال در حال نزدیک شدن به یک دهه است اما در ایران تا اکنون هیچ اقدامی عملیاتی در این زمینه انجام نشده است و تنها پیرامون ورود آن به کشور جلسه برگزار می شود! در کارشناسی برنامه این هفته برنامه فوتبال برتر با حضور محمد فنایی و حسین عسگری باز هم در این باره بحث شد که محمد فنایی در بخشی از صحبت هایش با گلایه از زیرساخت ها در استادیوم ها و هم چنین فرهنگ حاکم بر فوتبال ایران گفت: احترام بین داور و بازیکن و مربی از بین رفته است. اکنون بیشتر کارت ها به نیمکت ها داده می شود، بطوریکه در برخی از بازی ها کارت هایی که اعضای نیمکت ها دریافت می کنند، بیشتر از بازیکنان داخل زمین است. متاسفانه احترام ها از بین رفته است و این را در مصاحبه ها می بینیم. زیر ساخت ها در فوتبال ایران بسیار ضعیف است و در چنین شرایطی به نظر من آوردن تجهیزات کمک داور ویدئویی به فوتبال ایران حرام است. ما ابتدا باید فرهنگ سازی کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم. این خود خیلی از مشکلات را حل می کند. امروز شاهد هستیم بسیاری از تیم های داور هدست رادیویی ندارند. حتی اسپری و در برخی از بازی ها شاهد هستیم داوران در جابجایی ها به مشکل بر می خوردند. ما ابتدا باید این امکانات را برای داوران فراهم کنیم.

محمد فنایی تاکید داشت اگر حرف هایی در این برنامه می زند، برای کمک به وضعیت داوری فوتبال کشور است و هدفش تخریب کمیته داوران و داوران نیست و امیدوار است تیم های داوری در سه هفته پایانی بهترین قضاوت را داشته باشند.