نگاهی به رتبه اول مسابقه طراحی آپارتمان مسکونی سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام

پنج خانه، پنج حیاط مجزا اندیشیدن درباره خانه در خاطرات ذهنی اکثریت افراد ساکن در این کره خاکی در غالب فرم آشنایی شکل می‌گیرد و در این پروژه تلاش گردیده تا رگه‌هایی از خاطرات دوران کودکی به آینده منتقل شود. بنابراین خانه هویت یکتای خود را نه از افراد مشخص که از همه مردم دریافت می‌کند و فرم خانه به آن یک امر نمادین می‌بخشد. این ناخودآگاه جمعی از فرم خانه، انسان‌ها را در موقعیتی برابر از فعال زیستن قرار می‌دهد.

نگاهی به رتبه اول مسابقه طراحی آپارتمان مسکونی سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام

در واحدهای آپارتمانی امروزه حیاط معنای واقعی خود را برای حضور ساکنین و قیل و قال کودکان از دست داده است. این حیاط‌ها گاها با عبور فضای تردد ماشین‌های ساکنین، فضای امن را برای کودکان به خطر می‌اندازد، لذا برا آن شدیم با طراحی زیرزمین بعنوان پارکینگ، فضای امن و ایمن را ارتقا ببخشیم. در پروژه مذکور با طراحی حیاط در پارکینگ، علاوه بر تامین نورگیری قابل توجه برای زیرزمین، به دنبال کیفیت فضایی و ایجاد فضای مکث در بدو ورود به خانه بودیم. همچنین حیاط در پارکینگ،علاوه بر ایجاد فضای داخلی، دید و منظر بصری مناسبی برای نمای غربی در خیابان ایجاد نموده است.
طبقه همکف با کاربری مسکونی و حیاط مجزا و ورودی مستقل طراحی شد. در طبقات بالا، حیاط‌های مجزا برای هر طبقه امکان تجربه ی فضایی متفاوت را برای ساکنین آن پدید می‌آورد و این شروعی برای زندگی بین نسلی در یک خانه است.
حیاط در همه طبقات با پلان‌هایی مختلف و غیر تیپ ایجاد شد! تاکید می‌نمایم هر طبقه یک حیاط و پلان‌هایی غیر تیپ که یقیناً کاری بسیار دشوار اما جذاب و لذت بخش بود! به هیچ وجه طراحان در مسیر طراحی نما قرار نگرفته و حیاط ما را به هر سمت و سویی می‌کشاند و لذت بازی با حیاط و بازی حیاط با طراحان، منجر به شکل گیری فرم شد! تاکید می‌نمایم این حیاط بود فضاهای پر وخالی و … برای ما ایجاد نمود!
عقیده ما بر این است حیاط وحدت دهنده عناصر خانه و ارتباط دهنده فضا و عنصری مهم برای سازماندهی فضاهای مختلف و به عنوان حریمی امن و آرامش بخش برای آسایش خانواده است که می‌توان آن را به عنوان یک راه حل در شهرسازی امروزی حداقل در واحدهای آپارتمانی در نظر گرفت.

مشخصات طرح:
• طراح: دفتر معماری مَن
• معماران: پژمان احمدی، معصومه جمال‌الدینی
• کارفرما: سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام
• محل پروژه: ایلام
• سال: ۱۴۰۲
• جوایز و افتخارات:
o رتبه اول مسابقه طراحی آپارتمان مسکونی سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام | ۱۴۰۲
• هیئت داوران: شورش عابد، علی حقیقی، مسعود حاتمی