مارینا تبسم ،معماربنگلادشی و لسلی لوکو،معمار اسکاتلندی_غنائی:تاثیرگذارترین معماران جهان در سال 2024 میلادی به انتخاب مجله تایم

مجله آمریکایی تایم در هفدهم ماه آپریل سال ۲۰۲۴ میلادی، فهرست سالانه خود شامل ۱۰۰ نفر از تاثیرگذارترین چهره‌‌های جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی را منتشر کرد؛ فهرستی که از چهره‌‌های الهام‌‌بخش و هنری تا رهبران سیاسی را در شش بخش شامل پیشگامان، رهبران، قهرمانان، هنرمندان، مبتکران و نمادها در برگرفته است…

مارینا تبسم ،معماربنگلادشی و لسلی لوکو،معمار اسکاتلندی_غنائی:تاثیرگذارترین معماران جهان در سال 2024 میلادی به انتخاب مجله تایم


اما در میان این اسامی، نام دو معمار نیز حضور دارد: مارينا تبسم ، معمار بنگلادشی در بخش مبتکران و لسلی لوکو ، معمار اسکاتلندی-غنائی در بخش پیشگامان.

سال ۲۰۲۰ میلادی بود که مارينا تبسم، برنده جایزه معماری آقاخان در سال ۲۰۱۶ میلادی برای طراحی مسجد بیت‌الروف در شهر داکا ، بنگلادش و استاد مدعو در دانشگاه BRAC بنگلادش (از سال ۲۰۰۵) از سوی ماهنامه بریتانیایی پراسپکت به عنوان سومین متفکر بزرگ دوران کووید-۱۹ شناخته شد! پراسپکت درباره این معمار نوشت:

این معمار بنگلادشی در خط مقدم ایجاد ساختمان‌های هماهنگ با محیط طبیعی خود، تلاش می‌کند و چالش‌های طراحی را پذیرفته است.”

همچنین در سال ۲۰۲۲ میلادی، مارینا تباسوم به عنوان اولین معمار از جنوب آسیا ، جایزه یک عمر دستاورد سه ساله‌ی لیسبون را از آن خود کرد!

لسلی لوکو نیز پایه‌گذار و مدیر دانشکده تحصیلات تکمیلی معماری دانشگاه ژوهانسبورگ در سال ۲۰۱۵ میلادی است؛ وی همچنین سابقه تدریس در دانشگاه ایالتی آیووا ، دانشگاه ایلینوی ، دانشگاه كینگستون ، دانشگاه وست‌مینستر و دانشگاه لندن شمالی را در کارنامه دارد. آخرین فعالیت وی مربوط می شود به ریاست مدرسه معماری اسپیتز در شهر نیویورک . وی در شرایطی که تنها در ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی به این سمت منصوب شده بود، در اکتبر ۲۰۲۰ استعفا داد! او علت استعفای خود را مخالفت‌های این مدرسه با سیاه پوستان به ویژه زنان سیاه پوست عنوان کرد.

او در سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان برنده جایزه ریبا آنی اسپینک (جایزه ای که از سال ۲۰۰۰ و هر دو سال یک بار به تاثیرگذارترین و تلاشگرترین فرد در حوزه آموزش معماری از سوی موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی اعطا می‌شود) شناخته شد.

تایم ۱۰۰ فهرستی سالیانه از نام ۱۰۰ فرد تاثیرگذار در جهان می باشد که توسط مجله تایم از سال ۲۰۰۴ منتشر می‌‌شود.