"وقتی بلند بسازید،مردم ازآن می پرند! "مصائب یک پروژه : پلکان و منظرگاه وسل از ژانویه 2021 تا به امروز تعطیل است!

دوشنبه ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی بود که پلکان و منظرگاه ۱۶ طبقه وسل واقع در منتهن شهر نیویورک پس از ماجرای خودکشی جوانی ۲۱ ساله به نام فرانکلین واشنگتن “به طور موقت” بسته شد! و امروز ماه آپریل سال ۲۰۲۳ میلادی است و تعطیلی این پروژه همچنان ادامه دارد!!!

"وقتی بلند بسازید،مردم ازآن می پرند! "مصائب یک پروژه : پلکان و منظرگاه وسل از ژانویه 2021 تا به امروز تعطیل است!


پلکان و منظرگاه ۴۶ متری وسل طراحی شده توسط استودیو معماری توماس هدرویک از زمان افتتاح خود در سال ۲۰۱۹ میلادی، سه مرگ ناشی از خودکشی را در طول دو سال تجربه کرد!

اما روز گذشته ۱۸ آپریل سال ۲۰۲۳ میلادی، نیویورک تایمز در خبری اعلام کرد که در اواخر سال جاری میلادی و پس از نصب اقدامات ایمنی ارتقا یافته‌ی ضد خودکشی، این پروژه بار دیگر به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد.

براساس آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده است یک حصار در قالب “شبکه‌ی فولادی از کف تا سقف” در این پروژه نصب خواهد شد. البته هنوز تاریخ دقیق بازگشایی اعلام نشده است!

البته لازم به بیان است پیش از افتتاح رسمی این پلکان و منظرگاه، انتقادات و نگرانی‌هایی پیرامون نبود موانع حفاظتی و بازدارنده در این سازه مطرح شده بود! حتی آدری واکس از روزنامه‌نگاران حوزه معماری در سال ۲۰۱۶ میلادی و پیش از تکمیل این پروژه و در واکنش به نبود الزامات سازه‌ای بازدارنده، چنین هشداری را مطرح کرده بود:

وقتی بلند بسازید، مردم از آن می‌پرند!“

پلکان و منظرگاه وسل دارای ۱۵۴ پلکان بهم پیوسته، ۸۰ فرود و ۲۴۶۵ پله با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری طراحی و ساخته شده است! این پروژه با الهام از چاه‌های پله‌ای هندی (چاه یا حوضچه‌هایی برای دسترسی به آب که با پایین رفتن از طریق چندین پله به آب دسترسی داشت) طراحی شده است. همچنین استفاده از رنگ مسی جلا داده شده همراه با رنگ سرد متریال استیل، فضای منحصر به فردی را در پیرامون کالبد این بنا ایجاد کرده است. جالب است بدانید قطعات استیلی این پروژه در کشور ایتالیا ساخته شده است!