سیل دبی چه خساراتی بر جای گذاشت؟

سیل دبی خسارات بسیاری را از خرابی سیستم‌های زهکشی و زیرساخت‌های شهری تا زیان‌های مالی شدید به علت از بین رفتن اموال بر جای گذاشته است که کارشناسان ارزش آن را به‌طور تقریبی یک میلیارد دلار تخمین می‌زنند. گرمایش جهانی و به احتمال بارورسازی ابرها از دلایل بروز این رویداد شدید آب‌و هوایی بیان می‌شود.

سیل دبی چه خساراتی بر جای گذاشت؟

مقامات روز جمعه اعلام کردند که تلفات باران‌های شدید در امارات متحده عربی به چهار نفر افزایش یافته است. این طوفان ابتدا عمان را درنوردید و دست کم موجب کشته شدن ۲۰ نفر در این کشور شد و سپس با ورود به امارات، رویداد بی‌سابقه‌ای را رقم زد.

فرودگاه بین‌المللی دبی، یکی از شلوغ‌ترین مراکز برای سفر در سراسر خاورمیانه، سه روز پس از طوفان همچنان در تلاش برای پاکسازی است. بر اساس وبگاه ردیابی پرواز FlightRadar24، تا صبح جمعه، ۱۴۷۸ پرواز از روز سه‌شنبه به مقصد دبی و از این شهر به نقاط دیگر لغو شده است که تقریباً ۳۰ درصد از کل پروازها است.

سیل امارات با بارورسازی ابرها مرتبط بود؟

دانشمندان رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل و طوفان امارات و عمان را نتیجه گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های انسان می‌دانند. هرچند گمانه‌هایی نیز مبنی بر نقش تلاش‌های امارات بر بارورسازی ابرها و بروز سیل اعلام شده است زیرا پیش از وقوع این رخداد شدید طبیعی، داده‌های ردیابی پرواز نشان می‌داد که هواپیماهای بارورکننده ابرها در آسمان امارات دیده شده‌اند.

اکنون محققان باران بی‌سابقه در امارات را به سیستم‌های کم‌فشار و تغییرات آب و هوایی نسبت می‌دهند. هنگامی که یک منطقه دارای یک سیستم کم‌فشار است، هوای پر از رطوبت احتمالاً به سمت آن مکان حرکت می‌کند.

همچنین، فعالیت‌های انسانی شانس رویدادهای اقلیمی شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی مانند بارندگی زیاد را افزایش می‌دهد، حتی در مکان‌هایی که میزان بارش بسیار کم است زیرا تغییرات آب و هوایی باعث افزایش دمای اقیانوس‌ها می‌شود که به نوبه خود احتمال بارندگی را افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد که یک سیستم کم‌فشار، هوای پر از رطوبت را وارد امارات کرده است. با این حال، گرم شدن جو به دلیل تغییرات اقلیمی احتمال بارش شدید اینچنینی را در سراسر جهان افزایش می‌دهد. به گفته دکتر پالک بالیان، سرپرست تحقیقات تغییرات اقلیمی، تغییر طبیعی و الگوهای آب و هوایی محلی ممکن است در بارندگی شدید امارات نقش داشته باشد.

خسارت سیل دبی چقدر است؟

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خسارات احتمالی سیل دوبی به یک میلیارد دلار می‌رسد، اما هنوز مبلغ دقیقی اعلام نشده است. بیش از پنج هزار پرسنل از بخش‌های مختلف در امارات اکنون به‌طور شبانه‌روزی کار می‌کنند تا از بازیابی کامل خدمات در این کشور اطمینان حاصل کنند.

اداره راه و ترابری و شهرداری دبی اقدامات سریعی را برای به حداقل رساندن اختلالات در سراسر شهر از جمله تخلیه مناطق پرآب، انجام عملیات پاک‌سازی، تغییر مسیر ترافیک برای اطمینان از روان بودن جریان تردد و حمل‌ونقل عمومی انجام داده‌اند. شهرداری دبی بیش از دو هزار مهندس، تکنسین و کارگر را نیز بسیج کرده است که به شرایط اضطراری ناشی از تأثیر باران، از جمله تجمع آب، گرفتگی زهکش‌ها و درختان افتاده رسیدگی کنند.