فردا شاید نماز جمعه در کشور برگزار نشود

فردا شاید نماز جمعه در کشور برگزار نشود

در اطلاعیه ستاد برگزاری نماز عید فطر آمده است: هرچند بررسیهای تخصصی ستاد استهلال، احتمال اعلام روز شنبه را به عنوان عید، بالاتر نشان میدهد اما در صورتی که روز جمعه عید فطر باشد مطابق احکام شرعی، اقامه نماز عید فطر از اقامه نماز جمعه کفایت میکند و نماز جمعه برگزار نخواهد شد.  

ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر تهران اطلاعیه شماره سه خود را به شرح زیر اعلام کرد:

با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، پیرو نشست خبری رئیس ستاد برگزاری نماز عید سعید فطر، اهم نکاتی که لازم است برای برگزاری باشکوهتر و منظمتر این مراسم معنوی مورد عنایت نمازگزاران عزیز قرار گیرد، تقدیم میشود:

۱) برنامههای ویژه جایگاه از ساعت ۷ صبح آغاز خواهد شد و نماز عید فطر به امامت رهبر فرزانه انقلاب، در حدود ساعت ۸ صبح اقامه خواهد شد.

۲) مصلای بزرگ امام خمینی(ره)، از ورودیهای بزرگراه شهید سلیمانی و ایستگاه متروی مصلی، درهای شماره ۱۸ و ۱۹ در ضلع شمالی و ورودیهای خیابان شهید قنبرزاده، درهای شماره ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در ضلع شرقی، از ساعت ۴ صبح پذیرای شما گرامیان خواهد بود.

۳) درهای ضلع جنوبی مصلی، بهمنظور روانسازی ترافیک و تسهیل و تسریع هدایت نمازگزاران به سمت مکانهایی که امکان استقرار و اتصال صفوف نماز وجود داشته باشد، تماماً بسته خواهند بود.

۴) بهمنظور تکمیل تدبیر مورد اشاره در بند قبل، قطارشهری در ایستگاه شهید بهشتی توقف نخواهد داشت و ایستگاههای سهروردی، شهید قدوسی به عنوان جایگزین ایستگاه شهید بهشتی در خط ٣ برای تخلیه مسافران در نظر گرفته شده است. فعالیت این ایستگاه بلافاصله پس از پایان مراسم، برای خروج جمعیت، از سرگرفته خواهد شد.

۵) همه درهای مصلی، حتی درهای بسته ضلع جنوبی، پس از پایان مراسم، برای خروج راحتتر جمعیت باز خواهند شد. لیکن بر اساس تجربه و مشاهدات سالهای گذشته، استدعا داریم به دلیل محدودیت ظرفیت برای خروج همزمان نمازگزاران، از عجله و شتاب پرهیز شود و رعایت حال سالخوردهها و کودکان، بهویژه در ورودی و خروجی ایستگاههای قطار شهری مورد توجه باشد.

۶) استفاده از سرویسهای حمل و نقل شهری، اتوبوس و قطارشهری از ساعت ۵ صبح روز عید رایگان خواهد بود.

۷) ضمن استدعا از خانوادههای مکرم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی که میتواند نقش مهمی در روانسازی تردد در مسیرهای منتهی به مصلی داشته باشد، در عین حال، تلاش شده به ظرفیت توقفگاههای خودروهای شخصی تا حد امکان افزوده شود. از این رو، فضای قابل استفاده پایانه بیهقی، بنیاد مستضعفان، گلگشت و حکمت صدرا به این منظور در اختیار قرار خواهند گرفت.

۸) روزهداران گرامی میتوانند جهت دریافت آخرین اطلاعات مربوط به نماز عید سعید فطر با وارد کردن کد دستوری #۱۴۰۲*۷* در اپراتور همراه اول، اخبار لازم را دریافت نمایند.

۹) محدودیتهای ترافیکی، اطلاعات و چگونگی استفاده از خطوط اتوبوسرانی، تاکسیرانی، قطارشهری و مسیرهای تردد و محل توقف خودروهای شخصی، به تفصیل در نشست خبری فرمانده محترم پلیس راهور تشریح خواهد شد و علاوه بر انتشار در رسانه ملی و خبرگزاریها، در کانال namazjomeh_tehran@ در پیامرسان ایتا تقدیم خواهد شد.

۱۰) توصیه میشود نمازگزاران حتماً از مهر و سجاده(زیرانداز) شخصی استفاده نموده و از بههمراه داشتن وسایل حجیم و غیر ضروری خودداری نمایند.

۱۱) استدعا میشود شرکتکنندگان در این مراسم باشکوه، زمان حضور را از ابتدای صبح، بهگونهای مدیریت نمایند که علاوه بر بهرهمندی از فضای مفرح و ویژهبرنامههای پیش از نماز، با ترافیک در مسیرهای منتهی به مصلی و تراکم جمعیت متأخر در مبادی ورودی مواجه نشوند و در نهایت، خاطرهای شیرین و بهیادماندنی برای خانواده رقم بزنند.

۱۲) استدعا داریم عزیزانی که در ساعات ابتدایی صبح وارد مصلی میشوند، ضمن همکاری با خادمان نماز، حتیالمقدور صفهای جلوتر را پرکنند تا از ایجاد تراکم در مسیر تردد متأخرین و بینظمی به واسطه عبور از میان صفوف نماز، پیشگیری شود.

۱۳) هرچند بررسیهای تخصصی ستاد استهلال، احتمال اعلام روز شنبه را به عنوان عید، بالاتر نشان میدهد، در عین حال، ستاد برگزاری نماز عید فطر، از آمادگی کامل برای برگزاری مراسم در روز جمعه برخوردار است و در این فرض، مطابق احکام شرعی، اقامه نماز عید فطر، از اقامه نماز جمعه کفایت میکند و نماز جمعه برگزار نخواهد شد.