استفاده از ظرفیت مجلس برای حمایت از مراکز دانش بنیان نفتی

استفاده از ظرفیت مجلس برای حمایت از مراکز دانش بنیان نفتی

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و شرکت های توانمند در حوزه های نفتی از ظرفیت های مجلس استفاده خواهیم کرد.

مجتبی یوسفی ضمن تبریک دهه فجر در آیین امضای قرارداد تامین دستگاه حفاری ۳۵ فتح در میدان نفتی بینک که امروز ۲۰ بهمن ماه در محل نمایشگاه صنعت نفت خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۱۲۰ سال از اکتشاف نفت گذشته است. یکی از اشکالاتی که در آن زمان در برخی از کشورها همچون کشور ما ایجاد شد این بود که به یکسری از منابع خام دسترسی پیدا کردیم و به همان اندازه از تکنولوژی عقب افتادیم.

وی افزود: قبل از اکتشاف نفت، در برخی از موضوعات تولیدکننده بودیم و پس از آن، در بسیاری از موضوعات وارد کننده شدیم اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، روحیه خودباوری شکل گرفت.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که به سمت زنجیره ارزش حرکت و به متخصص داخلی اعتماد می کنیم، نوید بسیار خوبی است اما به این معنا نیست که همه مشکلات ما حل شده است.

یوسفی بیان کرد: اگر چه تحریم ها، مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است اما یکی از برکات آن این نمایشگاه است که در آن حتی یک شرکت خارجی حضور ندارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت، باید به سمت تکنولوژی حرکت کند، گفت: در آخرین پیگیری های ما، شرکت ملی حفاری ایران از لیست خصوصی سازی خارج شد و اگر این صنعت که تولید نفت را برای ما از نظر اقتصادی به صرفه کرده است را نداشتیم، قطعا با وجود تحریم ها دچار مشکل می شدیم و قیمت استحصال، اکتشاف و تولید نفت به قدری برای ما افزایش پیدا می کرد که اگر می خواستیم از شرکت های خارجی در ایامی که قیمت نفت کاهش پیدا می کرد استفاده کنیم، تولید صرفه نداشت.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در خصوص قراردادهای توسعه ای میادین و بحث ۲۸ مخزن نفتی، در سنوات گذشته رویه ای در وزارت نفت شکل گرفته بود که دوباره به سمت خارجی ها رفتند؛ آن زمان در حوزه تکنولوژی و منابعی که می توانست به رشد کشور کمک کند نگران بودیم و در زمینه اشتغال بومی دستمان خالی می شد و تجربه شکست خورده اعتماد به شرکت های خارجی مانند شل و توتال نیز مطرح بود.