دوچرخه‌های اشتراکی به شیراز باز می‌گردد

دوچرخه‌های اشتراکی به شیراز باز می‌گردد

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز اعلام کرد که با رفع ابهامات و اعمال تغییراتی در قرارداد، ارائه خدمات مربوط به دوچرخه‌های اشتراکی در این کلانشهر از سر گرفته می‌شود.

علی‌اکبر سلطانی چهارشنبه ۴ آبان با بیان اینکه مشکلاتی نظیر افزایش بهای خدمات و زیان‌های مربوط به محدودیت‌های کرونایی و ... در خصوص شرکت ارائه دهنده خدمات دوچرخه اشتراکی با همراهی اعضای شورا رفع شده است، به خبرنگاران گفت: این خدمات حمل و نقلی پس از این در شیراز قابل ارائه خواهد بود.

او ضمن یادآوری اینکه با برگزاری جلسات متعدد، مجوز تهیه و تأمین دوچرخه های هوشمند اشتراکی نسل ۴ به شرکت پاک چرخ ایرانیان اعطا شد، از افزایش تعداد کاربران دوچرخه های هوشمند اشتراکی از ۷۵ هزار به ۱۷۵ هزار کاربر، خبر داد و افزود: مبلغ ودیعه به میزان ده میلیارد و پانصد میلیون تومان مشخص شده است که توسط شهرداری شیراز و با اخذ ضمانت بانکی، تودیع می‌شود.

سلطانی درخصوص مبلغ ودیعه دریافت شده از کاربران فعلی گفت: شرکت طرف قرارداد باید نسبت به عودت کل مبلغ دریافتی به کیف پول کاربران اقدام کند و نرخ کرایه سفر با دوچرخه اشتراکی به ازای هر ۳۰ دقیقه، ۲۰ هزار ریال مشروط به اینکه مبدا و مقصد در محدوده قرمز ترافیکی باشد، تعیین شده است.

او همچنین نرخ کرایه بابت هر ۳۰ دقیقه استفاده از دوچرخه اشتراکی در سایر مناطق شیراز را ۳۵ هزار ریال اعلام و اضافه کرد: با هدف تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل پاک و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، شهرداری به ازای هر سفر برای محدوده قرمز ترافیکی ۸۸ هزار ریال و برای سایر مناطق شهری ۷۳ هزار ریال، یارانه را تقبل کرده است که تا پایان قرارداد ثابت خواهد بود و افزایش نمی‌یابد.

سلطانی خاطر نشان کرد: برای بررسی و کنترل سفرها، دسترسی شهرداری به پنل و پایگاه‌های اطلاعاتی داده به صورت دسترسی همزمان و به روز، الزامی است و مالکیت داده ها صرفا متعلق به شهرداری شیراز خواهد بود و هرگونه استفاده، تحلیل بر روی داده ها و قراردادن در اختیار غیر بدون هماهنگی با شهرداری ممنوع خواهد بود.

این عضو شورا همچنین الحاق هرگونه قرارداد یا تغییر در متن قرارداد منعقد فی مابین شهرداری و سرمایه گذار را منوط به اخذ مصوبه شورا دانست و اظهار کرد: با توجه به مذاکره با سرمایه گذار و برای تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات حمل و نقل پاک، اخذ ورودی از شهروندان حذف شده است.

سلطانی با بیان اینکه پرداخت یارانه سفر پس از ارایه صورت وضعیت با تأیید حوزه بهره بردار، امکان‌پذیر است، گفت: در صورت جمع آوری دوچرخه ها از سطح شهر، توسط شرکت طرف قرارداد و نبود امکان استفاده از دوچرخه ها توسط شهروندان، قرارداد فسخ و شرکت ارائه دهنده خدمت ملزم به پرداخت کل خسارت و ضرر و زیان مربوطه به شهرداری بدون نیاز به طرح شکوائیه در مراجع قضایی است و طرف قرارد داد مکلف به تامین دوچرخه مورد نیاز برای سرویس‌دهی به ۱۷۵ هزار کاربر خواهد بود.