عجیب ترین ساختمان های دنیا

معماری با بسیاری از سازه های ساخته شده به دست انسان تعریف شده است و ساختمان های بزرگ و عجیب و غریب برای دست بردن به معجزات بی حد و حصر طبیعت به وجود آمده اند.

عجیب ترین ساختمان های دنیا

. خانه‌سنگی، فافه در پرتغال

خانه‌سنگی (Casa do Penedo) بین دو تخته‌سنگ بزرگ در نواحی غیرشهری پرتغال قرار دارد. قبلا درمورد تصاویر آن جنجال‌های زیادی وجود داشت و مردم گمان می‌کردند حقه‌ای فتوشاپی است! این خانه با الهام از انیمیشن سریالی فلینتستن‌ها ساخته شده است. این خانه از چهار تخته‌سنگ بزرگ ساخته شده که فونداسیون، دیوارها و سقف خانه را تشکیل می‌دهند. ساخت آن در سال ۱۹۷۲ شروع شد و دو سال طول کشید. در ابتدا به‌عنوان خانه‌ای ییلاقی استفاده می‌شد، ولی حالا به موزه‌ای کوچک از عکس‌ها و یادگاری‌هایی از تاریخچه آن تبدیل شده است.

.

برج ستون فقرات پیچنده، مالمو سوئد

این برج بلندترین ساختمان مسکونی در سوئد است و از پایین تا بالا ۹۰ درجه کامل چرخش دارد. این برج بلندترین ساختمان در اسکاندیناوی است و به‌عنوان اولین برج پیچندۀ جهان شناخته می‌شود. این برج که در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد ۱۹۰ متر ارتفاع دارد و شامل ۵۴ طبقه و ۱۴۷ واحد آپارتمان است. در طبقه ۴۹ این برج، یک سکوی بازدید قرار دارد. از سال ۲۰۰۹ امکان بازدید عمومی از بعضی از طبقه‌های این برج (طبق برنامه زمانی خاص) فراهم شده است.

دفتر مرکزی لانگابرگر، اوهایو آمریکا

دفتر مرکزی لانگابرگر (Longaberger Headquarters) در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. چون دفتر مرکزی شرکت لانگابرگر یک شرکت سبدسازی بود، بنای آن طوری طراحی شده که نمایانگر مهم‌ترین محصول شرکت یعنی سبد باشد. این ساختمان شامل ۷ طبقه است و تقریبا ۱۷ هزار متر مربع وسعت دارد. البته اینجا دیگر دفتر مرکزی شرکت نیست. در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفته شد که این بنا به هتلی لوکس تبدیل شود.

 خانه سفالین، در کلمبیا

خانه سفالین (Casa Terracota) با دست و با سفالِ پخته در آفتاب ساخته شده است و به‌عنوان بزرگ‌ترین قطعه سفالی دنیا شناخته می‌شود. این خانه در روستایی به‌نام Villa de Leyva قرار دارد. خانه سفالیِ ۵۰۰مترمربعی به‌کل با سفال ساخته شده و با تابش آفتاب پخته و مستحکم شده است. این خانه دوطبقه است و بیشترِ وسایل آن (تخت، میز، صندلی و حتی ظروف) از سفالِ تهیه‌شده از همان منطقه ساخته شده است؛ سایر وسایل آن را با مواد بازیافتی ساخته‌اند.

خزانه جهانی بذر، سوالبارد نروژ

خزانه جهانی بذر سوالبارد، که برای روز مبادا طراحی شده، به درهای ضدانفجار، قفل هوا و حسگرهای حرکتی مجهز شده است تا حافظ میلیون‌ها نوع بذر مختلفی باشد که در زمان فجایع جهانی ممکن است روزی به کارمان بیایند. این خزانه در سال ۲۰۰۸ به‌طور رسمی افتتاح شد. آن را با نام خزانه بذر روز قیامت هم می‌شناسند؛ خزانه و انباری که در جزیره‌ای دورافتاده در ۱۰۰کیلومتری از قطب شمال قرار گرفته است.

دایره گوانگجو، چین

این ساختمان در ساحل رودخانه مروارید (Pearl River) قرار دارد و با الهام از نوعی سکه باستانی چینی طراحی شده است. دایره گوانگجو در واقع دفتر مرکزی یک شرکت تجاری چینی است که در زمینه مبادلات بین‌المللی مواد خام پلاستیکی فعالیت می‌کند. طراحی آن بر عهده معماری ایتالیایی به‌نام ژوزف پاسکال بوده است. ارتفاع کلی آن ۱۳۸ متر و شامل ۳۳ طبقه است. در سال ۲۰۱۴، سی. ان. ان این بنا را در فهرست ده ساختمان جذاب دنیا قرار داد.