نگاهی به پروژه Nhà Bè House

این خانه مکانی دنج و آرام برای ۴ زن میانسال و مادرشان است. آنها آرزو دارند که زمان باقی مانده از زندگی خود را صرف بازگشت و زندگی مشترک در یک خانه کنند، به خصوص مراقب از مادرشان. این یک راه خوب برای ادامه نوشتن و پر کردن خاطرات شکسته در دوران کودکی است.

نگاهی به پروژه Nhà Bè House

این سایت به شکل یک مستطیل کشیده است که شامل ۵ اتاق خواب، یک اتاق نشیمن باز متصل به باغ و حیاط جلویی، و فضاهای مشترک متصل به هم پیوسته است؛ آنها یک فضای خالی مرکزی را در بر می‌گیرند که دو هدف را می‌طلبد: جداسازی نیازهای فردی و آوردن ارتباط اعضای خانواده به داخل خانه.
در داخل شهرک، گذرگاه کانال نخل وجود دارد. بنابراین، خرداقلیم در اینجا و به ویژه در روزهای گرم تابستان رضایت بخش است، زیرا بادها هنگام عبور از منطقه مسکونی، رطوبت آن کانال را جذب می‌کنند. محیط بیرون خنک‌تر است.
خانه بزرگ با سقف شیبدار طراحی شده است. فضای خالی مرکزی به سمت اتاق زیر شیروانی باز می‌شود که به عنوان فضای عبادت استفاده می‌شود. این طبقه به عنوان یک شکاف انتقالی عمل می‌کند تا از تاثیر گرمایی تابش خورشیدی از بالا به هنگام ظهر جلوگیری کند. بادهای مرطوبت تبخیر شده از کانال از طریق روزنه‌ها و لایه دیوار آجری به داخل حرکت می‌کنند؛ در همین حال، هوای گرم به سمت اتاق زیر شیروانی بالا می‌رود و از سوراخ‌های سقف خارج می‌شود. این مکانیسم تهویه طبیعی، هوای خنک و مطبوع را برای طبقات پایین حفظ می‌کند.
این ساختمان در یک محله مسکونی کم تراکم در یک منطقه حومه شهری طراحی شده است، بنابراین رویکرد آن بیرون و درون است.
رویکرد بیرونی شامل نماهایی به بیرون است، اما همچنان دارای فردیت در داخل خانه است و مانع عبور نور شدید خورشید می‌باشد. دیوارهای اسفنجی با ارتفاع مناسب برای حفظ محرمانگی، ایجاد سایه کافی، امکان حرکت هوا، بور مناسب نور خورشید و لذت بردن از باران‌های استوایی به دور از خیس شدن، راه حلی مناسب است.
نماهای داخلی به سمت مرکز است، جایی که یک راهرو مربعی در اطراف دهانه مرکزی با گیاهان چیده شده است. راه پله نیز در اینجا قرار دارد. این فضای اصلی در نور روز به خوبی خنک می‌شود و با رنگ سبز گیاهان آرامش بخش است. طراحی به گونه‌ای انجام شده تا محیطی باز داشته باشیم و به فضاهای نشیمن، مطالعه و آشپزی و اتاق خواب باز مادر متصل باشد. همه فضاهای داخلی به روی باغ‌های بیرونی و داخلی باز هستند تا از طریق تماس با طبیعت، عواطف، انرژی و راحتی را برای ساکنان به ارمغان بیاورند.
زندگی در مناطق دور از شهر به مردم این امکان را می‌دهد که فضاهای بازتری برای تنفس هوای خالص، لذت بردن از طبیعت سرسبز، آسمان آبی در صبح و شبی پرستاره داشته باشند. این حرکت کنونی بسیاری از شهروندان است که برای زندگی در بافت محله‌های مسکونی متراکم شهر، به ویژه پس از COVID-19 خسته کننده هستند.

مشخصات پروژه:
• طراح: Tropical Space
• معماران: Nguyen Hai Long، Tran Thi Ngu Ngon
• مهندس: Bach Ngoc Hoang
• رده: مسکونی
• زیربنا: ۱۴۴ مترمربع
• مساحت زمین: ۳۰۰ مترمربع
• محل پروژه: ویتنام، شهر هوشی مین
• سال تکمیل: ۲۰۲۲
• تصاویر: Oki Hiroyuki