تکنولوژی های جدید ساختمان سازی که آینده ساخت و ساز را متحول خواهند کرد

امروزه روش های ساخت و ساز ساختمان ها به طور چشمگیری پیشرفت کرده اند و فناوری های نوآرانه ای برای بهینه سازی شاخص های کیفی ساختمان ها اعمال شده است که این امر مزایای قابل توجهی دارد که از جمله می توان به این امر اشاره کرد که می توانند زمان ساخت و ساز را به حداقل برسانند و هزینه های ساختمانی را نیز کاهش دهند. در اینجا به انواع این تکنیک ها می پردازیم:

تکنولوژی  های جدید ساختمان سازی که آینده ساخت و ساز را متحول خواهند کرد

 فناوری ابری یا کلاود (Cloud)

به کمک پردازش های ابری یا کلاود می توان فرایند طراحی مجتمع تجاری یا اداری و مسکونی را با سرعت چندین برابری پیش برد. با کمک این فناوری ها امکان ساخت مدل های ساختمانی مختلف در مقیاس بزرگتر وجود خواهد داشت و مهندسین به راحتی می توانند اطلاعات ساختمانی را در اختیار سایر مهندسین قرار دهند بدون اینکه نیاز به حضور آنها باشد.

 ربات ها

فناوری جدید ساختمان سازی که هنوز به طور کامل پیشرفته نشده و در مراحل ابتدایی خود به سر می برد ربات ها هستندبزرگترین شرکت های ساختمانی جهان در حساس ترین پروژه های معماری خود از ربات های نمونه بردار برای بررسی وضعیت خاک و فونداسیون، ترکیبات موجود در آن جهت تحلیل سریعتر و دقیقتر کمک می گیرند. از طرفی ربات ها برای تعیین اسلامپ بتن و کیفیت مواد و ترکیبات سازنده نیز استفاده می شوند.

مهندسین و محققین ژاپنی ربات هایی به نام HRP-5P ساخته اند که قادر به انجام کارهای ابتدایی مثل نصب دیوار خشک یا دیوار چینی به طور کاملا مستقل هستند که به آن کارگران شبه انسانی یا Humanoid Laborers می گویند. ربات های دیگری مثل TyBot بیشتر در پروژه های خطرناک مثل ساخت عرشه پل ها جهت تقویت سازی و کاهش نیاز به نیروی انسانی به کار می روند. ربات های Doxel AI و هوش مصنوعی برای بررسی لحظه ای میزان پیشرفت کار، ایجاد داده های قابل کاربرد و دوربین های بسیار پیشرفته و پهباد و LiDAR کمک می گیرند. ربات های ATL هم برای خاک برداری و گودبرداری پروژه های کوچک به کمک فناوری های مختلف مثل LiDAR و GPS استفاده می شوند.

 

 لباس های پیشرفته

یکی از الزامات پروژه های ساخت و ساز برای معماران و کارگران ساختمانی و مهندسین داشتن تجهیزات و لباس های مطمئن است. با توجه به اینکه پروژه های ساختمانی ریسک و خطرات زیادی دارند مثل سقوط از بلندی، برخورد جسم سخت به سر و مواردی از این قبیل سالانه شاهد فوت صدها کارگر ساختمانی هستیم. اما به لطف تکنولوژی جدید ساختمانی این خطرات به حد چشم گیری کاهش یافته است.

به عنوان مثال کفش های هوشمندی که می توانند براساس شرایط محیطی خطر آسیب، سقوط و شکستگی سطح زیرین را به کمک سنسورهای خود تشخیص دهند. کلاه های ایمنی هوشمند که می توانند خواب آلودگی و خستگی را شناسایی کرده و در مورد آن هشدار دهند. دستکش های مخصوص که نه تنها جلوی برق گرفتگی را می گیرند بلکه مهارت و قدرت افراد را افزایش داده و جلوی آسیب های وارد شده به دست را می گیرند.

اگزوسوئیت ها (Exosuits) که لباس های مخصوص مجهز به بخش های حرکتی مخصوص در قسمت های مهم بدن هستند تا در اثر حرکات مکرر مثل خم شدن، بلند کردن و گرفتن اجسام دچار آسیب نشوند از دیگر تکنولوژی های جدید ساختمان سازی هستند. برخی از این لباس ها اطراف سرشانه، کمر و میان تنه را می پوشانند و جلوی استرس و فشار وارد شده را می گیرند. لباس های مخصوص خم شدن که شبیه به صندلی می شوند تا هیچ فشاری به کمر وارد نشود یا لباس های پیشرفته ای که وزن را از روی شانه ها برداشته و به نقاط مختلف بدن می فرستد تا خستگی ایجاد نشود از دیگر نمونه های لباس های پیشرفته هستند.