صادرات فارس روی ریل رونق افتاد

دکتر زارعی، مدیرکل گمرکات فارس خبرداد؛ رشد 256 درصدی تراز تجاری فارس ظرف یک‌سال اخیر

صادرات فارس روی ریل رونق افتاد

بررسی آخرین وضعیت صادرات و واردات استان فارس در یک‌سال اخیر که دوره جدید مدیریتی گمرکات فارس آغاز شده، بهانه‌ای بود تا با دکتر ایوب زارعی، مدیرکل گمرکات این استان گفت‌وگویی داشته باشیم و از چندوچون فعالیت‌های این دستگاه اجرایی حساس در حوزه‌های صادرات و واردات آگاه شویم. علاوه‌بر اینها خدمات و حمایت‌هایی که از سوی این مجموعه ارائه می‌شود نیز موضوع دیگری بود که در این گفت‌وگو مورد توجه قرار گرفت. دست‌یافتن به بازارهای جدید صادراتی و پرداختن به برنامه‌ها و راهبردهای شعار سال در کاهش تورم نیز ازجمله مسائلی بود که مدیرکل گمرکات فارس درخصوص آنها توضیحاتی ارائه کرد. در ادامه می‌توانید متن کامل این مصاحبه را از نظر بگذرانید.

درخصوص كارنامه صادرات و واردات استان فارس در سال گذشته توضيحاتي ارائه و بيان كنيد كه در سال 1401 نسبت به سال 1400 در زمينه ارزش دلاري و تناژ صادرات و واردات با چه ميزان كاهش يا افزايشي مواجه بوده‌ايم؟
با روي كار آمدن دولت سيزدهم و برنامه‌ها و راهبردهای دکتر رضوانی‌فر، رئیس کل محترم سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، در عرصه توليد و صادرات تغيير نگرشي اتفاق افتاد که با سرلوحه قراردادن آن در سال 1401، ميزان صادرات قطعي به عدد 732هزار و 878 تن رسید که ارزش آن 807میلیون و 50هزار و 144 دلار بوده است. این آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتيب افزايش 101 درصدي در وزن و 80 درصدي در ارزش دلاري را نشان می‌دهد.
در حوزه واردات كالا به استان نیز در همین مدت با افزايش 9 درصدي در وزن به ميزان 182هزار و 251 تن مواجه ‌بودیم که نشان‌دهنده رشد 60 درصدي می‌باشد. براساس آمارهای موجود 314میلیون و 250هزار و 722 دلار واردات در مقايسه با سال 1400 صورت گرفته است.
آنچه از اين آمار استنباط می‌شود، این است كه به دلیل توجه و عمل به توصيه‌هاي موكد استاندار فارس در خصوص توسعه صادرات غيرنفتي،‌ همراهي و همكاري رييس سازمان صمت استان، برگزاري جلسات متعدد با واحدهاي توليدي صادرات‌محور و سركشي از این واحدها و همچنین تشويق و ترغيب آنها به صادرات كالاهاي توليدي خود از گمركات استان، شاهد تحقق تراز تجاري مثبت 256 درصد (نسبت صادرات به واردات) در سال 1401 بوديم.

مهم‌ترين و بيشترين اقلام صادراتي استان چه كالا يا محصولاتي بوده است؟ همچنین مهم‌ترين مبدأ و مقصد واردات و صادرات را هم نام ببرید؟
مهم‌ترين و بيشترين اقلام صادراتی استان را شمش آلومينيوم، كود اوره، پودر شيرخشك و... تشکیل می‌دهد. همچنین مهم‌ترين مبدأ كالاهاي وارداتي به استان كشورهاي چين، امارات، تركيه، آلمان، هند، فيليپين و استراليا هستند. مهم‌ترين مقصد كالاهاي صادراتي استان نیز كشورهاي عراق، تركيه، افغانستان، پاكستان، امارات، عمان و... می‌باشند.

آيا بازارهاي جديدي در خارج از كشور براي محصولات و كالاهاي توليدشده در استان فارس به وجود آمده يا خير؟
بله، کشورهای بنگلادش، اتيوپي، غنا، ميانمار، موريس، موزامبيك و مقدونيه ازجمله بازارهاي جديدي هستند که تولیدات استان فارس به آنها صادر می‌شود.

مهم‌ترين برنامه‌هاي راهبردي گمركات استان فارس براي بهبود روند صادرات و واردات كالاها و مواد اوليه مورد نياز واحدهاي توليدي و صنعتگران در راستاي تحقق شعار سال مبني بر مهار تورم و رشد توليد چه خواهد بود؟
در راستاي تحقق شعار سال يقيناً گمرك نقش‌آفرين خواهد بود؛ به همين منظور بسته حمايتي كاملي از طرف گمرك جمهوري اسلامي ايران تدوين شده كه شامل تسهيلات متعددي براي صادركنندگان و واردكنندگان است كه ترخيص كالاها و مواد اوليه را در حداقل زمان ميسر مي‌‌كند، به‌عنوان مثال، پذيرش ضمانت‌نامه بانكي به‌جاي حقوق و عوارض ورودي كالا با هدف كمك به سرمايه در گردش واحدهاي توليدي، موافقت‌كردن با درخواست ايجاد انبار اختصاصي و امكان حمل يكسره كالا به شركت‌هاي توليدي مهم و بزرگ يا به‌عبارتي صادرات‌محور و همچنین اجرا و اعمال دقيق سياست‌هاي تعرفه‌اي دولت كه به حمايت از توليد داخل كمك بسياری خواهد كرد.

آيا تسهيلات قانوني خاصي در قالب دستورالعمل‌هاي جاري براي تسريع در امور گمركي صادركنندگان و واردكنندگان استان پيش‌بيني و ابلاغ شده است؟
در راستاي كمك به واحدهاي توليدي، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی از طرف گمرك ايران ابلاغ شده که از آن جمله می‌توان به ترخيص نسيه، ترخيص يا ضمانت‌نامه بانكي و ترخيص به‌صورت درصدي -كه براساس آن تا 90 درصد كالا را مي‌توان به شركت‌ها پس از اظهار كالا به گمرك تا رفع مشكلات آن شركت‌ها تحويل نمود- اشاره کرد. علاوه‌بر اینها موافقت با درخواست و ايجاد انبار اختصاصي تحت كليد گمرك براي شركت‌هاي توليدي، ارائه خدمات گمركي خارج از مكان گمركي و خارج از ساعات اداري (ارزيابي در محل) به همراه حذف تشريفات زائد ازجمله اقداماتی است که به كاهش هزينه‌هاي توليد می‌انجامد.
به لحاظ كمي و كيفي، گمرك استان فارس از چه جايگاهي در سطح كشور برخوردار است و چه عواملي در ارتقاي اين جايگاه مي‌تواند موثر باشد؟
گمركات استان فارس به لحاظ كمي و كيفي از جايگاه مطلوبي بين گمركات كشور برخوردار است. از لحاظ كمي زيرساخت‌هاي لازم از جمله انبارها، باراندازها، محوطه‌ها و اماكن گمركي فراهم مي‌باشد و از لحاظ كيفي نيز گمركات استان از بهترين نيروي انساني متخصص كشور با تحصيلات عالي و مرتبط با گمرك برخوردار است كه در بهره‌وري گمركات استان تاثير مطلوبي خواهد داشت.

اگر نكته ناگفته‌اي هست كه تمايل داريد به آن اشاره كنيد، بفرماييد؟
از آنجايي كه گمرك به‌عنوان یکی از مهم‌ترين سازمان‌هاي اثرگذار در تجارت بين‌المللي شناخته می‌شود و در این حوزه از اهميت 
ويژه‌اي برخوردار است، با تمام تنگناها و موانع، همچنان سعي بر آن داریم تا در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري و شعار سال (مهار تورم، رشد توليد) و همچنین تحقق اهداف توسعه اقتصادي كشور و نظام مقدس جمهوري اسلامي گام‌هاي موثرتري را برای ارائه خدمات به مردم شريف و ولايتمدار استان و فعالان اقتصادي و تجاري کشور برداریم.