شیرجه شهردار پاریس، شایعات آلودگی سن را برطرف نکرد

شهردار پاریس در رودخانه سن که مدت‌ها آلوده بود، شیرجه زد تا نشان دهد که رودخانه پاریس تمیز و امن است، با این حال شایعات نسبت به ناامنی آب برای برگزاری مسابقات شنا همچنان ادامه دارد.

شیرجه شهردار پاریس، شایعات آلودگی سن را برطرف نکرد

شایعات مبنی بر آلوده بودن آب سن در بحبوحه آغاز مسابقات المپیک ۲۰۲۴ تنها دو هفته مانده به مراسم افتتاحیه، شدت بیشتری گرفته و مردم و ورزشکاران را بسیار نگران کرده است.

پاریس هم‌چون بسیاری از شهرهای قدیمی در سراسر جهان، دارای یک سیستم فاضلاب ترکیبی است، به این معنی که فاضلاب و آب طوفان شهر از طریق همان لوله‌های شهری جریان دارد. با دوره‌های سنگین یا طولانی باران، ظرفیت لوله‌ها سرریز می‌شود و فاضلاب خام به جای تصفیه‌خانه به رودخانه می‌ریزد.

از زمان ساخت زیرساخت‌های جدید شهر، کیفیت آب رودخانه شاهد بهبودهایی بوده، با این حال گفته می‌شود کیفیت آب سن همچنان شکننده است.

تلاش پاریس در پاکسازی رودخانه سن

پاریس ۱.۴ میلیارد یورو هزینه برای برطرف کردن این ترس‌ها هزینه و یک وان زیرزمینی غول‌پیکر برای جمع‌آوری پساب فاضلاب ساخته است تا از ورود آب‌های آلوده به رودخانه سن پیشگیری شود، با این حال در شرایطی که شنا در این رودخانه نمادین برای بیش از یک قرن به دلیل کثیف بودن آب، غیرقانونی بوده، به‌نظر می‌رسد تلاش‌ها تأثیری در کاهش ترس‌ها نداشته است.

این وان عظیم معادل ۲۰ استخر شنای المپیک از آب کثیف را در خود جای می‌دهد، با این حال ورزشکاران شهر از ابراز نگرانی اطرافیان مبنی بر شنای آن‌ها در این رودخانه آلوده به ستوه آمده‌اند. دلیل این است که چند دوره باران شدید می‌تواند سطح باکتری را فراتر از حد ۹۰۰ واحد تشکیل‌دهنده کُلنی در ۱۰۰ میلی‌لیتر برساند که فدراسیون جهانی سه‌گانه برای مسابقات ایمن تعیین کرده است.

بازی‌های المپیک از بیست‌وششم جولای تا یازدهم آگوست برگزار خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها شنای سه‌گانه و ماراتن قرار است در رود سن برگزار شود، اما گفته می‌شود به‌رغم تلاش‌های شهر، آب در هفته‌های اخیر برای ورود انسان ناامن اعلام شده بود، چراکه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری پاریس روی پاکسازی رودخانه و زیرساخت‌های ساختمانی اطراف برای زمان بارندگی، آب طوفان بیشتری را جذب کرده است. به این ترتیب آب‌های حاوی فاضلاب مملو از باکتری در دوره‌های باران شدید وارد رودخانه می‌شود و شنا را در آن ناامن می‌کند.

وزیر ورزش فرانسه در پایان دادن به شایعات و بحث‌های تب‌آلود پیرامون رودخانه، در آخر هفته گذشته و شهردار پاریس در طول هفته در رودخانه سن شیرجه زدند و مدتی شنا کردند تا نسبت به تمیزی آب اطمینان جمعی حاصل شود.

لغو رویدادهای المپیک یا جابه‌جایی محل برگزاری

برگزارکنندگان المپیک پاریس اعلام کرده‌اند که اگر باران شدید بر جریان رودخانه سن در طول بازی‌ها تأثیر بگذارد، ورزش سه‌گانه دیگر بخش شنا را نخواهد داشت و مسابقات شنای ماراتن به استادیوم دریایی ورسومان Vaires-sur-Marne در منطقه بزرگ پاریس منتقل می‌شود.

با این حال برگزارکنندگان خوش‌بین هستند که هوای خشک‌تر و آفتابی‌تر نسبت به آنچه پایتخت فرانسه در ماه ژوئن تجربه کرد، اجازه خواهد داد که رویدادها طبق برنامه‌ریزی‌شده پیش بروند و اشعه ماوراءبنفش خورشید باکتری‌های موجود در آب را از بین خواهد برد.