سرنوشت خانه هیتلر چه شد؟

خانه زادگاه هیتلر در مرز اتریش با آلمان به یک ایستگاه پلیس تبدیل می‌شود و به محلی برای اجرای قانون، نگهبانی و حافظت از آزادی‌های مدنی تبدیل خواهد شد

سرنوشت خانه هیتلر چه شد؟

عملیات تبدیل خانه زادگاه آدولف هیتلر به یک ایستگاه پلیس به‌تازگی آغاز شده است. پیش از این قرار بود خانه هیتلر به یادمانی برای رهبر نازی‌ها تبدیل شود. تصمیم نهایی در مورد آینده این خانه که در مرز اتریش با آلمان واقع شده است، در اواخر سال ۲۰۱۹ اتخاذ شد؛ بر این اساس قرار شد خانه هیتلر به یک ایستگاه پلیس، ستاد فرماندهی پلیس منطقه و یک شعبه آکادمی امنیتی تبدیل شود که افسران پلیس در آن مکان آموزش حقوق بشر را ببینند.

به گفته مقامات، تبدیل زادگاه هیتلر به یک ایستگاه پلیس باعث می‌شود جذابیت آن به منظور ایجاد یک مکان گردهمایی برای هواداران نازی کاهش پیدا کند، در واقع این مکان به محل اجرای قانون، نظم، نگهبانی و حفاظت از آزادی‌های مدنی تبدیل خواهد شد؛ قدمت این بنا به سال ۱۷۹۰ برمی‌گردد و تنها نشانه تاریخی بودن آن وجود یک سنگ یادبود با کنده‌کاری جملاتی شامل «برای استقلال، دموکراسی و آزادی»، «دیگر هرگز فاشیسم» و «میلیون‌ها فرد مرده این را به ما یادآوری می‌کنند» است.

در زمان تولد هیتلر، این ساختمان دارای چندین واحد آپارتمان اجاره‌ای بود که یکی از آن‌ها توسط پدر آدولف، آلویس هیتلر، اجاره شده بود؛ دولت اتریش بعد از جنگ جهانی دوم این ساختمان را از مالکانش اجاره کرد و آن به سازمان‌های غیردولتی اجاره داد، البته مالکان از فروش خانه به مقامات خودداری کردند، اما در نهایت با رأی دادگاه اجازه سلب مالکیت از ملک صادر شد؛ اکنون نیز هدف دولت این است که آن را به شکل اولیه خود بازگرداند.

این ساختمان از سال ۱۹۷۲ توسط وزارت کشور اتریش برای جلوگیری از سوءاستفاده اجاره شده بود و به سازمان‌های خیریه مختلف واگذار شد، پس از انتقال یافتن یک مرکز مراقبت از بزرگسالان دارای معلولین در سال ۲۰۱۱ میلادی، این مکان خالی باقی ماند. کارگران هفته گذشته خانه یادشده را حصارکشی کردند و عملیات اندازه‌گیری را برای کار ساخت‌وساز آغاز کردند، انتظار می‌رود این محل در اوایل سال ۲۰۲۶ میلادی به ایستگاه پلیس تبدیل شود.

دولت اتریش اعلام کرده است که تبدیل خانه هیتلر به ایستگاه پلیس به عنوان حافظ آزادی‌های مدنی، بهترین حالت استفاده از این ساختمان خواهد بود، البته انتقاداتی نیز به این طرح وارد شده است.