بهار ساخت وساز مسکن ملی به زمستان بندرعباس نرسید

درحالیکه با کش و قوس های فراوان بعد از گذشت دوسال از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور، بالاخره از مردادماه امسال تسطیح اراضی الحاقی در بندرعباس کلیدخورد ، انتظار می رفت عملیات ساخت وساز 15 هزار واحد نهضت ملی مسکن بندرعباس در شمال اتوبان شهیدرجایی این شهر آغاز شود که این روند هنوز آغاز نشده است و مردم بی خانه این شهر نمی دانند چه زمانی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس ساخته خواهد شد و آیا باید امیدوار باشند که روزی با این طرح خانه دار شوند؟

بهار ساخت وساز مسکن ملی به زمستان بندرعباس نرسید

اجرای این طرح ملی در بندرعباس که از همان ابتدا با چالش و حاشیه مواجه شده و بنظر می رسد برخی نمی خواهند این ۱۵هزار واحدمسکن ساخته شود و گویا در دستگاه های دولتی هم نفوذ دارند ویا برخی هم مسئولیت داشته که تاکنون موفق شده اند جلوی اجرای فوری و موفق این طرح را بگیرند و مردم را از خانه دار شدن ناامید کنند.

مخالفان اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس بخوبی می دانند که اگر این طرح با موفقیت کامل اجرا شد، انقلابی در خانه دار شدن مردم اتفاق می افتد و از آن طرف حباب قیمت مسکن و اجاره در این شهر بندری بشدت کاهش خواهد یافت ونان دلالان و مافیا آجر می شود و به همین دلیل حتی حاضرند به هر شیوه ای هزینه و سنگ اندازی کنند تا این طرح به سرانجام نرسد که تاکنون نیز موفق بوده اند؛ وگرنه اگر در مهرماه ۱۴۰۰ از بندرعباسی ها مانند سایر متقاضیان مسکن ملی در کشور ثبت نام و ساخت وساز آغاز شده بود، بطور حتم تاکنون هزاران نفر در این شهر صاحب خانه شده بودند که متاسفانه از همان ابتدا در اجرای این طرح در بندرعباس بی تدبیری و کارشکنی شد و جانمایی مناسبی برای متقاضیان نشد و شهرک علوی در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس برای متقاضیان درنظرگرفته شد و پس از اعتراضات گسترده، در تیرماه سال ۱۴۰۱ از متقاضیان بندرعباسی ثبت نام و مرداد امسال نیز تسطیح در اراضی الحاقی در شمال اتوبان شهیدرجایی آغاز شد اما هنوز ساخت وساز این پروژه ملی شروع نشده است.

این رسانه نیز بارها به مسئولان مربوطه متذکر شد که همزمان با عملیات تسطیح اراضی،بایستی ساخت وساز واحدهای مسکونی نیز فازبه فاز اجرا شود تا این طرح زودتر به سرانجام برسد و مردم به خانه دار شدن امیدوار شوند و از طرفی بهترین فرصت ساخت وساز در پاییز و زمستان بندرعباس است که بهار ساخت وساز و اجرای پروژه های عمرانی است و در تابستان بدلیل گرمای هوا ، نیروی کار از استان خارج می شوند و عملیات پروژه های عمرانی به کندی پیش می رود که به این موضوع توجهی نشد.
در اواسط دی ماه هستیم و دو ماه ونیم دیگر نیز سال ۱۴۰۲ به اتمام می رسد و با رسیدن فصل گرم سال، اجرای پروژه های عمرانی در استان کُند شده وگاهی نیز متوقف می شوند. اینکه علی رغم تاکیدات نماینده عالی دولت در استان، چرا در اجرای این طرح ملی اینقدر تعلل می شود، جای تامل وبررسی دارد. آیا قدرتی بالاتر از استاندار در استان وجود دارد که توانسته بر روند طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس تاثیر بگذارد ویا مدیران استان همراهی لازم را ندارند ویا…؟

گلایه های مردم
برخی از متقاضیان مسکن ملی در بندرعباس هم که سهم آورده ۴۰میلیون تومانی شان را واریز کرده اند، از عدم ساخت وساز واحدهای مسکونی این طرح ملی در شمال اتوبان شهید رجایی بندرعباس بسیار گلایه مندند و می گویند آنها امیدوار بودند در دولت مردمی آیت ا… رئیسی خانه دار شوند که متاسفانه تاکنون مسکن ساخته نشده است و امیدشان به خانه دار شدن در حال ناامیدشدن است. چرا مسئولان ساخت وساز را شروع نمی کنند تا کسانی که با هزار امید حتی سهم آورده اولیه شان را هم واریز کرده اند، بتوانند خانه دار شوند؟

مشکلات مستاجران
مستاجری هم در بندرعباس می گوید: ما که توان و شرایط خرید خانه و ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس را نداریم، اما امیدوار بودیم باساخت و تحویل خانه های طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس به ثبت نام کنندگان، اجاره خانه ها کمتر شود که الان شنیدم که آن طرح نیز هنوز اجرا نشده است و به همین دلیل هر سال اجاره‌بها بالا می رود که الان خانواده های زیادی حتی توان اجاره خانه بصورت اشتراکی را هم ندارند. من دو فرزند مدرسه ای دارم و با این شرایط و درآمد کارگری گرفتاریم و بیشتر درآمدمان هم صرف اجاره می شود و حتی برای هزینه های مدرسه فرزندان مان درمانده ایم و مدرسه های دولتی بچه های مان هم که هر روز درخواست هزینه به بهانه های مختلف دارند. شرایط طوری است که حتی مردم توان اجاره خانه هم ندارند و شاید به زندگی کردن در کوچه و پارک و خیابان بینجامد، اگر که دولت مسکن ملی را زودتر نسازد تا خانه زیاد شود واجاره هاکم شود. چرا مسئولان به فکر مردم نیستند؟

گرانی مسکن ملی در شهرک پیامبراعظم (ص)
شهروندی دیگر که سال ۹۸ در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده بود و این طرح در دولت سیزدهم با نهضت ملی مسکن ادغام شد، می گوید: قیمت هر متر مربع هزینه ساخت مسکن در این طرح در سال ۱۳۹۸ به ما گفتند دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و الان بنیاد مسکن که خانه های مان را در شهرک پیامبر اعظم (ص) ساخته است، می گوید متری ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان. از آن طرف می گویند وام هم ۵۴۰میلیون تومان است، درصورتیکه اعلام شده بود وام ۵۵۰ میلیون تومان است. اما چند ماه قبل معاون راه وشهرسازی هرمزگان اعلام کرده بود که قیمت ساخت مسکن ملي در بندرعباس ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. نمی دانم چرا اینقدر تفاوت قیمت وجود دارد که از روزنامه دریا انتظار داریم این موضوع را منعکس و پیگیری کند. برخی دیگر از شهروندان نیز از روند کند ساخت واحدهای مسکن ملی در شهرک پیامبر اعظم (ص) گلایه مندند و خواستار تسریع در اجرای این طرح هستند.

سامانه اجاره بها راه اندازی نشد
برخی از مستاجران نیز از عدم راه اندازی سامانه اجاره بها در بندرعباس که قرار بود شهریور راه اندازی شود، گلایه مندند و می گویند : اگر این سامانه راه اندازی شده بود، اجاره ها منطقی و کارشناسی می شد وهر کسی هر مبلغی را برای اجاره ملک‌ نمی گفت. از طرفی دیگر چرا طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس هنوز کامل اجرا نشده و مسکن ساخته نشده است تا قیمت املاک پایین بیاید؟ مسئولان به فکر بی خانه ها و مستاجران نیستند. واقعا سواره از پیاده خبر ندارد. مردم گرفتارند که نه توان خرید خانه و نه رهن واجاره را دارند و دولت وعده ساخت مسکن داده است و در بندرعباس فقط وعده و وعید می شنویم. ای کاش این وعده ها عملیاتی ومشکل مسکن مردم برطرف می شد که درحال حاضر بیشترین درآمد مردم صرف اجاره می شود.

ضعف نظارت بر مشاوران املاک
در حالیکه استاندار هرمزگان بارها بر تشدید نظارت ها و لزوم جریمه های بازدارنده برای مشاوران املاک متخلف تاکید کرده بود که به این حوزه توجهی نشد، برخی از شهروندان از قیمت سازی در پلتفرم های مجازی در حوزه مسکن توسط مشاوران املاک بشدت ناراضی هستند و می گویند چرا مسئولان و دستگاه های نظارتی بر فعالیت های مجازی و حقیقی مشاوران املاک نظارتی ندارند که باعث گرانی مسکن واجاره بها شده اند؟