نفس محلات حاشیه ای به شمارش افتاده است

محلات حاشیه ای و بافت فرسوده در استان هرمزگان وشهر بندرعباس مورد توجه مسئولان قرار ندارد و ساکنان این مناطق همواره با مشکلاتی مواجهند وعزمی هم برای حل آنها دیده نمی شود و به همین دلیل آسیب های اجتماعی نیز در این مناطق روزبه روز در حال افزایش است.

نفس محلات حاشیه ای به شمارش افتاده است

یکی از مشکلاتی که در محلات وجود دارد، کوچه های باریک و تاریک است که باعث می شود خدمات‌رسانی در محلات در حوزه های مختلف قفل شود.طرح احداث شبکه جمع آوری فاضلاب همچنان تکمیل نشده است که دلیل آن هم عدم بازگشايي معابر اعلام شده که تکمیل این طرح را در محلات بندرعباس میسر نکرده است. این وضعیت باعث شده همچنان فاضلاب در برخی کوچه ها روان باشد و کودکان ونوجوانان در داخل یا کنارش بازی می کنند و صحنه های ناخوشایندی را در این مناطق می توان مشاهده نمود. در زمان آتش سوزی، امکان ورود خودروهای آتش نشانی به بسیاری از کوچه ها ممکن نیست و این وضعیت باعث می شود که برخی منازل و… در آتش سوزی ها خاکستر شوند و امکان خاموش کردن شان وجود ندارد.

گاهی نیز امکان ورود آمبولانس اورژانس به داخل محلات و برخی کوچه ها وجود ندارد و در زمان تهیه گزارش از محلات، ساکنان این مناطق از مواردی می گفتند که بیمارشان بدلیل عدم امکان ورود به داخل محله و برخی کوچه ها، جان شان را از دست داده اند. از طرفی دیگر برخی از کوچه های تنگ و تاریک به پاتوق معتادان، مواد ومشروب فروشان ، اراذل واوباش و… تبدیل شده است و سرنگ های آلوده معتادان نیز در کوچه ها ریخته می شود و رهگذران و ساکنان بایستی هر روز این وضعیت را مشاهده کنند که سلامت روان شان را تهدید می کند و از طرفی کودکان و نوجوانان از مشاهده این شرایط و وضعیت، الگوگیری می کنند و اثرات سوء برآنها می گذارد که اگر بازگشايي معابر و انسداد برخی کوچه ها در دستور کار قرار گیرد و از طرفی هم پاکسازی محلات بطور مستمر انجام شود، بخش زیادی از این مشکلات ازبین می رود.

وضعیت محلات بگونه ای است که حتی خودروی پلیس نیز نمی تواند وارد بسیاری از کوچه ها شود و امنیت را برقرار کند. خودروهای حمل زباله نیز امکان ورود به بسیاری از کوچه ها ندارند وبا گاری و یا دست همچنان زباله ها جمع آوری می شوند.درصورتیکه هر سال در هر محله حداقل یک بازگشايي معبر انجام می شد، تاکنون بخش زیادی از مشکلات در محلات برطرف شده بود. چند سال قبل ودر دهه۹۰ قرار بود از کوچه بعثت۵ خیابان مدرس محله آیت الله غفاری بندرعباس تا بلوار مادر بازگشايي معبر انجام شود ویا قرار بود از بلوار جمهوری اسلامی به خیابان ۲۰ متری شاهد از داخل محله شیراول بندرعباس و… بازگشايي معابر صورت گیرد که عملیاتی نشد که چنین وعده هایی در یکی دو دهه اخیر، زیاد به ساکنان محلات داده شده و عملیاتی نشده است.

بازگشايي معابر باعث افزایش خدمات‌رسانی و ارتقای امنیت و رضایتمندی ساکنان خواهد شد که دستگاه های مختلف بایستی یاریگر شهرداری باشند و حتی صنایع و بنگاه های اقتصادی نیز می توانند در این بخش در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شان مشارکت داشته باشند و این معابر و بلوارها هم به نام خودشان نامگذاری شود تا مردم اثرات وجودی صنایع را لمس کنند و فقط ترافیک، آلودگی، گرانی مسکن و… سهم مردم از صنایع نباشد. با این شرایط ضرورت دارد تدبیری برای مناطق حاشیه ای وبافت فرسوده در قطب اقتصاد کشور اندیشیده شود تا ساکنان این مناطق رضایت بیشتری را از دولتمردان داشته باشند.