اولین مدیر عامل رباتیک

اولین مدیر عامل رباتیک

صبح دوشنبه است و شما در هنگ کنگ هستید و با رئیس جدیدتان یک ربات مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی قهوه می‌نوشید. در همین حال، شبیه ساز دیجیتال تان از طرف شما در جلسه دیگری شرکت می‌کند و کار یادداشت برداری را انجام می‌دهد یادداشت‌هایی که بعدا مرور خواهید کرد، اما شما در واقع از اتاق خواب خود در ریودوژانیرو در حال کار هستید.

مکن است این بخشی از یک رمان علمی تخیلی به نظر برسد، اما واقعیت آن است که این آینده کاری در متاورس است و توسط نت دراگون یک شرکت چینی که اخیرا یک ربات انسان نمای مجازی مجهز به هوش مصنوعی را به عنوان مدیر عامل چرخشی زیرمجموعه خود (فوجیان نت دراگون وب سافت) منصوب کرده وعده داده شده است.

متاورس که اغلب نسخه بعدی اینترنت نامیده می‌شود نوید یک دنیای مجازی سه بعدی را می‌دهد که افراد از طریق هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) وارد آن می‌شوند تا از طریق آواتار‌های مجازی یا هولوگرام خود به تجارت بپردازند و بازی کنند.

نت دراگون وب سافت NetDragon Websoft شرکت بازی ساز چینی که با بازی‌هایی مانند Eudemons Online، Heroes Evolved، Conquer Online و Under Oath به شهرت رسیده به شدت روی این دنیای دیجیتال تازه و فناوری‌های مرتبط با آن شرط بندی کرده است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است: "از نقطه نظر ما متاورس اینجاست که بماند و یک مدیر عامل هوش مصنوعی بخشی از برنامه برای ورود به آنجا است. ما واقعا این کار را انجام می‌دهیم".

مدیر عامل ربات مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی آن شرکت "تانگ یو" نام دارد. این شرکت انتصاب این مدیر عامل را "حرکتی برای پیشگامی در استفاده از هوش مصنوعی برای تبدیل مدیریت شرکت و جهش بهره وری عملیاتی به سطحی تازه" خوانده و افزوده که این یک نقطه عطف بزرگ برای تبدیل شدن به یک "سازمان متاورس" است.

این شرکت در ادامه بیانیه خود افزوده است: "ربات انسان نما "جریان فرآیند را ساده می‌کند، کیفیت وظایف کاری را افزایش می‌دهد و سرعت اجرا را بهبود می‌بخشد".

تانگ یو هم چنین به عنوان "یک مرکز داده بلادرنگ و ابزار تحلیلی برای حمایت از تصمیم گیری منطقی در عملیات روزانه و ایجاد یک سیستم مدیریت ریسک موثرتر" عمل خواهد کرد. علاوه بر این، "انتظار می‌رود تانگ یو نقش مهمی در رشد استعداد‌ها و تضمین یک محل کار منصفانه و کارآمد برای همه کارکنان ایفا کند".

در بخش دیگری از بیانیه آمده است:" ما می‌خواهیم تانگ یو به ما کمک کند تا شرکت را اداره کنیم سپس می‌توانیم منابعی را که برای انجام کار او در اختیار داریم به بخش‌های دیگر منتقل کنیم که به ما در رشد تجارت کمک می‌کند".

در این بیانیه هیچ جزئیاتی در مورد اینکه آیا "تانگ یو" به عنوان یک مدیرعامل تصمیمات مستقل اتخاذ خواهد کرد یا این که توسط یک انسان تحت نظارت قرار خواهد گرفت ارائه نشده است. در این بیانیه به تغییرات عمیقی اشاره شده که محل کار ما

ممکن است در صورتی که شرکت‌ها واقعا کار از راه دور و در محیط متاورس را بپذیرد متحمل خواهد شد.

کار در متاورس چگونه خواهد بود؟

به لطف واقعیت افزوده و حسگر‌های حرکتی که باعث می‌شوند آواتار‌های دیجیتالی مان همانند ما عمل کنند محل کار متاورس می‌تواند ما را از هر نقطه‌ای در دنیا ببیند که کار می‌کنیم. فضای کاری ما نیز می‌تواند بر اساس ویژگی‌ها و ترجیحات ما سفارشی شود.

این وضعیت به طور بالقوه نیاز به فضا‌ها و تجهیزات اداری فیزیکی و نیاز به تماس چهره به چهره با یکدیگر را از بین می‌برد. همکارانی که در مکان‌های جغرافیایی جداگانه کار می‌کنند می‌توانند با ویژگی‌هایی مانند تخته‌های سفید تعاملی دیجیتالی برای بحث جمعی به گونه‌ای همکاری کنند که گویی از نظر فیزیکی در یک اتاق حضور دارند. در سال جاری مایکروسافت راه اندازی Mesh را آغاز کرده سیستمی برای جلسات واقعیت افزوده مجازی که در Teams ادغام خواهد شد.

به گفته شرکت مشاوره بین المللی گارتنر یک چهارم جمعیت تا سال ۲۰۲۶ دست کم یک ساعت در روز را در متاورس برای کار، خرید، معاشرت یا تفریح سپری خواهند کرد. آزبورن کلارک که خدمات حقوقی ارائه می‌دهد اشاره می‌کند که مسائلی مرتبط با اشتغال، حفاظت از داده‌ها و کار ترکیبی در مورد متاورس در سال ۲۰۲۱ میلادی را منتشر کرده است.

این گزارش به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برای این دنیای جدید شجاع برنامه ریزی کنند. "اولیویا سینفیلد" شریک آزبورن کلارک به "یورونیوز" می‌گوید: "مشتریان ما گاهی اوقات مشکلات شغلی دارند و ما به آنان کمک می‌کنیم تا آن مشکلات را برطرف کنند، اما هم چنین در حال کار با آنان هستیم تا پیش بینی کنیم که در شش ماه یا دوازده ماه آینده چه مشکلاتی برای آنان پیش خواهد آمد."

با چیزی مانند متاورس این واقعا حیاتی است که آنان از هم اکنون شروع به برنامه ریزی و آماده شدن برای آن کنند به همین دلیل است که ما باید از آن استفاده کنیم تا بتوانیم این گفتگو‌ها را با مشتریان خود داشته باشیم.

خطرات محیط کار متاورس برای سلامتی

علیرغم مزایای بالقوه‌ای که فضای کاری متاورس مانند امکان انتخاب آزادانه‌تر محل زندگی تان، کاهش هزینه‌های سفر و تقریبا از بین بردن نیاز به دفاتر فیزیکی ممکن است ارائه دهد یک نگرانی مطرح می‌شود: آیا برای ما خوب است؟ دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی پیش‌تر هشدار داده که متاورس می‌تواند خطراتی برای سلامت عمومی ایجاد کند.

دکتر "کرملین ویکراماسینگه" سرپرست دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در امور پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر می‌گوید: "گذراندن زمان بیش‌تر آنلاین و متصل به متاورس با ابزار‌ها ممکن است سطح فعالیت بدنی را کاهش دهد و راه‌های بیش تری برای تبلیغ محصولات ناسالم مانند غذای ناسالم، تنباکو یا الکل در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار دهد". با این وجود، پیامد‌های سلامتی می‌تواند بسیار عمیق‌تر از کاهش فعالیت بدنی و قرار گرفتن در معرض تبلیغات ناسالم باشد.

رفتار اجتماعی انسان برای سلامتی و بقای ما مهم است و تحقیقات نشان می‌دهد که اختلالات روانپزشکی اغلب شامل برخی اختلالات در رفتار اجتماعی عادی است. این بدان خاطر است که ما موجوداتی اجتماعی هستیم. این در DNA ما وجود دارد و هورمون‌های ما برای پیشبرد تعامل اجتماعی طراحی شده اند.

پاندمی ناشی از ویروس کرونا خطرات ناشی از تعامل کمتر چهره به چهره و هم چنین افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی را برجسته ساخته است. بسیاری از مطالعات هشدار داده اند که استفاده بیش از حد از پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و تیک تاک می‌تواند باعث بروز علائم افسردگی، رفتار اعتیاد آور، تنهایی و اضطراب شود. هم چنین به ما هشدار داده شده که چگونه کار از راه دور باعث تشدید انزوا می‌شود.

یک نظرسنجی پان اروپایی که در سپتامبر توسط LifeWorks یک شرکت خدمات رفاهی انجام شد نشان داد که ۳۹ درصد از افراد مورد بررسی در معرض خطر بالای مشکلات سلامت روان هستند. نزدیک به یک سوم از پاسخ دهندگان گزارش دادند که اغلب احساس تنهایی می‌کنند. یک مطالعه جداگانه توسط محققان دانشگاه بوستون و دانشگاه کانتربری نشان داد که تنهاترین کارمندان کسانی هستند که از خانه کار می‌کنند. با این وچود، متاورس خود را به عنوان ترکیبی بین کار از خانه و کار در دفتر نشان می‌دهد: نه کاملا از راه دور و نه در واقع حضوری است. برای درک پیامد‌های بالقوه کار در متاورس باید تحقیقات بیشتری انجام شود، اما برخی از مطالعات خطرات احتمالی دیگر را برجسته می‌کنند.

مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان داد که افراد پس از غوطه ور شدن در واقعیت مجازی به احتمال زیاد افزایش احساساتی که به‌عنوان "اختلال مسخ شخصیت" (گسست از خویشتن و گسست از واقعیت) شناخته می‌شود تجربه می‌کنند. این اختلال با احساس قطع ارتباط با بدن و افکار ما مشخص می‌شود و می‌تواند منجر به اضطراب شدید و حملات پانیک شود. در این نوع از اختلال روانی شما به طور دوره‌ای یا مرتب حس می‌کنید که خارج از بدن خود قرار دارید و یا آن که اتفاقاتی که در اطراف شما رخ می‌دهند واقعی نیستند.

برخی از کاربران واقعیت افزوده در Reddit نشان داده اند که بعد از جلسات طولانی واقعیت افزوده احساس بیماری می‌کنند. بسته به شدت تجربه واقعیت مجازی شما تقریبا حالتی مانند یک خماری کوتاه مدت را تجربه می‌کنید، اما علائم فیزیکی معمولا طی ۱ تا ۲ ساعت نخست محو می‌شوند و به مرور زمان بهتر می‌شویم.

به گفته آزبورن کلارک، سینفیلد و همکارش الکس فارل توماس نکته مثبت‌تر مطالعات دیگر نشان می‌دهد که کار در متاورس ممکن است خستگی صفحه نمایش و مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط با جداسازی کار از راه دور را کاهش دهد. آنان در وب سایت HR Personnel Today نوشتند: "تعامل در متاورس بیش‌تر شبیه ارتباط انسانی‌ای است که ما از طریق کار و همکاری حضوری تجربه می‌کنیم".