«عوارض سبز» کلیدی برای توسعه سبز شهرها

«مالیات سبز» از مؤلفه‌های اقتصاد سبز است و نه‌تنها موجب ایجاد اقتصاد سبز و صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به محیط زیست می‌شود، بلکه با دریافت این نوع مالیات می‌توان نسبت به جبران خسارات ناشی از آلایندگی و کنترل و حذف آن‌ها اقدام کرد.

«عوارض سبز» کلیدی برای توسعه سبز شهرها

هدف از دریافت انواع مالیات رسیدن به رفاه اجتماعی، از بین بردن فاصله طبقات اجتماعی و فقر، کاهش تورم و رشد و ثبات اقتصادی است؛ «مالیات سبز» نیز یکی از انواع منابع تأمین درآمد بودجه هر دولت برای تأمین نیازها و مخارج آن کشور محسوب می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت، در بین انواع مالیات‌های موجود، «مالیات سبز» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، چراکه این نوع مالیات از مؤلفه‌های اقتصاد سبز است.

محیط زیست یکی از منابع مهم برای هر کشور و یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی پایدار تلقی می‌شود، از این‌رو برای اینکه جامعه در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتر پیشرفت و توسعه پیدا کند، باید به پایداری و استفاده صحیح از محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشد، در این راستا مالیات سبز موجب ایجاد اقتصاد سبز و صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به محیط زیست می‌شود، همچنین با دریافت این نوع مالیات می‌توان نسبت به جبران خسارات ناشی از آلایندگی و کنترل و حذف آن‌ها اقدام کرد، بنابراین این نوع مالیات از واحدهای تجاری و شرکت‌هایی دریافت می‌شود که دارای آلایندگی هستند و گرفتن آن موجب می‌شود تا واحدهای مربوطه برای حذف آلاینده‌ها اقدام کنند.

در واقع مالیات سبز سبب می‌شود تا واحدهای دارای آلایندگی برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند تا به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود، از طرفی این مالیات را می‌توان صرف سرمایه‌گذاری در تکنولوژی یا علمی کرد که به صنایع آلاینده کمک کند تا روش‌ها، ابزار و دانش بهتری را برای حفظ محیط زیست در فعالیت‌های خود به کار گیرند.

اصفهان از جمله کلان‌شهرهایی است که آلایندگی صنایع موجود در آن، این شهر را در زمره دریافت مالیات سبز قرار داده است تا از این طریق بتواند در یک زمان‌بندی کوتاه، بخشی از مشکلات ناشی از این موضوع را رفع کند.

برنامه ۱۴۱۰ دربرگیرنده پنج هدف کلان است که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، هدف نخست آن بهبود کیفیت زیست شهری با تاکید بر کاهش آلودگی‌ها و مخاطرات زیست‌محیطی بوده است و نشان می‌دهد، دغدغه مشترک و نخست مدیریت شهری اصفهان مسائل زیست‌محیطی این کلان‌شهر است.

رویکرد اصلی در مورد اصفهان انتقال صنایع آلاینده به مناطق دیگری است که شرایط آب‌بری بهتری داشته باشد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و وزش باد، آسیب کمتری به شهروندان منطقه برساند، اما با توجه به زمان‌بر بودن این موضوع می‌توان گفت تا تحقق این مهم باید در رویکرد کوتاه‌مدت با استفاده از منابع موجود اقداماتی مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل پاک و ایجاد زیرساخت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را انجام داد.

لزوم توزیع عوارض آلایندگی بر اساس نسبت جمعیت

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره نحوه تخصیص عوارض سبز یا عوارض آلایندگی به این کلان‌شهر اظهار می‌کند: با پیگیری‌های انجام شده، از پالایشگاه اصفهان مقداری عوارض آلایندگی معوقه مربوط به سال ۹۹ را که تاکنون پرداخت نشده بود، دریافت کردیم که در حال حاضر اختلافی در خصوص توزیع آن وجود دارد.

وی با اشاره به مداخلات بعضی از نمایندگان در خصوص نحوه توزیع این عوارض می‌افزاید: در تلاش هستیم تا با مدیریت استانداری اصفهان این عوارض بر اساس میزان جمعیت تقسیم شود زیرا در حال حاضر نحوه توزیع عوارض آلایندگی عادلانه نیست.

منشأ دریافت هزینه این اقدامات خوب نیست، اما محل مصرف آن به‌طور قطع سبز خواهد بود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: قرار است در کارگروهی با حضور فرمانداران از جمله فرماندار کلان‌شهر اصفهان درباره نحوه توزیع این عوارض تصمیم‌گیری شود تا بتوانیم آن را بر اساس نسبت جمعیت تقسیم‌بندی کنیم که در این صورت رقم قابل توجهی سهم اصفهان خواهد شد.

نورصالحی با بیان اینکه این عوارض برای توسعه فضای سبز و حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، می‌گوید: در واقع می‌توان گفت منشأ دریافت هزینه این اقدامات خوب نیست، اما محل مصرف آن به‌طور قطع سبز خواهد بود.