اِم‌پاویون واقع در باغ ملکه ویکتوریا و طراحی شده توسط تادائو آندو افتتاح شد!

شانزدهم نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، دهمین اِم‌پاویون در باغ ملکه ویکتوریا در شهر ملبورن کشور استرالیا که توسط تادائو آندو ، معمار برنده جایزه معماری پریتزکر در سال ۱۹۹۵ میلادی طراحی شده است، افتتاح شد و به مدت ۵ ماه برای بازدید عموم در دسترس خواهد بود

اِم‌پاویون واقع در باغ ملکه ویکتوریا و طراحی شده توسط تادائو آندو افتتاح شد!


ماه مِی سالجاری میلادی بود که اولین تصاویر از این پاویون در خبرگزاری‌ها منتشر شد. این اِم‌پاویون متشکل از فرم‌های بتنی هندسی و یک استخر بازتابنده، اولین پروژه این معمار ژاپنی در کشور استرالیا خواهد بود. همچنین وی هفتمین معمار برجسته بین‌المللی خواهد بود که به طراحی اِم‌پاویون می‌پردازد.

جالب است بدانید تادائوآندو در دهه ۱۹۸۰ سفری به استرالیا داشته است. او در این باره می‌گوید:

"وقتی برای اولین بار از استرالیا دیدن کردم و خانه اپرای سیدنی را دیدم، با خود فکر کردم: این معماری است."

اما این معمار ژاپنی که پاویون طراحی شده توسط خود را ابدی (eternal) توصیف ‌می‌کند، در توضیح بیشتر می‌گوید:

"ایده‌ی من جاودانه خواهد بود! اما نه در مصالح و ساختار، بلکه به عنوان تصویری که همواره در قلب مردم زنده خواهد بود..."

پاویون طراحی شده توسط این معمار گویی یک باغ سنتی ژاپنی‌ست که در میان دیوارها محصور شده است! به باور تادائو آندو، اِم‌پاویون سال ۲۰۲۳ فرصتی است برای ایجاد تعامل میان مردم، دنیای طبیعی و گفتگوی بی پایان میان ‌آن‌ها!

پلان این پاویون که به شکل دو مربع انشعاب گرفته از یکدیگر است، دو ورودی را در دو طرف مقابل ایجاد کرده است. در قلب فضا، یک ستون مرکزی بزرگ قرار دارد که بر بالای آن یک سایبان آلومینیومی با عرض ۱۴ متر قرار می‌گیرد.

متریال استفاده شده برای پوشش کف این پاویون به دو قسمت تقسیم شده است: یک قسمت سنگفرش و نیمی دیگر نیز پوشیده از آب! نیمه‌ی پوشیده شده از آب، یک حوض انعکاسی را ایجاد کرده است تا پاویون و پیرامون آن را بازتاب نماید.

اِم‌پاویون یا کمیسیون معماری پیشرو در استرالیا (که توسط بنیاد نائومی میلگروم پایه‌گذاری شده است)، یک فرصت فرهنگی است که به سبب آن مردم می‌توانند با هدف مشارکت و اشتراک‌گذاری تجربیات دور هم جمع شوند.

بنیاد نائومی میلگروم از سال ۲۰۱۴ هر ساله یک معمار برجسته را برای طراحی غرفه‌ای با عنوان اِم‌پاویون در باغ‌های ملکه ویکتوریای ملبورن انتخاب می‌کند. این پاویلیون در مدت برپایی خود به کانونی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، گفتگوها، اجراها، کارگاه‌ها، اینستالیشن‌ها و... تبدیل می شود.