علامتهای اعتیاد اینترنتی

اگر بافراموش کردن تلفن همراه دچار اضطراب و کج خلقی می شوید یا مهمانی دسته جمعی را به استفاده از اینترنت ترجیح نمی دهید مراقب باشید

علامتهای اعتیاد اینترنتی

ابراهیمی مقدم روانشناس گفت: اینترنت یک فرصت بزرگ است اما افراط و استفاده نادرست از آن می تواند ضررهای جدی و خطرناک را به وجود آورد.

انواع اعتیاد به فضای مجازی

به گفته این روانشناس اعتیاد جنسی  به فضای مجازی که در بعضی افراد شایع است، سبب می شود فرد، به دیدن تصاویر و فیلم های پورن یا مبتذل معتاد شود که در خیلی از موارد افراد وسواس جنسی پیدا می کنند و این یک اختلال است.
به گفته ابراهیمی مقدم در اعتیاد به رابطه سایبری یا مجازی، فرد معتاد، بیش از حد با این روابط درگیر می شود و بیشتر دوستان او مجازی هستند.

ابراهیمی مقدم گفت: اعتیاد به بازی اینترنتی و خرید و تجارت آن که جنبه ی وسواس گونه دارد،  تمام فکر و ذهن او را حتی زمانی که بازی نمی کند درگیر می کند.

به گفته این روانشناس افراد معتاد به وبسایت یا اطلاعات اضافه، بیشتر اوقات به  جست‌وجوی وسواس  گونه در این فضا می پردازند.

 این روانشناس گفت: اعتیاد به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام،  بعد از دوران کرونا بیشتر شده است و بیشتر هم به دنبال مطالب بیهوده هستند مثلا  در اینستاگرام بازدید و پسند مطالب علمی بسیار پایین تر از عکس یا فیلم های شخصی افراد است . افرادی که  به شبکه های اجتماعی اعتیاد دارند معمولا  به سندرم تنهایی آنلاین مبتلا می شوند یعنی آنلاین بودن های مداوم بدون تماس فیزیکی با خانواده را تجربه می کنند ، و این افراد روابط سایبری را به روابط بین فردی ترجیح می دهند که نتیجه آن ایجاد مشکل خانوادگی و شغلی است.

علامت های افراد معتاد به اینترنت

به گفته ابراهیمی مقدم افراد معتاد به اینترنت  ساعات زیادی را در این فضا سپری می کنند و از فعالیت های بدون اینترنت رضایت ندارند،  این افراد از آسیب دیدن به سلامتی ، مسائل اجتماعی و روانی خود به دلیل فعالیت زیاد در اینترنت تا حدودی آگاه هستند و به دلیل نداشتن تجربه کافی در زندگی به دور از فضای مجازی اعتماد به نفس پایینی دارند و  معمولا احتمال اختلال خلقی در آن ها بیشتر از افراد دیگر است.

چند راهکار ساده برای کاهش اعتیاد به تلفن همراه

برای مقابله با استفاده طولانی مدت از موبایل و کنترل زمان استفاده از گوشی، باید برای این کار زمانهای مشخصی تعیین کنید و سعی کنید تا حد ممکن به برنامه خود وفادار بمانید.

برای مثال، میتوانید گوشی تان را برای بازههای زمانی مشخص، سر کار یا در محل تحصیل در حالت غیرفعال یا بدون صدا قرار دهید. زمان وعدههای غذایی با خانواده، ساعتهای کاری و حتی زمان تفریح و فراغت، گزینههای خوبی برای ساکت کردن گوشی و بیتوجهی به آن است.

برای ترک اعتیاد به تلفن همراه ، از گوشی خود فاصله بگیرید

اگر عادت دارید گوشی خود را دم دست نگه دارید و همیشه روی میز یا در جیبتان قرار دارد، آن را در بازههای زمانی معین در محلی دورتر و خارج از دسترس، مثل داخل کیف، کمد، یک اتاق دیگر نگهداری کنید. با نبود گوشی در محدوده دید و خارج شدن آن از حوزه توجه شما، ذهن شما برای کارهای دیگر بازتر و فعالتر عمل خواهد کرد و به این شکل میتوانید تمرکز خود را بر روی کاری که در حال انجام آن هستید، افزایش دهید.

برای استفاده از گوشی، ساعت تعیین کنید

در صورتی که عادت کنید در ساعتهای مشخصی از روز گوشی را همراهتان نداشته باشید، به مرور راحتتر میتوانید در سایر ساعتهای روز توجه خود را به آن کمتر کرده و بیشتر به کارهای مفید بپردازید. در خانه نیز میتوانید با وضع قوانین ساده، محدودیت استفاده از تلفن همراه و تلاش برای رعایت دستهجمعی آن توسط همه ساکنان خانه، به نتایج بهتری برسید.

این قوانین میتوانند بسیار ساده باشند؛ بهطور مثال استفاده از تلفن همراه بعد از ساعت ۱۱ شب یا در شروع روزهای تعطیل مثل جمعه را ممنوع کنید و از همه بخواهید در اجرای این قانون به شما کمک کنند.

شایان ذکر است، تغییر رفتار، بهخصوص رفتارهای اعتیادگونه مثل استفاده از گوشی هوشمند، به یکباره اتفاق نمیافتد و باید برای تغییر عادتهای خود، عزم جدی و برنامه طولانیمدت داشته باشید.

بهترین کار شروع با تغییرات کوچک ولی مستمری است که باعث تغییر رفتار شما در درازمدت میشوند. در نتیجه بهتر است از بین پیشنهادهای بالا، کار را با آن موردی شروع کنید که میدانید قادر هستید در طولانیمدت انجام داده و  آن را به یکی از عادتهای خود، تبدیل کنید.

از برنامه های خود گوشی کمک بگیرید

یک روش عجیب برای ترک اعتیاد به تلفن همراه، استفاده از خود گوشی است؛ نصب و اجرای برنامههای محدودکنندهای که برای محاسبه زمان استفاده شما از گوشیتان طراحی شدهاند. تعداد این برنامهها بسیار زیاد است که دو مورد از بهترینهای آنها را در زیر معرفی میکنیم:

اپلیکیشنی که به صورت رایگان برای کاربران اندروید و iOS عرضه شده و اطلاعات مرتبط با نحوه استفاده شما از گوشی را ثبت  و نمایش می‎دهد. با استفاده از  برنامه Checky می‎توانید متوجه شوید که چند بار در روز قفل گوشی‎تان را باز کرده‎اید و همچنین چطور و چقدر از گوشی خود استفاده می‎کنید.

اطلاعات این برنامه به مرور ثبت و تکمیل می شود و در صورتی که دوست داشته باشید از روشهای بالا برای کاهش استفاده از گوشی استفاده کنید، این اپلیکیشن میتواند انتخاب خوبی برای نمایش روند پیشرفت ترک اعتیاد شما به گوشی باشد.

برنامه‎ای که به صورت رایگان برای کاربران اپل عرضه شده است و مجموعه کاملی از ابزارها و قابلیت‎ها را برای کنترل هرچه بیشتر استفاده از گوشی هوشمند در اختیار شما می‎گذارد. با برنامه  Onward می‎توانید ببینید در طول روز از خودِ گوشی و هر یک از اپلیکیشن‎ها چقدر استفاده کرده‎اید و برای آن‎ها محدودیت تعیین کنید.