نانوایی های شیراز به سمت پخت نان کامل می روند

نانوایی های شیراز به سمت پخت نان کامل می روند

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: با توجه به خواص بیشتر نان کامل و سبوس دار نسبت نان های معمولی و دارای سبوس کمتر، نانوایی های شیراز به سمت پخت نان کامل می روند.

مهدی جمالی، روز چهارشنبه در نشست خبری مدیران پاسخگو در شیراز افزود: در فرایند تولید آرد نان کامل، سبوس گیری کمتری از آرد انجام می شود و در نتیجه نان دارای خواص غذایی بیشتری است.

وی ادامه داد: در گام نخست از میان یک هزار و ۳۰۵ نانوایی فعال در شهر شیراز، ۱۷ نانوایی اقدام به پخت نان کامل می کنند و به مرور و با افزایش خطوط تولید آرد مخصوص اینگونه نان ها بر تعداد نانوایی ها افزوده خواهد شد.

او اظهار داشت: هم اینک در یکی از کارخانه های تولید آرد استان خط تولید آرد فاقد هرگونه مشتقات و با حداقل جداسازی سبوس راه اندازی شده که آرد مورد نیاز این نانوایی ها را تامین می کند.

مدیر کل غله استان فارس اضافه کرد: روند تولید آرد در این کارخانه به شکل مستمر و زیر نظر استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و اداره کل غله رصد و انجام شد و در نهایت به تولید یک آرد مطلوب منتهی گردید.

جمالی افزود: نرخ نان کامل هنوز تعیین نشده اما با توجه به اینکه روند پخت نان کامل طولانی تر از نان معمولی است و در نتیجه تولید نانوایی را کاهش خواهد داد و همچنین برای پخت آن نیاز به کارگران تخصصی است لذا قیمت آن نیز بیشتر از نان معمولی خواهد بود.

اختصاص یارانه ۹۴ درصدی به آرد

وی، با بیان اینکه هم اینک قیمت هر کیلو گرم نان لواش ۲ هزار و ۹۳۰ تومان است گفت: این بدان معناست که تولید هرکیلو گرم آرد برای دولت ۱۲ هزار تومان هزینه در بر دارد که در مقایسه با قیمت نانی که به دست شهروندان می رسد دولت ۹۴ درصد یارانه در این بخش پرداخت می کند.

او اظهار داشت: با این اوصاف می توان ادعا کرد که شاید نانی که در کشور ما تولید و به دست مصرف کننده می رسد ارزان ترین نان در دنیا باشد.

عرضه نان توسط فروشگاه‌ها ممنوع است

مدیر کل غله استان فارس گفت: اینکه برخی فروشگاه‌ها اقدام به خرید نان از نانوایی ها کرده و سپس به شکل بسته بندی و با قیمتی بالاتر به مردم می فروشند تخلف است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می شود.

جمالی افزود: نانی که در نانوایی ها عرضه می شود نان یارانه ای است و باید با همان قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد و بنابراین نه نانوایی ها حق دادن نان به فروشگاه‌ها را دارند و نه فروشگاه‌ها حق بسته بندی و عرضه چنین نان هایی را دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر نان، فروش آرد یارانه ای نیز با هر قیمتی ممنوع است و چنانچه نانوایی ها بخشی از سهمیه آرد یارانه ای خود را به شکل آزاد بفروشند تخلف است و با متخلفان برخورد می شود.

کیفیت آرد تولیدی در فارس مطلوب است

مدیر کل غله استان فارس، کیفیت آرد تولیدی در این استان را مطلوب دانست و گفت: برای نظارت بر تولید آرد مطلوب، اداره کل غله، اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی به شکل هفتگی از کارخانه های تولید آرد بازرسی کرده و آرد تولیدی آنها را هم به لحاظ کمی و هم کیفی مورد بررسی قرار می دهند.

جمالی افزود: چنانچه نانوایی ها نسبت به کیفیت آرد گلایه داشته باشند آن آرد در واحد آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه حق با نانوایی بوده و آرد فاقد کیفیت باشد به کارخانه تذکر داده می شود تا کیفیت آرد خود را به حد مطلوب برساند.

کنترل تخلفات حوزه آرد و نان در گرو اجرای کامل طرح کارتخوان هوشمند

وی بیان کرد: برای جلوگیری از بروز تخلفات در حوزه تولید و عرضه آرد و نان نیازمند اجرای کامل طرح کارتخوان هوشمند هستیم و تا زمانی که این کارتخوان ها به شکل کامل به سامانه فروش آرد متصل نشود نمی توان تخلفات را نیز کاملا کنترل کرد.

او افزود: قطعا با تکمیل طرح در این زمینه شاهد کاش تخلفات و حصول نتایج مطلوب خواهیم بود.